Site icon IAS

בודפשט: צעירה בת 150 השומרת על קסמיה

בניין הפרלמנט בבודפשט. צילום freepik

השנה, תציין בודפשט את שנת ה 150 לאיחוד בין בודה, פשט ואובודה. האיחוד התרחש בשנת 1873 וסימל את לידתה של המטרופולין: בודפשט. בעבר, ערים הקיפו את עצמן בחומות כדי להגן על ערכיהן. היום, בודפשט בונה גשרים לאווירה פתוחה יותר, כפי שמסמל גם שיפוץ גשר השרשרת מעל הדנובה לציון 150 שנה לאיחוד. מספר תוכניות תרבותיות מעניינות מחכות למבקרים, כמו גם שפע מוזיאונים ואולמות שנפתחו לאחרונה, שמסייעים ומעניקים לעיר אנרגיה חדשה ומשמרת את הרעננות התרבותית של התושבים, ושל מי שבוחרים לבקר בעיר בזמן מיוחד זה.

אז מה מחכה לנו בזירת אירועי היומולדת?

תערוכה היסטורית על התחבורה הציבורית בבירה: לציון 150 שנה לאיחודן של פשט, בודה ואובודה, מוזיאון הרכבת התחתית בכיכר דיאק (Deák Square) מציג תערוכה זמנית חדשה על היסטורית התחבורה הציבורית בבירה. התערוכה מציגה את האירועים החשובים ביותר בהיסטוריה של התחבורה, חדשנות התחבורה, התפשטות אמצעי התחבורה האישי, וסוגי הרכבים המשמעותיים ביותר. 150 השנים באופן סימבולי מוצגים על ידי 150 פריטים, וגם באמצעות תמונות וסרטים. התערוכה בתוקף עד: 31 באוגוסט 2023. מיקום: כיכר דהאק פרנץ(Deák Ferenc tér).

מוזיאון הרכבת בבודפשט. Depositphoto

פסטיבל INOTA אודיו ויזואלי: זהו הפסטיבל העכשווי הגדול ביותר בהונגריה, שאינו מתמקד רק בלהקות מוזיקה מתקדמות, אלא גם בהתקני תאורה, מפות ויצירות חזותיות מדהימות אחרות. בדיוק כמו תחנת הכוח הטרמית באינוטה (Inotai ) – שכיום לא פעילה אך עדיין מרהיבה במרחבה, עם שלושה מגדלי קירור סמליים הנראים ממרחק ואףסיפקה עבודה למאות אנשים בימיה.. הפסטיבל ימלא את אותו המבנה במאות אמנים והופעות. מטרתו העיקרית של INOTA היא ליצור דיאלוג מקצועי בין נציגי תחומים אמנותיים שונים ותעשיות יצירתיות, על מנת ליצור ראייה עתידנית ושאיפה לשימושים אפשריים במתחם. הפסטיבל יתקיים בין התאריכים: 31 באוגוסט – 3 בספטמבר 2023. אתר  https://inotafestival.hu/en :

עוגת בודפשט בטעמים מעניינים גרסת המאה ה- 19: ביום ההולדת של בודפשט, ב-17 לנובמבר, המבקרים יוכלו לטעום את עוגת בודפשט 150 שנה, שנוצרה על ידי מנצחת התחרות להכנת עוגות. המטרה של התחרות היא ליצור עוגה עם טעמים שהיו במאה ה-19 בהונגריה ולאחד את הרכיבים השונים, תוך "יצירת" המהות של שלושת הערים המאוחדות. כל חלק של העוגה מסמל חלק אחד של העיר. ברכיבים של חלק הפשט, יהיו רכיבים אקזוטיים שכבר היו מצויין בבודפשט במאה ה-19 כמו שוקולד, רימון ואננס. חלק בודה, כולל מוצרים טיפוסיים מבודפשט והסביבה שלה כמו ענבים, שקדים ומשמשים. חלק פשט הישן, יכיל תוספות ותבלינים של שנות ה-70-80 של המאה ה-19: וניל, ורד, אניס וקפה. העוגה המנצחת תוצג וניתן יהיה לטעום אותה לראשונה ב-17 לנובמבר 2023, ביום היומולדת ה-150 לאיחוד בודפשט.

מבט על העיר וספרם, הונגריה. צילום freepik

בירת התרבות האירופאית: וספרם (Veszprém)

השנה, וספרם זוכה לתואר בירת התרבות האירופית '(ECC) ביחד עם טימישוארה (רומניה) ואלעוסיס (יוון). בניגוד לECC  האחרות, וספרם הוצגה יחד עם 116 כפרים ועיירות, כדי להציע כמעט 3,000 תוכניות תרבותיות במהלך השנה התרבותית-יצירתית. תואר בירת התרבות האירופית הוא הכרה כי המרחב המשותף של התרבות האירופית, נוצר על ידי תרומתן המשולבת של מדינות וערים שונות. זה מועבר בלשון האומנות שהתרבות האירופית משותפת והיא תמיד תוצאה של פעילות תרבותית באזור מסוים. תוכנית בירת התרבות האירופית לשנת 2023 של וספרם-בלטון (Veszprém-Balaton) החלה רשמית בינואר 2023.

תחילת שנת התוכנית, מסמלת התחלת תקופה שתפתח דלתות חדשות לכל הגורמים שחיים ובאים לבקר בווספרם.

Exit mobile version