Site icon IAS

ביקור בטאיוואן הוא ביקור בסין דמוקרטית

הלב של אסיה - ססמת השיווק של טאיוואן להגברת התיירות. צילום עירית רוזנבלום

כ-10,000 ישראלים ביקרו בשנת 2018 בטאיוואן ומספרם צפוי לעלות בעקבות פעולות שיווק שנוקטת לשכת התיירות של טאיוואן, שעליה דווח בסדנה שנערכה בשבוע שעבר במסגרת תערוכת IMTM.

הסדנה לסוכנים של האי טאיוואן (Taiwan) נערכה על ארוחת בוקר במלון קרלטון בתל אביב – וכללה לצד מנות טעימות גם ריקוד פולקלור מקומי – ובהשתתפות השגריר בישראל פול צ'אנג  (Amb. Paul K. Chang) ומנהל לשכת התיירות של טאיוואן, דר' טראסט לין (Trust H.J. Lin Ph.D.).

לדבריהם, לאחר שנה מוצלחת של עשייה פורה ויצירת קשרים, הם בונים תקציב שנתי לפרסום ופתוחים לרעיונות והצעות לשיתופי פעולה בקידום טאיוואן לקהל הישראלי.

"יש לנו תרבות סינית יפה ואת האוכל הטוב ביותר", סיפר השגריר צ'אנג, "כיום מגיעים לטאיוואן מישראל בטיסות עם חניות ביניים עם חברות כמו קתאי פסיפיק וטורקיש איירליינס. אנחנו בוחנים אפשרות לטיסה ישירה, אבל כיום אין די תיירים מישראל כדי לתמוך בקו כזה. אני מעדיף את הטיסות של קתאי ואנחנו פותחים בחודש הבא 'טרייד סנטר' בתל אביב ומקווים לעליה של 10% בתיירות מישראל".

ראש לשכת התיירות של טאיוואן, ד"ר טראסט לין, הוסיף שהוא מגיע לישראל פעמיים בשנה "כי אני מאמין שנוכל להגדיל את המספרים מישראל מאד". אגב, לאי מגיעים בשנה 11מיליון תיירים.

את האירוע, שבה נכחו גם נציגי קתאי פסיפיק הנחתה מיטל מרגוליס-לין, ישראלית המתגוררת בטאיוואן מ-2011 ונשואה לבן המקום. היא הקימה שם עסק בשם "טאיוואנית" שמלווה אנשי עסקים באי. היא פתחה את דבריה בשאלה "מה יש לה להציע לתייר הישראלי? אנחנו מקדמים את טאיוואן כ'לב של אסיה'. למה הלב? כי היא במיקום מרכזי באסיה – מזרחית לסין, דרומית-מערבית ליפן, דרומית לדרום קוריאה, קצת צפונית לפיליפינים. טאיוואן היא אי גדול (שטחה של ישראל הוא שלוש חמישיות מהשטח של טאיוואן, המונה 24 מיליון תושבים), ורבים שואלים איך מגיעים".

מיטל הזכירה שלא מכבר נחתם הסכם שיתוף פעולה בין טאיוואן לקתאי פסיפיק, שיציעו את המחירים הטובים ביותר לאי.

המשלחת הטאיוונית בסדנת העבודה לסוכנים במסגרת תערוכת התיירות. שני מימין השגריר צ'אנג, שני משמאל ד"ר לין. צילום עירית רוזנבלום

תרבות של מאות שנים

שי להב, מנהל המכירות של קתאי, סיפר שהחברה החלה לשווק את טאיוואן באמצעות סוכני הנסיעות מאז שהחלה לטוס לשם ב-2017. "אנחנו שמחים שמחודש מרץ הקרוב אנחנו כבר עוברים לטיסה יומית בין תל אביב להונג קונג, עם מטוס האיירבס A350-1000, שיש בו 344 מושבים לעומת A350-9 שמכיל 288 מושבים. הטיסה יוצאת בשעות קבועות ונוחתת בשש ורבע בבוקר וממנה אפשר לטוס ליעדי ההמשך".

להב ציין במיוחד את טרקליני העסקים של החברה ואת מחלקת העסקים במטוס שבו מגישים את הארוחה עם תפריט ומגישים מנה אחר מנה כמו במסעדה.

מיטל מרגוליס-לין הרחיבה על תרבותה של טאיוואן, שמקור תושביה בילידים האבורג'נים שחיו בה. עד לפני 300-400 שנה לא היה בה שלטון מסודר, השבטים גרו בכפרים, נלחמו זה בזה והעבירו את הצעירים טקסי מעבר שונים להוכחת בגרות. "גם כיום אפשר לפגוש את התרבות הזו בטאיוואן, כמו הריקוד שראינו שכיום כשהשבט מהווה 2% מהאוכלוסיה".

לדבריה, בעוד ההסטוריה ותרבויות משתנות, יש דברים שלא משתנים כמו הטבע והנופים. "גם כיום הטבע מדהים. בעבר חשבו על טאיוואן כעל בית חרושת, בגלל שמוצרים רבים יוצרו בטאיוואן (מייד אין טאיוואן), אבל היא מדהימה, עם נופים עוצרי נשימה: יש לנו פארקים לאומיים, מפלים, אגם אלף האיים חצי שעה מטייפיי(Taipei) , מפלי שיש ועוד. האי גם מכונה אי הפרפרים שכן יש בו 400 זנים של פרפרים שהוא המספר הגבוה בעולם, ודב  הפורמז'ן – כך הוא משווק על ידי הטאיוואנים בעולם".

ההסטוריה של טאיוואן כוללת השפעה הולנדית בדרום בזכות שליטה הולנדית במאה ה-16 והשפעה ספרדית בצפון, מה שבא לידי ביטוי בארכיטקטורה מערבית שמבצבצת באי. לאחר עידן הקולוניאליזם, החלה ההגירה הראשונה מסין לטאיוואן כשמשלה בה שושלת צ'ין הקיסרית הסינית, שהביאו אתם את תרבותם – תרבות האוכל, הדת, המסורות והחגים, כאשר עד היום חוגגים שם את ראש השנה הסיני. מקורו של 70% מהאוכולוסיה הוא בהגירה הסינית הזו. (5% הם נוצרים שמגיעים לביקורים בארץ הקודש).

ריקוד מסורתי של השבט הגדול ביותר בטאיוואן. צילום עירית רוזנבלום

לטבול במעיינות חמים עם המשפחה

השפעות אחרות היו לתרבות היפנית, שגם היא שלטה באי במשך תקופה אחרי שגברה על סין במלחמת סין-יפן הראשונה. תקופה זו הותירה בה את תרבות האונסן – הטבילה במעיינות חמים. זהו הבילוי האהוב על הטאיוונים – יושבים עם המשפחה באונסנים, שגם בהם יש גיוון של מינרלים במעיינות. "אומרים שהיפנים מגיעים כיום לטאיוואן כדי לאכול אוכל יפני, כשהם טוענים שהאוכל היפני טוב מזה שבארצם", היא אומרת, ומזכירה מסעדת דים סם סינית שזכתה לכוכב מישלן.

בשנת 1945 אחרי מלחמת סין-יפן השנייה חזרה טאיוואן לסין ובשנת 1949 פוצלו סין והאי והוא הפך לריפבליק אוף צ'יינה. היא מדינה דמוקטית ורוב האוצרות הגדולים של סין מרוכזים בה במוזיאון בטייפיי.

שנת 2019 נבחרה על ידי לשכת התיירות הטאיוונית לשנה שבה מקדמים את העיירות ואת הכפרים הקטנים, שבהם אפשר לחוות את התרבות המקומית. אחד הבילויים האהובים על התיירים הוא לצאת לשוקי לילה עם מאכלי רחוב ויש גם שוקי פרחים, שוקי אבן הג'ייד (בעברית ירקן), שוקי איכרים מעניינים, שוק אלקטרוניה, משי – יש אינסוף שווקים.

מיטל מרגוליס-לין באירוע של טאיוואן. צילום עירית רוזנבלום

בתשובה לשאלה על יוקר המחיה באי השיבה מרגוליס-לין כי בהשוואה לישראל הוא זול יותר, אך בהשוואה לאסיה – טאיוואן היא מדינת "עולם ראשון" כלומר יקרה מתאילנד או ההודו. עם זאת האוכל, השופינג והתחבורה הציבורית זולים מאד בהשוואה לישראל.

מחיר לילה למלונות בטייפיי נע בין 80-130 דולר למלונות 3-4 כוכבים, 130-200 דולר למלונות 4-5 כוכבים  100-350 דולר למלונות 5 כוכבים ו-100-300 דולר למלונות בוטיק מיוחדים. אגב, מלון שכבר התפרסם בעולם הוא מלון גראנד הוטל, שכיכב בסרט "אוכל, שתייה, גבר, אשה", והוא אחד מעשרת בתי המלון הטובים בעולם. המלון בנוי בצורת פגודה בת 13 קומות, מעוצב בצבעי זהב ואדום, כמיטב המסורת הסינית, ונראה כמו ארמון הקיסר.

מחיר אוכל הרחוב נע בין 5-10 דולר למנה, מחיר ממוצע במסעדה מקומית נע בין 10-20 דולר וארוחה מפנקת בסגנון בופה – 30-50 דולר. כיום כבר פועלים עשרות טיולים מאורגנים בשנה לטאיוואן, רבים מהם משלבים מדינות נוספות.

אפשרויות לטיולים: טייפה והסביבה – 4-5 ימים, טייפה וצפון מזרח טאיוואן – 6-7 ימים, צפון ומרכז טאיוואן – 7-8 ימים, מסביב לאי – 9-12 ימים. טיולי נושא: טיולים קולינריים, טיולי אופניים, טיולי טבע וטיפוס הרים וכן טיולי איים.

לדברי מיטל מרגוליס-לין, תיירים רבים מגיעים לטאיוואן באמצעות קרוזים לשני נמלים, היא מתאימה מאד למשפחות בזכות אטרקציות רבות ובעיקר "טאיוואן היא אחד המקומות הבטוחים בעולם", היא מסכמת, לא לפני שחולקו למשתתפים מיני סוגי תה ותשורות אחרות ששיאן בכרטיס טיסה הלוך ושוב לטאיוואן שבה זכה עיתונאי בר מזל.

Exit mobile version