Site icon IAS

בין שתי ערים: טיול מפרבזה לקוניצה, במחוז אפירוס המרהיב ביוון

מראה מהשייט על טיילת העיר פרבזה ובית העירייה שלה. צילום שוש להב

אפִּירוּס, למה השם הזה היה מוכר לי מהעבר הרחוק? בגלל הביטוי "ניצחון פִּירוּס", שמשמעו "עוד ניצחון כזה ואבדנו", שיוחס לפירוס מלך אפירוס, מפקד מהולל שבשנת 279 לפנה"ס נלחם ברומאים וניצח במחיר אובדן כה כבד, שבגללו נולד הביטוי. כשאני ניצבת פיזית על אדמת אפירוס ביוון, נעשתה לי מעין קפיצת הדרך של כ-2300 שנים, אל מחוזותיו של אותו מלך מפורסם.

עלילת הספר "בין שתי ערים", רומן מאת צ'ארלס דיקנס שיצא לאור ב־1859, נעה בין פריז ללונדון בימי המהפכה הצרפתית. הסיפור שלי נע בין שתי ערים פחות מוכרות, הנמצאות בשני הקצוות של מחוז אפירוס המשתרע בצפון- מערב יוון: פרבזה, השוכנת לחופי מפרץ אמברקיקוס, בקצה הדרומי של אפירוס, וקוניצה, הנמצאת בפסגות רכס הרי הפינדוס, בקצה הצפוני של המחוז. ואם אצטט משפט ידוע מהספר המדובר: "כאשר אני נכנס לעיר גדולה בלילה, אני חושב שלכל אחד מבתים חשוכים וצפופים אלה יש את סודו", הרי שאני הייתי סקרנית להחשף גם לסודות הגלויים והמוארים של שתי הערים.

אפירוס, שהוא המחוז הרביעי בגודלו מבין מחוזות יוון, ועיר הבירה היפה שלו היא יואנינה (שלה קשר יהודי משמעותי), מכיל את הגיוון המנצח, הכולל: ים תכול וחופים מטופחים, קניונים תלולים והרים נישאים, נחלים הזורמים בשצף קצף וגשרי אבן מרשימים, תרבות מסורתית וכפרים רוגעים, כנסיות ומנזרים וקולינריה משופעת טעמים, וכמובן, תושבים חביבים ומארחים מסבירי פנים. שליטים רבים עברו כאן לאורך ההיסטוריה: הוונציאנים, העות’מאנים, הצרפתים (עד 1912 אז הצטרפה למדינת יוון החדשה), ומתברר שלאחרונה – התחיל "הכיבוש הישראלי"…

נופים קסומים באזור קוניצה, הגשר על נהר אאוס ורכס הרי הפינדוס. צילום שוש להב

בשנים האחרונות התייר הישראלי גילה את מחוז אפירוס ורבים מטיילים בחלקיו היותר מפורסמים ופופולריים, אז מה הפלא שקברניטי פרבזה וקוניצה, שאליהם הצטרפה גם המועצה של זיטסה – המאגדת כפרים נחמדים הנמצאים בחצי הדרך בין שתי הערים, מעוניינים לחשוף את נפלאותיהם ולמשוך את הישראלים גם אליהן. וכך הגענו, משלחת של עיתונאים מהארץ, לבקר בהן, כדי לחוות ולהתרשם (התרשמנו!) ולרוץ לספר לחברה…

קל להגיע לאפירוס מישראל, בטיסה בת כשעתיים וחצי. אנו טסנו ב-TUS Airways – שהיא חברת התעופה הקפריסאית המובילה, עם טיסות סדירות וטיסות שכר לשלל יעדים, אל ומ-קפריסין, ישראל, איי יוון ומרכז אירופה, באמצעות חמישה מטוסי Airbus A320 מתקדמים. TUS מפעילה מנתב"ג שתי טיסות שבועיות בימים רביעי ושבת, לשדה התעופה הבינלאומי הקטן אקטיון (Aktion) הסמוך לפרבזה-לפקדה, והן תפעלנה עד אוקטובר השנה. נוח מאד, כך שכדאי שתמהרו להתארגן לטיסה ולטיול הזה במחוז אפירוס. ולידיעתכם – בסוף חודש אוגוסט השנה, תוכלו לתפוס את "פסטיבל הסרדינים" בפרבזה.

אפרודיטה העולה מתוך המים בטיילת של פרבזה. צילום שוש להב

פרבזה: חמודה השוכנת לחוף הים

פרבזה היא עיר נמל קטנה שבלבה טיילת, ממוקמת במפרץ אמברקיקוס, אוכלוסייתה מונה כ- 25 אלף תושבים, ויותר ממכפילה עצמה בעונת התיירות. הטיילת משתרעת לאורך הים, בצידה האחד מעגן יאכטות עם נוף של תרנים, בצדה השני בתי קפה ומסעדות, דוכני גלידות ומזכרות, ופנימה לעיר, נמצאות הסימטאות הצבעוניות, ובהן חנויות בוטיק קטנות, כנסיות וכיכרות פרחוניות, מסעדה מפורסמת במיוחד, kalofagas, שמנוהלת ע"י וסיליס דוסיס, שהוא סגן הנשיא של אירגון השפים היווני. כבוד.

לא ניתן להתחמק מביקור בבית מזקקת האוזו, שנראה כמו מוזיאון לתולדות המשקה המקומי-עממי, ובוודאי שמתיישבים באחת משפע הטברנות המציעות אוכל טעים ושתייה עד דלא ידע. מוזיקת הרמבטיקו תנעים את הזמן, כשמגלים שכבר הרבה אחרי חצות. וכמתודלקים באלכוהול, נזקקים למיטה נוחה. בפרבזה מלונות בוטיק רבים. אני התארחתי ב- Dioni Hotel במרכז העיר העתיקה, צנוע ואינטימי, בריכה קטנה ולובי נעים, והמחירים בעונה כ- 150 יורו לחדר זוגי ללילה עם ארוחת בוקר:   https://www.dioniboutiquehotel.gr/

סרטנים, סרדינים, צדפות ועוד, מהים לסעודה על ספינת השייט במפרץ אמברקיקוס. צילום שוש להב

פרבזה מתאימה לאירוח לזוגות ומשפחות, ויש לה חוף רחצה Akti kiani המתאים לילדים בשל מימיו הרדודים ומתקני השעשועים שבהם. ממעגן הסירות בעיר כדאי לצאת לשייט, שמשלב כייף בים, צפייה בדולפינים, טבילה בים וארוחה מפרי הים – סרדינים, סרטנים, צדפות ועוד. הקפטן של הספינה הקטנה שלנו היה דמיטריוס, סטודנט באתונה שמגיע לסייע לעסק המשפחתי(Amvrakikos Cruise) . ואם כבר הזכרנו סרטנים (למאכל), בלתי אפשרי להתעלם מהסיפור שכל תושב העיר מכיר, על ג'יימס בונד (בכיכובו של רוג'ר מור השרמנטי), שבסרט "לעינייך בלבד" שצולם בחלקו ביוון, התעקש שיביאו לו סרטנים מפרבזה!

חוף מונוליטי (Monolithi) שנמצא מרחק נסיעה קצר ממרכז העיר, ונחשב לחוף הארוך ביותר באירופה, מציע לבליינים צעירים (ולא רק) את מועדון "בלו איילנד", שבו מתקיימות בסופי שבוע מסיבות חוף משופעות מוזיקה מרקידה בליווי בקבוקי בירה וכוסיות יין, והבונוס הוא שקיעה מרהיבה כשהרגליים היחפות נטועות בחול זהוב ורך.

הניקופוליס והאתר הארכיאולוגי של פרבזה. צילום שוש להב

העיר נוסדה בסוף המאה ה-11 לצד חורבותיה של ניקופוליס, שהקים הקיסר הרומי הראשון אוגוסטוס בשנת 31 לפנה"ס, לאחר שניצח את אנתוני וקליאופטרה בקרב אקטיום. לא בכדי נמצא בה האתר הארכיאולוגי העצום של ניקופוליס, הכולל שרידים מרשימים של חומות העיר ושעריה, בזיליקות, פסיפסים ואמפיתיאטרון ואלה נשמרו היטב, לצד מוזיאון מרשים בתצוגתו.

הקשר היהודי: כיום לא ידוע על תושבים יהודים, אך לפני מלחמת העולם השנייה היתה בפרבזה קהילה יהודית קטנה עם בית כנסת ובית ספר, עד שבכיבוש הגרמני שולחו ממנה כל היהודים ומעטים שרדו את השואה. ממש בימים אלה אמורה להיות מושקת בעיר אנדרטה חדשה לזכר היהודים שניספו בשואה.

ממיטב מוצרי האוכל ומשקאות של זיטסה. צילום שוש להב

זיטסה: מאחדת 57 כפרים שוקטים

 אנו שמים פעמינו צפונה לעומק מחוז אפירוס, חולפים על פני עיר הבירה יואנינה, ובמרחק קצר ממנה, בחצי הדרך לקוניצה, עוצרים במועצה אזורית זיטסה (Zitsa), המאחדת 57 כפרים קטנים. האזור מפורסם בעיקר בזכות היינות הייחודיים שלו. ניתן לבקר בשני היקבים האזוריים, ליהנות מפעילויות בטבע לאורך נהר קלאמאס וברפטינג, יש כאן מסלולי טיפוס רבים וכן שבילי אופניים.

בטברנה של ניקולא בכפר Voutsarás, אנו נהנים מהאוכל המוגש לנו, המלווה בהרמת 4 כוסיות של פסח, מלאות בשוט של הציפורו החריף, המזכיר לי בטעמו את האוזו, שמזכיר בריח האניס שלו את העראק שלנו. אטרקציה שונה גילינו בגסטהאוס "בית הספר הישן", שבעלות בני הזוג פאניס וואסו, בכפר Ekklisochori. מבנה אבן מוארך שהכיל 6 כיתות לימוד, הפך ל"אירוח כפרי" עם 6 חדרים מרוהטים אלמנטרית, היכולים לארח עד 15 אורחים.

אזור קוניצה על נופיו ההרריים המרהיבים. צילום שוש להב

קוניצה: גבוה בין פסגות ההרים

 המיקום של קוניצה כחלק מהפארק הגיאוגרפי של אונסק"ו "ויקוס-אוס", הופך אותה למוקד תיירותי. העיר-עיירה הזו פרושה במדרונות של רכס הרי הפינדוס, כשמכל זווית נראה נופם רב ההוד של הפסגות הנישאות, הוסיפו לזה את הרחובות הצרים המתפתלים ואת בתי האבן המעוצבים כמו בתערוכת ארכיטקטורה – ותרגישו כמו בתוך גלוייה.

המיקום הנטוע במרחבי הטבע, הופך את קוניצה לנקודת יעד מצוינת לפעילויות בטבע, כמו רפטינג, ריבר-טרקינג (טרק בתוך נהר) וגם הייקינג ליוגה-פילאטיס. הכפרים הציוריים הסובבים את העיר, המרחצאות החמים, המנזרים מעוררי יראת-כבוד – אלה מושכים אליה תיירים, ובהם גם את כריסטופר קינג, המפיק המוזיקלי האמריקאי זוכה הגראמי, שמתגורר בשנים האחרונות בעיירה, חוקר את המוזיקה המסורתית של מחוז אפירוס ומפיץ את הבשורה.

המבצר של אמא של עלי פאשה מהתקופה העות'מנית, בקוניצה. צילום שוש להב

במרחק כשעה נסיעה מקוניצה נמצא הכפר קסטניאני (Kastaniani), שמזכיר את היפיפייה הנרדמת. סמטאות אבן מפותלות ובתי אבן עם גגות רעפים, כיכר קטנה עם כנסייה עתיקה שעצים מצלים עליה, כלב ידידותי מפוהק וטברנה בה מוגש אוכל מקומי על רקע נופים ירוקים, ובלווית רחש פכפוך זרזיף מהנחל הזורם בצמידות – משלימים את התפאורה. קסטניאני כמעט ריקה מתושבים, אבל הטברנה פעילה, כך מספרים בעלי המקום, בני הזוג ת'ימיוס היווני וסנתיה הצרפתייה, שהכירו באופרה בה רקדו שניהם בלהקת הבלט.

אטרקציות מפורסמות נוספות באזור קוניצה, הם: מבצר, מנזר, גשר ותצפית. במבצר הניצב בבדידות מזהרת, גרה אמו של עלי פאשה, השליט האכזר מהתקופה העות'מנית. ניתן להיכנס למיבנה, לעלות בזהירות במדרגות התלולות ולהציץ אל הנוף הפתוח מצוהרי הזכוכית המנופצים. אטרקציה נוספת ומושכת מבקרים הוא גשר האבן הרומנטי מעל נהר אאוס. לצידו מעל חלקי מצודה שנחרבה, ומתחת מפל יפה. בנחל מתקיימת פעילות מים-ספורטיבית ומהנה במיוחד בימי הקיץ החמים

גשר האבן על נהר אאוס בקוניצה. צילום שוש להב

במנזר Panagia Molyvdoskepasti העתיק, שההיסטוריה שלו התחילה במאה השביעית, מצאנו חצר מטופחת, מבנים עם קשתות וצריחים, ציורי קיר מרשימים מהמאות 16-14 ושבעה נזירים שמתפעלים את המנזר. הוא נחשב כבעל סגולה למילוי בקשות, בעיקר לזוגות שמתפללים להרות. בסמוך למנזר נמצאת כנסייה במבנה יפייפה והגן המקיף אותו נמצא מעל עמק רחב וממנו תצפית מסקרנת לכיוון אלבניה, הנמצאת מעבר לנהר המפותל. ממש פסטורלי.

תצפית מקוניצה אל גבול אלבניה. צילום שוש להב

קוניצה, כנקודת כניסה מצפון למחוז אפירוס הדרומי לה, מהווה מרכז יציאה לטיולים באזור המרהיב, ובה בתי מלון קטנים רבים. אני התארחתי ב Hotel Konitsa Mountain  בבעלות אפי אקסהו – שהיא אישה צעירה ומרשימה, המשמשת כסגנית יו"ר התאחדות בתי המלון. זה מלון בוטיק משפחתי נעים וקסום, השוכן בחלק העליון והנופי של קוניצה, ומדורג גבוה באתרי ההזמנות. המלון הינו אחד מפתרונות הלינה הטובים בקוניצה, בשל מיקומו, רמת השירות והחדרים שבו. הוסיפו לזה את הנוף עוצר הנשימה הנשקף ממרפסות החדרים ואת אוויר הפסגות, ואלה הופכים אותו לאחת האופציות הטובות למחפשים מלון באזור קוניצה. https://www.konitsahotel.gr/

אפי אקסהו, בעלת המלון בהרי קוניצה. צילום שוש להב

למי תודה למי ברכה?

לאורך הסיור המהנה שלנו, ליוו אותנו: בפרבזה הדריך אותנו ליאונידס ארגירוס – סגן ראש עיריית פרבזה, גבר נמרץ, שהוא מנהל תחומי התיירות, התרבות והחינוך, והרעיף עלינו את הידע הרב שלו; בקוניצה הדריך אותנו ארי לאזוגניס – סגן ראש עיריית קוניצה, שידו בכל ולא חסך מאיתנו דבר, בתשומת לב ובאטרקציות שבאזור; ג'ורג' ראדוס – סגן ראש המועצה של זיטסה, שלקח אותנו לטיול בטבע; כריס מורהיביס – נהג ומדריך, בעל חברת תיירות ואדם חביב, שליווה אותנו לאורך כל הסיור; ועתה, יעלה ויבוא כריס קאוסוריס – האיש שאירגן את כל הסיור הזה, ודאג שכל האופרציה המורכבת הזו תתנהל למופת (וכך גם היה), ובין שאר עיסוקיו הוא יזם תיירות, שנחוש לקדם את התיירות מישראל ליוון בכלל, ולמחוז אפירוס בפרט. יבואו כולם על התודה!

במנזר מוליבודוסקפסטי בקוניצה, מימין: כריס קאוסוריס, כריס מורהיביס וארי לזוגניס (ממש לא נזירים). צילום שוש להב

* הכותבת הייתה אורחת של עיריות Konitsa ו-Preveza, חברת TUS Airways וחברת AVIAREPS ישראל.

Exit mobile version