Site icon IAS

בוטל הדיון בוועדת הפנים והגנת הסביבה בנושא "חוק לוין"

לפני שבוע נדחה חוק המלונות מסדר יומה של מליאת הכנסת בקריאה השנייה והשלישית. לפי הצעת החוק  של שר התיירות יריב לוין יוכרו המלונות כתשתית לאומית ויאושרו באופן מהיר וישיר בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל). בנוסף, ועדות מקומיות עצמאיות יוכלו לאשר תוספת של עד 20% לזכויות הבניה של מלונות לטובת מגורים, מהלך אשר יפחית ליזם את הסיכון בפרויקט, יגדיל את מקורות המימון שלו ויקצר את זמן החזר ההשקעה הראשונית ב-5 שנים.

ארגוני הגנת הסביבה טוענים, כי  הצעת חוק המלונאות של השר לוין תוביל לבניית מגורים והרחבת בתי מלון על החופים ובסמיכות להם. בטענה כי שמירה על החופים היא אינטרס ציבורי ראשון במעלה, הגוברת על כל אינטרס אחר, כלכלי, מסחרי, או עסקי הם קראו להגן על החופים, שלדבריהם הוא אחד הנכסים הכי חשובים וערכיים של הציבור בישראל ולכן יש לפעול לעצירת יישום החוק". לחצם עזר והקריאה השנייה ושלישית בכנסת בוטלה.

השבוע, בהסכמת הצדדים, הוחלט להחזיר להיום את הדיון בחוק המלונאות לוועדת הפנים והגנת הסביבה, תוך הבטחה שיושגו הסכמות בכל הסעיפים שבמחלוקת. אבל מכיוון שהצדדים לא הגיעו להסכמות בוטל הדיון.

"דגל שחור מעל חופי ארצנו"

תגובת מור גלבוע, מנכ"ל מגמה ירוקה לחוק המלונאות של יריב לוין: "חוק המלונאות של יריב לוין ממשיך להתנוסס כדגל שחור מעל חופי ארצנו. מדובר בחוק אנטי דמוקרטי, אנטי חברתי ואנטי סביבתי שיאפשר בנייה שלוחת רסן של דירות יוקרה למיליארדרים ומפלצות בטון על חשבון החופים הפתוחים במסווה של מלונאות. לוין ייזכר כדיקטטור החופים משום שלפי החוק שיצר, התוכניות יגיעו לאישור וועדה תכנונית מיוחדת בה הוא לבדו יהיה זה שייקבע היכן יקומו המלונות החדשים, ללא הליכי התכנון המקובלים ותוך דריסה מוחלטת של חוק החופים ותכניות המתאר הארציות.

"הסכנה להחרבת חופי ארצנו עומדת ותלויה על סדר יומה של מליאת הכנסת והחוק במתכונתו הנוכחית ממשיך להכיל סכנות ממשיות לחופים ולהליכי התכנון התקינים ולכן יש לפעול לדחייתו עד שיושגו ההבנות המתחייבות לשמירה על נכסי טבע יקרים אלה.

"אנחנו קוראים לשר משה כחלון לעמוד בהבטחותיו גם בכובעו כשר להגנת הסביבה ולפעול למען החופים הפתוחים והטבעיים שאנחנו כל כך אוהבים".

הרקע להגשת הצעת החוק: קשיים בירוקרטים ומחסור חמור בחדרים

כיום ישנו מחסור חמור בחדרי המלון בישראל ויזמים רבים נמנעים מבנייה חדשה בגלל הליכי תכנון ארוכים ומסורבלים וסיכון כלכלי גבוה. בעשר האחרון נבנו בישראל רק כ-3,000 חדרי מלון חדשים (עליה מזערית של 6%). ההיצע הנמוך של חדרי מלון בישראל הוא הגורם העיקרי לעליית מחירי הלינה בישראל בעשור האחרון (2004 – 2015) בכ-70%.

הימשכות וסרבול הליכי התכנון וקבלת היתרים מהווים חסם עיקרי בבניית מלונות חדשים בישראל, כאשר לא אחת נדרש למעלה מעשור לצורך השלמת הליכי הבניה.

חסם נוסף הוא הפער שבין התשואה הממוצעת בענף ובין רמת הסיכון הגבוהה, דבר הגורם לקשיים בקבלת מימון מגופים פיננסיים ולהגדלת עלות ההון בפרויקט.

משרד התיירות: מטרת התוכנית – הגדלת היצע והוזלת מחירים

לדברי משרד התיירות, מטרת התוכנית היא לתת מענה אמיתי ומיידי לחסמים הללו, להגדיל את היצע חדרי המלון בישראל, להוות מנוף לתחרות בשוק ולהביא להוזלת מחירים. בנוסף, הדבר יביא להגדלת היצע המגורים במלונות, מהלך אשר משתלב עם מאמצי המדינה להרחבת היצע הדיור.

 

 

 

Exit mobile version