Site icon IAS

בסכנת קריסה: התיירות הנכנסת נמצאת בהפסד של 18.7 מיליארד ש"ח

ירושלים ממתינה לחזרתם של התיירים. צילום freepik

לשכת מארגני תיירות הנכנסת לישראל תומכת בהודעת שר התיירות שיתנגד לביטול מע״מ בשיעור אפס לתיירים המבקשים לבקר בישראל "ביטול מע"מ 0 לתיירים, החל משנת 2025, אינו סביר, במיוחד לאור תחזיות משרד האוצר שמצביעות על ירידה דרמטית נוספת במספר המבקרים הצפויים להגיע לישראל. מהלך כזה יגרום לנזק כלכלי משמעותי לישראל ולפגיעה בתדמיתה בעיני העולם."

יוסי פתאל, מנכ"ל לשכת מארגני התיירות הנכנסת: "הירידה בתיירות הנכנסת לישראל ממשיכה להחמיר עקב המלחמה. לפי כל ההערכות, כולל של משרד האוצר, גם שנת 2025 צפויה לסבול מהיעדר תיירות נכנסת. נתוני הלמ"ס מצביעים כי בין ינואר לספטמבר 2024 נרשמה ירידה חדה של 80% בתיירות המשווקת. מגמה זו צפויה להימשך גם בשנת 2025, כאשר ענף התיירות הנכנסת כבר ספג הפסדים של כ-18.7 מיליארד ש"ח. אזהרת משרד התיירות נכונה וצריכה לשמש כתמרור אזהרה לממשלה, שתבחן זאת במסגרת דיוני התקציב לשנה הבאה. אין ויכוח על כך שהתיירות הנכנסת לישראל מצויה במשבר חמור, וגם צפוי משבר בהמשך."

נתוני הלמ"ס מספטמבר 2024 מצביעים על ירידה חדה במספר התיירים הנכנסים לישראל – 86.4 אלף מבקרים בלבד בחודש זה, ו-767.6 אלף מבקרים בין ינואר לספטמבר, ירידה משמעותית לעומת 3 מיליון מבקרים באותה תקופה בשנת 2023. יש לזכור שזו הייתה שנה שבה הענף עדיין לא התאושש ממספרי התיירים שפקדו את ישראל לפני משבר הקורונה בשנת 2019, אז ביקרו בישראל כ-4.5 מיליון תיירים.

הודעת שר התיירות חיים כץ, כי "הצעד הזה לא יתרום דבר לכלכלה המקומית, אלא רק יפגע במאמצי השיקום של הענף" צריכה לשמש כתמרור אזהרה בפני הממשלה. לישראל יש אחריות על המקומות הקדושים לשלוש הדתות, והעלאה דרסטית כזו תהווה חסם בפני עולי רגל המבקשים להגיע לישראל במסגרת חופש הפולחן הדתי, שעליו היא אחראית.

יתרה מכך, התיירות הנכנסת מהווה נדבך חשוב בכלכלת הפריפריה, שהיא בקו החזית הראשון. כ-15% ממקומות העבודה בפריפריה תלויים בתיירות הנכנסת, והכוונה להטיל מע"מ על תיירות זו תהווה מכה כלכלית קשה לפריפריה של ישראל, שכבר כעת נושאת על כתפיה את מרבית המעמסה הכלכלית הנובעת מהמלחמה. העלאת הנושא לדיון מבלי לבחון את ההשלכות הכלכליות היא חוסר אחריות.

פתאל הוסיף: "לתיירות הנכנסת יש תפקיד משמעותי בשיקום תדמיתה של ישראל בעולם. התיירים שיבקרו בישראל לאחר המשבר יהיו אלה שיוכלו לדבר בעד מדינת ישראל בעת יציאתה מהמשבר בשנת 2025".

Exit mobile version