סוכני הנסיעות עודכנו בסוף השבוע על המפגש המתוכנן עם נציגים מסין וחברות תעופה סיניות ב"עדכון חשוב", ולפיו המשלחות מהערים הסיניות סניה וננג'ינג, שהיו אמורות לקחת חלק במפגש עם הסוכנים במסגרת תערוכת 2020 IMTM – לא יגיעו. "הסירו דאגה מלבכם. המשלחות של סצ'ואן איירליינס והיינאן איירליינס ממוקמות בארץ", הבטיחה ההודעה לסוכנים. המפגש יתקיים כמתוכנן ביום הראשון של התערוכה, ב-11 בפברואר בתל אביב.
ביום חמישי שעבר הגדיר ארגון הבריאות העולמי WHO את מצב התפשטות הווירוס בעולם כמצב חירום ו"אירוע יוצא דופן", שמהווה סכנה למדינות אחרות ומצריך תיאום בינלאומי. בהצהרה נמסר, עם זאת, כי ההכרזה "אינה מהווה הבעת אי אמון בסין". הארגון לא המליץ להטיל מגבלות סחר ותנועה משמעותיות. עוד נאמר בהצהרה כי הארגון "מתנגד להטלת מגבלות על סחר עם סין או על נסיעה למדינה בעקבות הנגיף.
בעקבות המלצת משרד הבריאות ושר הבריאות יעקב ליצמן, הנחה בשבוע שעבר שר הפנים אריה דרעי למנוע כניסה לישראל של אנשים ששהו בסין בשבועיים האחרונים ושאינם אזרחי או תושבי ישראל. כניסתם תימנע דרך מעברי הגבול היבשתיים והימיים, למעט מאלה שיש בידם כרטיס טיסה תקף לטיסה שאמורה לעזוב את ישראל עד שש שעות ממועד כניסתם למדינה.
בסוף השבוע נתקעו מאות תיירים סינים בירדן שאמורים לחזור ולטוס מכאן בחזרה לארצם ואלה מורשים להכנס לפי ההוראות החדשות כאמור רק 6 שעות לפני הטיסה שלהם חזרה – אם יש להם כזו. מנגד, לכ-2000 סינים בארץ שאין להם טיסות בחזרה, יהיה צורך למצוא מטוסים וטיסות.
נזק רב בטווח הקצר ואי ודאות לגבי העתיד
קובי קרני, יו"ר התאחדות משרדי הנסיעות ויועצי התיירות, אומר שיש הרבה אי ודאות לאן העניין הולך. "יש נזק כלכלי בטווח הקצר ואי ודאות לגבי העתיד. ככל שזה יימשך – הנזק לחברות תעופה, למשרדי נסיעות, לעסקים ולתיירות עצמה יילך ויחמיר. אם תושג שליטה על המצב, הנזק יהיה קטן יחסית, אבל כרגע יש קצת פאניקה, בעיקר כי סין סוגרת אזורים שלמים. צריך לקווות שזה לא יתפשט למדינות נוספות".
בסוף השבוע הודיע ארגון הבריאות העולמי WHO כי שמו הרשמי של הווירוס הוא “2019-nCoV acute respiratory disease” – כאשר האות n מייצגת את המילה novel – כלומר, חדש – וה-CoV הוא קיצור של coronavirus.
הנתונים העדכניים ביותר מאתר ForwardKeys – המנתח יכולת תעופה עולמית, חיפוש טיסות ומעל 17 מיליון עסקאות של הזמנות טיסה ביום – מגלים כי התפרצות הזיהום בסין כתוצאה מווירוס הקורונה, גרמה למפלה משמעותית בהזמנות לטיסות לתקופת ראש השנה הסיני, בין ה-10 בינואר ל-6 בפברואר 2020.
כשהתיירות ממדינת המקור הגדולה בעולם נפגעת
השנה התיירות היוצאת מסין – מדינת המקור לתיירות הגדולה בעולם – היתה אמורה להגיע לשיא חדש, אולם בשבוע של ה-20 בינואר הוטלו מגבלות נסיעה ופלח השוק האחרון של הנופשים הסינים נאלץ להישאר בבית. עד ה-26 לינואר, גל של ביטולים שינה את התמונה בצורה דרמטית. למרות שהרוב המכריע של התיירים הסינים היוצאים עזב לפני כניסת מגבלות הנסיעות לתוקף – הסיכוי לשנה שוברת שיאים נעלם.
עד ה- 19 בינואר, הזמנות הנסיעות היוצאות מסין (למעט הונג קונג וטייוואן, בהן אי השקט הפוליטי השפיע על הנסיעות) עמדו על עליה צפויה של 7.3% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2019; שבוע לאחר מכן, החל מה-26 בינואר, כשנמל התעופה של ווהאן נסגר והממשלה הסינית עצרה את היציאות, ירדו ההזמנות לתקופת החגים הסינית ב-6.8%.
ההאטה הדרמטית השפיעה על נסיעות לכל חלקי העולם. אסיה פסיפיק, האזור שמושך למעלה מ-75% ממטיילי השנה החדשה הסינית, נפגע קשה ביותר ועמד על ירידה של 15% לעומת אותה התקופה אשתקד. נכון ליום 19 בינואר, הירידה בהזמנות לאמריקה עמדה על 14.3%, לאפריקה והמזרח התיכון על 0.7% ולאירופה היו 10.5%. שבוע לאחר מכן, ההזמנות לאמריקה כבר היו נמוכות ב-22.5% ולאפריקה והמזרח התיכון ירדו ב- 9.9%. לאירופה נרשמה דווקא עליה של 0.5%.
גם סין כיעד נפגעה, כמובן, ממגפת הווירוס, כשיעד המקור הגדול ביותר שלה, יבשת אסיה פסיפיק המספקת לה 65% מהתיירים, ירדה מצפי לעליה של 6% לירידה של 6.2%. שוק המוצא החלש ביותר היה אמריקה, שם נרשמה ירידה של 13.4%. צמיחה שהיתה צפויה מאפריקה והמזרח התיכון צנחה מעלייה של 10.9% בהזמנות ל-3.9% וההזמנות מאירופה רשמו ירידה של 7.1% לעומת ההזמנות לראש השנה הסינית בשנה הקודמת.
אוליבייה פונטי, סמנכ"ל תובנות, ForwardKeys, העיר: "האהדה שלנו היא עם תושבי ווהאן שנמצאים בהסגר, אבלים על יקיריהם. זה מצב נורא. גם ההשפעה הכלכלית היא נוראה. סין היא כיום שוק הנסיעות היוצאות הגדול ביותר ועם ההוצאות הגבוהות ביותר על תיירות בעולם, ולכן נוכחות המבקרים הסיניים מבוקשת על ידי תעשיית התיירות ברחבי העולם. ההשפעה הכלכלית הייתה יכולה להיות גרועה יותר אם התפרצות הנגיף היתה קורית כשבועיים קודם לכן. למרבה המזל, מרבית הנופשים הסינים הצליחו לצאת בזמן ונכון לעכשיו אנחנו לא רואים את הקריסה בנסיעות לסין מתפשטת למדינות אחרות באזור. עם זאת, עם המשבר המתפתח במהירות מיום ליום ומספר הולך וגדל של חברות תעופה המבטלות טיסות לסין – יש צורך במעקב צמוד".