Site icon IAS

בחודש הרחמים והסליחות: סיורי סליחות ופיוטים בירושלים

תקיעה בשופר בסיורי סליחות ברובע היהודי. צילום יוסי זמיר

אדון הסליחות (מחבר לא ידוע):

אֲדוֹן הַסְּלִיחוֹת / בּוֹחֵן לְבָבוֹת

גּוֹלֶה עֲמוּקוֹת / דּוֹבֵר צְדָקוֹת

חָטָאנוּ לְפָנֶיךָ רַחֵם עָלֵינוּ

"אדון הסליחות" הינו אחד הפיוטים העתיקים והידועים ביותר, שהפך ברבות השנים לפיוט המזוהה ביותר עם מנהג הסליחות. מתחילת חודש אלול ועד ליום הכיפורים, שרים בקהילות הספרדיות את הפיוט מדי יום בסדר הסליחות, בדרך כלל בשירה משותפת של החזן/פייטן והקהל, ההולכת ומתעצמת מבית לבית. רק כששרתי אותו מלוא פי בחברת מטיילים כמוני שהשתתפו ב"סיור סליחות", עמדתי על עוצמתו, יופיו וההשפעה הנפשית המזככת עלי ועל הסובבים אותי.

בפתחו של חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, נוהגים בעדות ישראל השונות לקום באשמורת השחר לאמירת סליחות, עדה עדה ומנהגיה. בעדות המזרח נוהגים לומר סליחות במשך כל חודש אלול, ובעדות אשכנז ממוצאי השבת שלפני ראש השנה. אלה הובילו לארגון "סיורי סליחות" בירושלים עיר קודשנו, המובלים ע"י שני גופים עיקריים: סיורי הסליחות של החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי וסיורי סליחות ופיוטים של הקרן למורשת הכותל המערבי.

הכותל המערבי מוצף מתפללים בחודש הסליחות. הצילום באדיבות הקרן למורשת הכותל המערבי

סיורים של החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בירושלים:

באווירת ימי הסליחות העוטפת את ירושלים, יזמה מחלקת התיירות של הרובע היהודי סיורים מרתקים וייחודיים, שמספקים חוויה ומידע על מנהג אמירת הסליחות בין כתלי הרובע היהודי, וכן על אבני הדרך ספוגות הרגש וההיסטוריה, עליהן צעדו מלכים ונכבדי העיר. בסיור, אליו מתלווים שחקנים מקצועיים, מהלכים בין אתרי הרובע ומכירים מספר דמויות השזורות במרקם המיוחד של סמטאות הרובע היהודי. פוגשים את צ'יקו – שהיה בין הצנחנים ששחררו את העיר ושומעים את סיפורו, פוגשים בדמותה של תהילה – גיבורת ספרו המפורסם של ש"י עגנון, נתקלים בגבאי בית הכנסת המרוקאי, פוגשים את הכהן מהרובע ההרודייני ועוד.

אחת הסימטאות היפות ברובע העתיק בירושלים. צילום שוש להב

סיורי סליחות אלה אורכם כשעתיים וחצי. היציאה מרחבת שער יפו, דרך השוק הערבי. עוברים על-פני אחד מבתי הכנסת העתיקים ביותר שקיימים היום של הקהילה המרוקאית ברובע היהודי, בית כנסת "צוף דבש". דרך הסמטאות הציוריות של הרובע היהודי מגיעים לרחבת הקארדו ומבקרים בית הכנסת החורבה, דרך המעבר החדש שנחשף לאחרונה מתחת לקשת הביזנטית שנפתחה לציבור הרחב רק לפני מספר חודשים. בית הכנסת החורבה הינו אחד המרהיבים שיש ברובע ובו ארון הקדוש הגבוה בעולם, ואני תמיד נפעמת מביקור בו. מטפסים מעלה אל כיפתו לתצפית 360 מעלות על העיר העתיקה – אחת התצפיות היפות ביותר שקיימת כיום על העיר העתיקה של ירושלים.

ברחבת החורבה מקבלים הסבר על פסל מנורת הזהב שהובא לפי מספר חודשים לאזור והסיור ממשיך לרובע ההרודיאני, שבו שרידי בתיהם המרשימים של האצולה והכוהנים מבית ראשון. בחלקו האחרון של האירוע מסבים עם פייטן המנעים במנגינות ופיוטים מרגשים. הסיור מסתיים ברחבת הכותל המערבי – החיבור העמוק ביותר לשורשים היהודיים המשותפים. כן, וביקשתי בקשה ואף שמתי פתק..

הסיורים מתקיימים בימים ראשון עד חמישי בערב, בשעות 19:00 ו-22:00.

אורך הסיור – כשעתיים וחצי.

ניתן לתאם סיורים נוספים לקבוצות של מינימום 20 איש בתאום מראש. ההרשמה לסיורים היא מראש, דרך אתר האינטרנט של החברה לפיתוח הרובע היהודי, בכתובת:

www.rova-yehudi.org.il, או במוקד התיירות, בטלפון:  4987*.

עלות הסיור 65  למשתתף.  כל סיור כולל שניים מתוך ארבעת הדמויות, בליווי פייטן / נגן. המעוניינים בארבעת השחקנים, בתיאום מראש מול תיירות הרובע היהודי ובתוספת תשלום.

בית כנסת החורבה מבחוץ והמנורה הסימלית ברחבה. צילום שוש להב

סיורים בעקבות הפיוטים והסליחות של הקרן למורשת הכותל המערבי:   

הקרן למורשת הכותל המערבי מובילה עשרות סיורי סליחות ייחודיים ומגוונים בשעות הלילה, הצפויים להתקיים החל מראש חודש אלול ועד ערב יום הכיפורים. תפילת הסליחות מלכדת את הרבים והשונים המשתתפים בתפילה המיוחדת הזו, הנאמרת בהשתפכות הנפש. בשעה זו מלאה רחבת הכותל במתפללים מרחבי הארץ, אשר מקבלים על עצמם עול מלכות שמיים, בימים אלו של תשובה ושואגים כדבוקה אחת כלפי שמיא "אדון הסליחות, חטאנו לפניך – רחם עלינו".

בקרן למורשת הכותל המערבי מציינים, כי מדי שנה בתקופת הסליחות, שהינם ימים של סליחה ומחילה, וקירבה לבורא עולם – מגיעים לסיורי סליחות ולאמירת סליחות ברחבת הכותל המערבי עשרות אלפי אנשים. השנה ממשיכים להגדיל את מספר הסיורים כדי לתת מענה לביקוש הגדול. הזמן הטוב לקיומם של סיורי הסליחות הוא בשעות הערב המאוחרות, כך שבתום הסיור יוכלו המבקרים להצטרף לחוויה הגדולה של אמירת הסליחות המרגשת והעוצמתית ברחבת הכותל המערבי, המתקיימת בחצות הלילה.

סיורי הסליחות שמובילה הקרן כוללים סיור סליחות מוסיקלי בסמטאות העיר העתיקה לצלילי פיוטי הסליחות; סיורי סליחות בין סמטאות הרובע היהודי ובמנהרות הכותל המערבי; סיורי סליחות באתרים התת קרקעיים החדשים באזור רחבת הכותל המערבי בשילוב נגינה; סיור סליחות בעיר העתיקה בעקבות סיפורי עגנון; סיור סליחות בנחלאות בעקבות הדמויות, המקומות והפיוטים; סיור סליחות לילי ברחובות הרובע היהודי ובכותל המערבי.

בקרן למורשת הכותל מעדכנים כי עד כה ביקרו במהלך הקיץ באתרי הכותל למעלה מ-130,000 מבקרים מהארץ ומחו"ל. בקרן צופים כי במהלך חודש אוגוסט וספטמבר צפויים לבקר באתרי הכותל החווייתיים והייחודיים, מספר גבוה של מבקרים וממליצים להזמין מקומות מראש באתר האינטרנט או בטלפון.

מחירי הסיורים נעים בין 54-76 שקל למשתתף.

לפרטים נוספים ולהרשמה לסיורי הסליחות:  https://www.thekotel.org

או בטל': 5958*.

אחד מציורי הקיר בקארדו. צילום שוש להב
Exit mobile version