Site icon IAS

"באזל בתל אביב" – מיזם של ישראל ושוויץ ל-70 שנות יחסים דיפלומטיים

העיר באזל בשוויץ. חדשנית למרות התדמית. צילום Depositphotos

 שגרירות שוויץ בישראל, בשיתוף עיריית תל אביב-יפו, משיקות את מיזם הדגל המשותף הראשון "באזל בתל אביב", לרגל חגיגות 70 שנה לכינון היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לשווייץ. במסגרת המיזם יתארחו בעיר תל אביב-יפו אנשי רוח, יזמים, מעצבים ואמנים משווייץ, שיעבירו סדנאות, פעילויות והרצאות פתוחות לקהל הרחב ברחבי העיר . האירועים פרוסים על פני שנת 2019 וההשתתפות ברובם ללא עלות.

לדברי שגריר שוויץ בישראל, ז'אן-דניאל רוך: "תל אביב היא בירת התרבות של ישראל ומוסדות התרבות בתל אביב הם מהמובילים בארץ ובעולם, בדומה לעיר באזל, הששואבת אליה אנשי תעשייה, תרבות ואמנות מכל העולם וכן מישראל. אנו שמחים על השותפות עם העיר תל אביב ומזמינים את כולם להצטרף אלינו לאירועים".

מימין, יעל וויילר נספחת התרבות, ז'אן דניאל רוך שגריר שווייץ, ליב הלפרין גרשטיין יועצת בכירה, דודו ביגלאייזן מנהל חדשנות

בין האירועים במיזם:

25 ביוני, גלריה זומר לאמנות עכשווית, רוטשילד 13, תל אביב.

הסרט יוקרן ב-360 מעלות, ויגולל ארבעה סיפורים קצרים המבטאים פרספקטיבות שונות על ירושלים כמציאות וירטואלית.

18 בספטמבר 2019 במסגרת "שדרת החדשנות DLD תל-אביב", שדרות רוטשילד תל אביב.

24 בספטמבר, בית שגריר שוויץ.

24 בספטמבר 2019 ברחבת המשכן לאמנויות הבימה, שד' שאול המלך 17, תל אביב.

פרמיירה – להקת בלט באזל טוביה, מבוסס על סיפור של שלום עליכם. המופע מתאר את המציאות המרה שהיתה מנת חלקם של יהודי מזרח אירופה ואת הקטסטרופה שהחלה להגיח באופק בתחילת המאה ה-20: מהפכות, פוגרומים וגירוש. ליווי מוסיקלי מאת אוליבייה טרואן בשילוב נגינה של להקת "קול שמחה". בתשלום.

25 בספטמבר 2019 בבית האופרה הישראלית, תל אביב

23 באוקטובר, המרכז לאומנות עכשווית, צדוק הכהן, תל אביב.

כנס בנושא "גישה להשכלה גבוהה למבקשי מקלט ופליטים", במהלך הכנס יוצג פרויקט חדשני שיזמו סטודנטים מאוניברסיטת באזל לצד פרויקטים ישראלים דומים.

19 בנובמבר 2019, אוניברסיטת תל אביב.

השגריר: חשוב שיהיה חזון איך העתיד צריך להיראות

שגרירות שוויץ הוקמה בישראל בשנת 1949. באותה השנה פתחה ישראל שגרירות כללית בציריך. ביוני 1951, הפכו השגרירויות לרשמיות והשגרירות הישראלית עברה לעיר ברן. הם הפכו לשגרירים הרשמיים של ישראל בשווייץ ב-1958.

השגריר השוויצי, ז'אן-דניאל רוך, נמצא בישראל משנת 2016. לא מכבר קיים השגריר מפגש עם עיתונאים בבית השגריר שברמת גן לקראת האירועים הללו וגלש גם לנושאים רחבים יותר. הוא סיפר ש"כשאני באילת – אני חושב על באזל. היא גובלת בשוויץ-צרפת-גרמניה, תמיד היתה באמצע והגבולות היו סגורים. השלום באירופה הוא חדש יחסית, אבל כיום לוקחים רכבת ולא מרגישים שעוברים לצרפת או לגרמניה. אני מחכה ליום שבו גם אתם תוכלו לעבור את הגבול בלי להרגיש. בבאזל הגבולות בלתי-נראים בראיה אזורית. כך צריך העתיד להיות גם כאן. אני לא אומר מתי – אבל חשוב שיהיה חזון איך העתיד צריך להיראות".

אלמוגים בים סוף מחקר משותף של מדינות האזור ושוויץ. צילום Depositphotos

האלמוגים באילת שעשויים להוות עתודה לבעלי חיים בריאים

השגריר ציין גם פרויקט אקולוגי שבו משתתפת שוויץ ב-50% – מחקר על האלמוגים במפרץ אילת: בעוד שוניות האלמוגים בעולם הולכות ונכחדות, במפרץ אילת ובים סוף הן מגלות עמידות לשינויים האקלימיים.

כפי שפורסם בעיתון הארץ, חוקרים מישראל הצטרפו לשת"פ אזורי שמטרתו להציל את שוניות האלמוגים מים סוף, המתחבר למפרץ אילת. מרכז המחקר שיוביל את שיתוף הפעולה נחנך לאחרונה בברן. יהיו חברים בו חוקרים ממדינות הסמוכות לים, ובהן סודאן, סעודיה, מצרים וירדן. המרכז החדש יעסוק בכושר העמידות של השוניות מול איומיים גלובליים ומקומיים.

את החוקרים הישראלים מוביל פרופ' מעוז פיין מאוינברסיטת בר אילן והמכון הבין-אוניברסיטאי באילת. מכון מחקר טכנולוגי של ממשלת שוויץ (EPFL) תיווך ואיפשר את המחקר, שכן חלק מהמדינות לא מקיימות קשרים דיפלומטיים עם ישראל. בין הגופים האקדמיים שיקחו חלק בשיתוף הפעולה: תחנת המחקר הירדנית במפרץ עקבה ואוניברסיטת המלך עבדאללה למדע וטכנולוגיה בסעודיה. מרכז המחקר ילמד וינטר את אוכלוסיות האלמוגים המוגנת בים סוף ויבחן את המגוון הימי בו. משמעות ממצאי המחקר היא שבעתיד ייתכן ששונית האלמוגים תהווה עתודה של בעלי חיים בריאים.

Exit mobile version