Site icon IAS

בוער בצפון: תמונת מצב השריפות בצפון הארץ, שמורות טבע ונשרים

שריפות בצפון הארץ, סכנה לשמורת הטבע ולנשרים. צילום באדיבות רט"ג

גם בשעות האחרונות, מתחוללות שריפות במספר מוקדים שונים בצפון הארץ, כתוצאה משיגורי הרקטות והכתב"מים משטח לבנון. עשרות רבות של עובדי רשות הטבע והגנים הגיעו למוקדי השריפה מכל רחבי הארץ, כדי לסייע לצוותי המקומי וצוותי וכב"ה במאמצי הכיבוי.

נכון לרגע זה, חמ"ל הרשות מדווח כי מספר שמורות טבע נמצאות בסיכון כתוצאה מהשריפות, ביניהן:

שמורת טבע גמלא

שמורת טבע נחל דישון

שמורת טבע נחל אל על

שמורת הטבע נחל משושים

שמורות הטבע יהודיה, גמלא ומשושים, נשארות סגורות למטיילים. שמורת הטבע מג׳רסה (שפך דליות) נפתחה.

רעיה שורקי, מנכ"לית רשות הטבע והגנים: "אנחנו עוברים תקופה מאוד קשה בצפון, מעל 50 עובדי רשות הטבע והגנים לוקחים חלק בכיבוי השריפות בגולן ובגליל העליון. אנחנו עובדים בתיאום ושיתוף פעולה הדוק עם כב"ה ואנו רוצים להודות להם על כך. עבודות התיאום והשליטה נעשות ממרכז שליטה של כב"ה בצפון, נציגי הרשות פועלים באופן רציף כדי לכבות במהירות את השריפות בשטחים הפתוחים, במטרה לצמצם את הנזק לשמורות הטבע וערכי הטבע".

רשות הטבע והגנים מדווחת:

נכון ל-01.07, מתחילת השנה, נשרפו כ-177,571 דונם בשמורות הטבע, הגנים הלאומיים, השטחים הפתוחים ויערות ארצנו. מתוך האזורים שנפגעו משריפה, כ-49% מהפגיעה התרחשה באזורי הצפון החשופים למלחמה, כשהגולן והגליל העליון עם הפגיעות המשמעותיות ביותר – 38,979 דונם נשרפו במרחב גולן ו-38,066 דונם בגליל העליון.

כאשר מסתכלים על תמונת מצב השריפות במחוז הצפון, בהשוואה לשנים הקודמות, חומרת האירוע מתבהרת. בשנת 2023 בין החודשים מאי-יולי, נשרפו במחוז הצפון כ-17 אלף דונם, ובשנת 2022 כ-10 אלף דונם. השנה כאמור, המספר עומד על 86,933 אלף דונם שנפגעו משריפה, כאשר מחצית מהשריפות התרחשו בשמורות טבע וגנים לאומיים ומחצית ביערות ובשטחים הפתוחים.

נתונים אלה אינם כוללים את השטחים שנפגעו בשריפות בשבוע האחרון, כולל השריפות המתחוללות ברגעים אלו.

הצלה וחילוץ נשרים בגמלא. צילום באדיבות רט"ג

 חילוץ והצלת הנשרים בגמלא

בעקבות השריפות באזור שמורת הטבע גמלא, רשות הטבע והגנים פינתה בבטחה 6 נשרים ששהו בכלוב האקלום הממוקם בשמורה. הנשרים הועברו באופן זמני לכלוב אקלום בגליל תחתון, באזור נחל עמוד. בין הנשרים שפונו: שני זוגות נשרים הנמצאים בגרעין הרבייה, נשר יליד שבי 2022 הנמצא באקלום לקראת שחרור, ונשר נכה מבוגר שמשמש כגורם משיכה לתחנת האכלה עבור נשרים ורחמים שבטבע.

במסגרת מאמצי הכיבוי האינטנסיביים בצפון הארץ, הבחינו צוותי הרשות כי האש המשתוללת בשמורת גמלא החלה לרדת במורד נחל דליות. מתוך חשש כי האש תקפוץ לגדה השנייה, היכן שממוקם הכלוב ותחנת האכלה, פקחי הרשות ואקולוג העופות החליטו לא לקחת סיכון וקיבלו את ההחלטה לפנות את הנשרים מהכלובים. הפינוי כולו ארך כשעה וחצי, לאחר שכלובי העברה והציוד הנדרש הוכנו מבעוד מועד עקב המצב.

אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים: "אמנם משמח שהצלחנו להוציא את נשרי גרעין הרבייה והפרטים האחרים מכלל סכנה, אך זו נחמה פורתה. הסיפור האמיתי של השריפות הללו, לצערנו, הרבה פחות משמח. ברבים מהוואדיות בצפון יש רחמים מקננים. רחם הוא מין בסכנת הכחדה עולמית, שרק בשמורת גמלא יש שלושה קינונים של מין זה על המצוקים, בדיוק היכן שמתרחשת השריפה. אין לדעת מה עלה בגורל הקינים והגוזלים.

"הרחמים אינם לבד כמובן, גם חיוויאים מקננים על העצים בתקופה זו, ברור שההורים יכולים לעוף ולהינצל מהשריפה, אבל דור שלם של גוזלים לבטח נפגע. נעשתה עבודת שימור עצומה מאוד כדי להחזיר את הרחמים ומינים אחרים לקנן בטבע, שנים של עבודה נפגעו במחי מטח רקטות, זה כאב לב גדול. חשוב להבין שגם אחרי שהאש תפסיק לבעור, הבעיה לא נגמרת. שריפת שטחים עצומים מצמצמת את מקורות המזון הזמין. השטח הזמין והלא פגוע מצטמצם מאד עקב השריפות, ולחץ הטריפה והתחרות יגדל מאד, וגם לכך השלכות ארוכות טווח על חלק מבעלי החיים".

Exit mobile version