Site icon IAS

בהמבורג בחרו לתת מגע אדריכלי למחסום מפני שיטפונות נהר האלבה

נידרהאפן שעל גדת נהר האלבה, בין סנט פאולי לנדונגסברוקן ובאומוואל בהמבורג, גרמניה, התחדשה באחרונה בטיילת נהר משודרגת בגובה 625 מטר והיא משלבת נוי עם חיזוק מערכת ההגנה מפני עליית המפלס של הנהר העובר לאורכה. הטיילת ממוקמת על גבי מחסום הגנה מפני שיטפונות ומספקת נופים ללא הפרעה של האלבה והנמל.

הטיילת החדשה צופה אל פעילות הנהר ותרני הספינות בשקיעה. צילום ©PietNiemann

בעקבות שיטפונות עזים בפברואר 1962 שגרמו ל-315 הרוגים והרסו את בתיהם של 60,000 תושבים, פיתחה המבורג כמה שנים לאחר מכן מחסום בגובה של 7.20 מטרים מעל פני הים כדי להגן על העיר מפני השיטפונות.

הידרולוגיה מודרנית והדמיות ממוחשבות חזו את מאפייני ההצפה של העיר ברמת דיוק גבוהה ולפיה את הצורך להגביה את המכשול ב-0.80 מטרים כדי להגן על המבורג מפני סערות חורפיות עתידיות וגאות קיצונית.

בשנת 2006 נקבע כי יסודותיו של המכשול זקוקים לחיזוק משמעותי ובהמשך אותה השנה ארגנה העיר המבורג תחרות לעיצוב למכשול שבעקבותיו הוענק הפרוייקט למשרד האדריכלים הידוע של זאהה חדיד, שממשיך להצליח גם אחרי מותה.

מחסום נידרהאפן של המבורג נמצא במיקום בולט המשלב את הטיילת הנודעת של נהר העיר – אטרקציה מרכזית לתיירים ואחד מהשטחים הציבוריים החשובים ביותר של המבורג.

הטיילת, הנהר וברקע בניין הפילהרמונית הנודע של העיר המבורג. צילום ©PietNiemann

עם השלמת הבנייה של כל השלבים, הפיתוח מחדש של מחסום ההגנה מפני שיטפון מחבר מחדש את טיילת הנהר עם המרקם העירוני שמסביב לעיר ומשמש כמסלול הליכה פופולרי לאורך הנהר, תוך יצירת קשרים עם השכונות הסמוכות.

בניין המסעדות בטיילת החדשה של המבורג. צילום ©PietNiemann

המבנה הליניארי נמצא בגובה 8.60 מטרים מעל פני הים בקטע המזרחי שלו ו-8.90 מטרים מעל פני הים בקטעו המערבי כדי להגן על העיר מפני עליות במפלס בעקבות סערות חורפיות ורוחות קיצוניות. רוחב מינימלי של עשרה מטרים בטיילת הפופולרית מציע מרחבים ציבוריים נדיבים להולכי רגל, לרצים, לשחקני רחוב, לדוכני אוכל ולבתי קפה. חנויות ושירותים ציבוריים שוכנים במבנה בגובה פני הרחוב הפונה לעיר. מסעדה בת שלוש קומות ושני קיוסקי אוכל משולבים במבנה ההגנה מפני הצפות. הקומה העליונה של המסעדה מתנשאת מעל גרם המדרגות הצמוד לה ומקנה לסועדים נוף פנורמי של האלבה.

הטיילת בהמבורג במבט מלמעלה. צילום ©PietNiemann

גרמי מדרגות רחבים הדומים לאמפיתאטרות קטנות מגולפים בתוך המחסום להגנה משיטפון בנקודות בהן הרחובות מהשכונות הסמוכות פוגשות את המבנה. טיילת הנהר מחולקת לשני חלקים בעלי איכויות מרחביות שונות: האזור שממערב הוא בקנה מידה גדול יותר ומציע נופים רחבים במורד הזרם של כל פעילות בנהר. ממזרח, המרינה של הנמל משרה אווירה אינטימית יותר עם רמפה ארוכה לצד האמפיתיאטרון המוביל את המבקרים אל שפת המים.

אזורי הולכי הרגל של הטיילת עטויים בגרניט כהה וצבע המנוגד לגרניט האפור בהיר של המדרגות הרחבות.

הטיילת טרם השיפוץ. צילום עירית רוזנבלום

כתבות קודמות על זאהה חדיד:

מבנה אופוס בדובאי

מרכז התרבות בבאקו בעיצוב זאהה חדיד

Exit mobile version