Site icon IAS

ביטול המע"מ, פתרון להפחתת עלויות הלינה בישראל

למעט הורדות מינוריות לא חל ולא יהיה שינוי בהורדת נטל הרגולציה המוטל על המלונאות, שמשמעותו אי הורדת מחירים משמעותית במלונות בארץ. ביטול המע"מ לישראלים הוא הפתרון, הנראה כיחיד שיוריד את מחירי המלונות ב-17%. הליך שיאפשר למלונות בארץ להתחרות מול המלונות בחו"ל.

מבחן התוצאה כמעט אפסי

מבחן התוצאה בהורדת הרגולציה על בתי המלון בארץ הוא כמעט אפסי. מדברים על נחיצות המהלך אך נראה ששום דבר לא זז. נכון, יוצאים מכתבים, מתקיימות במשרד התיירות ישיבות בנושא ושום דבר לא זז. גם מאז דצמבר 2016 כאשר ועדת השרים לענייני רגולציה, בראשותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אישרה את התוכנית הממשלתית להפחתת הרגולציה בתחום המלונאות, לא קרה שום דבר. התוכנית להוריד את  נטל הרגולציה העודפת המוטלת על ענף המלונאות ולהוזיל את עלויות הלינה בבתי המלון בישראל, שאותה גיבשו  שר התיירות יריב לוין והצוות להפחתת הרגולציה, בראשות מנכ״ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר, נותרה, בשלב זה, כמעט על הנייר בלבד. בינתיים, הענף במלכוד, כי לא ניתן להוריד מחירים ללא הפחתת עלויות, או פשיטות רגל של מלונות.

הורדות שבוצעו

בוצעו כמה הורדות בעלויות, ביניהן: ביטול מדריכי חדר כושר, הפחתת הוצאות אבטחה עקב הקטנת התקנים הנדרשים לאבטחה, מתן אפשרות לעבודת לילה 2 שבועות בחודש במקום שבוע ב-3 שבועות, מתן אפשרות ל-4  שעות נוספות במקום 2, הורדת הפרמטרים לעמידה ביעדי שפכים והפחתת סכומי הקנסות ועצירת הצעת חוק שהיו פוגעות במלונות. הורדת חשובות, אך לא משמעותיות בהורדת מחירים בבתי המלונות.

יישום פרוצדוראלי שאין לו סוף

כל שאר הורדות העלויות שסוכמו בתוכנית שהוביל שר התיירות יריב לוין, נמצאות במה שמכונה תהליך יישום פרוצדוראלי, שלא ברור מתי הוא יסתיים. בין ההורדות: רישיון עסק  למלון פעם ב-10 שנים, צמצום חובת מפעיל בריכה, הקטנת חובת המיגון ב-60% וביטול חובת מרחב מוגן קומתי (ממ"קים), צמצום נוסף ברגולציה בשפכים או ביטולה, ביטול ההנחיה למעליות מבוקרות במלונות קיימים, מודל לבחינת ארנונה לפי מחזור/תפוסה, אישור להבאת עובדים פלסטינים והחלטת ממשלה להבאת 1,000 עובדים זרים.

נושאים נוספים שבוצעו, או בתהליך: קביעת מפרט כיבוי אש ארצי מחייב והתניה של דרישות חדשות במתן הודעה של 3 שנים מראש, מפרט אבטחה אחיד ארצי, כימות עלויות הרגולציה, הארכת מועד הנגשת אתרי האינטרנט, התחברות למאגר מידע ממשלתי כדי לפתור בעיית ההוכחה לגבי סטטוס התייר וביטול הצורך בצילום דרכון וגייט פאס.

מאבק שנמשך

התאחדות המלונות ממשיכה להיאבק לשיפור הכושר התחרותי בנושאים הבאים: ביטול חובת ההצללה במלונות קיימים, הקלות או צמצום האבטחה, לרבות דרישת שיפוי מהממשלה ( כמו ב-אל-על, ביטול מס על מסתננים ועובדים זרים, ירדנים לים המלח, פרסום מחירים לישראלים ללא מע"מ, כשרות – מציאת חלופה למונופול הכשרות  של המועצות הדתיות, דרישה מרשויות שאינן מפנות אשפה לפנות על חשבונן, הקלות למגזר העסקי בנושא תביעות ייצוגיות, מענקי נגישות למלונות קיימים והסדרת נושא מיסוי דירות הנופש- Airbnb. מאבק חשוב, אך לא ברור אם יהיו תוצאות.

משימה בלתי אפשרית

לייעל מערכות בישראל זו משימה כמעט בלתי אפשרית, כי המערכות שהוקמו מלכתחילה היו בלעדיות, לא יעילות ובמרוצת השנים צברו כוח אדם עודף, שהיום אי אפשר להתייעל בלי למצוא פתרונות לעובדים שאמורים להיפלט החוצה. רואים זאת היום בפלונטר שנוצר בהחלטה לייעל את רשות השידור הוותיקה, באמצעות הקמת תאגיד שידור חדש. החלטה שהסתבכה עוד יותר בהחלטה החוזרת להקים תאגיד חדש במקום התאגיד שכבר הוקם ושעדיין לא עלה לשידור. הפחד המרכזי מביצוע ההחלטה הראשונית היה הפיטורים של עובדי רשות השידור הוותיקה ושלהם נוספה עתה בעיית הפיטורים של העובדים בתאגיד השידור. ההסתדרות מצידה מאיימת בנושא זה להשבית בשבוע הבא את המשק כולו.

תחבורה ציבורית

בתחבורה היבשתית, שנשלט במשך שנים רבות על ידי הקואופרטיבים, נמנעו לבצע שינויים. לפיכך, תוצאות השינויים המבורכים המתבצעים עתה ברכבות, ברכבת הקלה, במחלפים ובכבישים, יתחילו לתת אותותיהן רק בעוד כמה שנים. בינתיים סכסוך העבודה באגד מאיים גם הוא לפרוץ ולשבש את ההסעות ההמוניות. צריך לזכור, כי כל נושא התחבורה היבשתית בארץ הוא גורם נוסף המשפיע על יוקר החבילה התיירותית, בעיקר לאלה המגיעים לכאן כ-FIT.

מתי ייושם נוהל נתב"ג?

שנים חלפו עד שנפתחו השמים לתחרות מול האיחוד האירופי, פתיחה שגרמה לגידול עצום בהיצע הטיסות ובהורדת מחירים. השמים הפתוחים היווה גורם מרכזי בגידול התיירות הנכנסת, באחוזים שלא הורגלנו להם. עדיין 70% מתנועת הנוסעים היא של הישראלים היוצאים לחו"ל. כפתרון מציע משרד התיירות את נוהל אילת ונוהל נתב"ג, שמעשית זוהי מכירה באמצעות בונוסים. אם כי לא ברור, בעיקר בנוהל נתב"ג, עם מי נחתמו חוזים ולכן נשאר להמתין ולראות מה צופן לנו העתיד גם בתחום זה.

ארנונה ללא שינוי

בנושא הארנונה אין סיכוי שיוקל על המלונות. כל הניסיונות להוריד את נטל הארנונה המוטל על בתי המלון נתקלות בקיר קשיח של העיריות והמועצות המקומיות. הן מוכנות, אולי, לדון בעניין אך לא להוריד אגורה ממקור הכנסתן. זה שבממוצע ארצי כ-60% מתקציבן הולך לשכר כוח אדם במערכות לא יעילות, נשאר כאידיאה פיקס שאיש לא מוכן לשנות. עיריות ומועצות צמודות לא מוכנות אפילו להתאחד ולהתייעל. למה? – כי לא מוכנים לוותר על משרות בכירות מכניסות ולמצוא פתרונות חלופיים לעובדים מפוטרים.

שכר מינימום גדל

על פי החוק, שכר המינימום בבתי המלון בישראל הוא פי 2 מיוון, פי 2.5 מטורקיה ובשל המחסור בעובדים משלמים המלונאים בארץ יותר ועדיין קשה להם להשיג עובדים. זה יוצר פריון נמוך, שלא רואים בו פתרון עתידי. מה גם שלפי קצב הגידול, עלות השכר צפויה להיות בדצמבר השנה גבוהה מעלות השכר בצרפת וגרמניה. לבצע שינויים בתחום זה, על דעתה של ההסתדרות, הוא עניין שלא ניתן מעשית לשינוי.

לא יהיה שינוי בנושא הכשרות

גם בנושא הכשרות, שבית המשפט העליון דחה את השתתפות התאחדות המלונות כצד בעניין, אין כל סיכוי לשינויים. כפי שהעיריות והמועצות שומרות בקנאות על חלקת האלוהים "הקטנה" שלהן בנושא הארנונות, כך שומרת הרבנות הראשית על שלל הסתעפויותיה המקומיות ואיש לא מוכן לוותר על הטבותיו בגין השמירה על כשרות המלונות. אם היו המלונות מוכנים להמשיך לשמור כשרות ללא חותמת של הרבנות, כפי שעושים כמה מהם, היה מושג פתרון, שמעשית הוא בר יישום. 

מהבדיקה מתברר, כי למעט דברים מינוריים, לא חל ולא יהיה שינוי בהורדת נטל הרגולציה, שמשמעותו אי הורדת המחירים במלונות. נותר רק לקוות כי הממשלה תשכיל ותאפשר את ביטול המע"מ לישראלים במלונות בארץ ובכך להוריד את מחירי המלונאות ב-17%. הליך שיאפשר למלונות בארץ להתחרות מול המלונות בחו"ל.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Exit mobile version