Site icon IAS

אתר החרמון: הר של אטרקציות קיץ

הסקיי ריידר באתר החרמון בקיץ. בחורף הוא מספק עוד זווית ראייה על השלג. צילום סטודיו גולן

אתר החרמון קיבל בסוף השבוע את פני הבאים במהדורתו הקיצית, עם אוויר צלול ויבש ומתקן ייחודי חדש – ה-SKY RIDER. זהו מתקן מסילה מעגלי, בסגנון רכבת הרים תלוי מעל הקרקע, שמספק חוויה אקסטרימית ומהנה לכל המשפחה. הכסאות הם לזוגות – בין אם להורים ולילדים ובין אם לזוגות אחרים – הנחגרים בבטחה, כשרגליהם תלויות באוויר. אורך המסלול כ-320 מ' ומשך הריחוף הוא כשתי דקות מאתגרות.

מדובר במתקן ראשון מסוגו בישראל, הבנוי על עמודים (גובה העמודים בנקודה הגבוהה ביותר הינו 15 מ' מעל פני הקרקע), ממוקם באזור מזחלות האקסטרים וצפוי לעבוד בכל ימות השנה – חורף וקיץ.

את שמו של המתקן אפשר לתרגם ל"רוכב שמיים" – מה שמזכיר לנו את שמה של היחידה המפעילה כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"ם) ומסייעת לגדודי החי"ר והשריון לבצע את משימותיהם בהצלחה.

מנכ"ל אתר החרמון, אלון פרידמן. להפעיל את האתר כל השנה

המנכ"ל החדש של אתר החרמון לא רחוק מעולם תוכן זה: תא"ל (במיל.) אלון פרידמן, כיהן בתפקידו הצבאי האחרון כראש מטה פיקוד הצפון. לדבריו, הסקיי ריידר נרכש בגרמניה בסכום של קרוב ל-5 מיליון שקלים, יש רק כשלושה מתקנים כמוהו בעולם ו"הוא מהנה, כי הוא בנוי למי שחובב קצת אתגר – אבל לא שהנשמה תצא ברכבות הרים מסתובבות ומתהפכות", הוא אומר. פעילות הסקיי ריידר מאפשרת לאתר החרמון לשלב לצד פעילות הסקי החורפית גם פעילות קיץ אקסטרימית לכל המשפחה.

פרידמן: "החרמון נתפס כאתר חורף, ואכן הוא אתר החורף הלאומי של ישראל ואנחנו ממשיכים להתפלל שיהיו גשמים ושלג ויהיה לנו חורף ארוך בשביל כל חובבי החורף בכלל וחובבי הסקי בפרט. אבל זה יקרה באזור החודשים דצמבר-פברואר ותלוי בחסדי שמיים ופחות בנו". מה שכן בידיהם, היא ההחלטה להשמיש את אתר החרמון גם בקיץ, זו העונה השלישית, כאשר גם בשיא החום עדיין נעים שם ואף קריר לעיתים. "אנחנו, בחברת אתר החרמון, מנסים להרחיב ולפתח את הפעילות, לצד שמירת הטבע והנוף ולכן אנחנו עובדים עם כל הגורמים בצורה מאד הדוקה ובד בבד מפתחים אותו גם לפעילויות נוספות למשפחות, לקבוצות, מהארץ ומהעולם, שיכולות להגיע וליהנות מפעילות משולבת", הוא מסביר.

האתר גם תורם פעילות לנכי צה"ל, לילדים נכים, לילדים חולי סרטן ואף אירח ילדים מעוטף עזה, "שיוכלו לנשום קצת אוויר פסגות ולא רק אוויר שריפות", כהגדרת פרידמן.

קרטינג באתר החרמון. מהירות של 45 קמ"ש בירידה. צילום עדי פרץ

ההשתנות של החרמון

ההתפתחות של החרמון מאתר סקי ותיירות חורף בלבד, הוא לא השינוי היחיד בו. לדברי המנכ"ל פרידמן, מזה כמה שנים שנוצרים אוונגליסטים מתייחסים אל החרמון כאל הר ההשתנות של ישו, עליו מסופר בברית החדשה, הוא – ולא הר התבור כפי שנחשב עד כה – וכך אלפי תיירים צליינים מקיימים מיסות על ההר, אך לא נבנה כאן אתר מיוחד המותאם להם. "הם ביקשו להימנע מכך ואנחנו מכבדים זאת".

אתר החרמון נמצא בבעלות מושב נווה אטי"ב הסמוך ומשלם למדינה 5% תמלוגים מרווחיו וכדברי פרידמן, האתר הוא ליבת העסקים של המושב. "פנינו לעתיד ואנחנו כבר נכנסים לפרויקט נוסף: רכבל קרוניות, שיעבוד כל השנה" הוא אומר ומוסיף שיש תוכנית לפתח מסלול הליכה רגלי סביב האגם שנקווה באתר מזרימת מי הגשמים.

אתר החרמון במתכונתו הקיצית כולל את מתחם מזחלות האקסטרים, המתפרש על מסלול באורך של קילומטר: המזחלת נעה על מסילה ומגיעה למהירות של עד 45 קמ"ש, כאשר הגולש שולט באמצעות בלם יד במהירות. המסלול בנוי מעליות, ירידות וסיבובים מפתיעים בין נופי החרמון הפראיים. השימוש במזחלות מגיל 10 ומעלה (ומגובה 140 ס"מ). ניתן לגלוש במזחלת כבודד או בזוגות ומדובר בחוויה מלאת ריגוש והתלהבות.

כן פועלים במתחם רכבי קרטינג תלת-גלגליים, יחידים מסוגם בישראל, לנהיגה עצמית במסלולים שהוכשרו באתר. הקרטינג אינו ממונע ומספק נסיעת שטח מהנה ובטיחותית ומתאימה לאוהבי האקשן, כ-850 מ' בירידה.

לאלה נוספת גלישה יבשה באבובי קיץ (tubing summer), אטרקציה חווייתית לכל המשפחה, שבה לומדים להכיר את מורדות החרמון בישיבה על אבוב (מגיל 5).

סלפי מהרכבל. הנסיעה לפסגה אורכת רבע שעה. צילום עדי פרץ

ב-15 דקות לפסגת ההר

האתר משתרע על פני שטח של כ-2,432 דונם, בגובה 1,600-2,040 מטר מעל פני הים. בקיץ נהנים המבקרים באתר מעלייה ברכבל לפסגה, לתצפית מרהיבה. אורך הרכבל 1,250 מטרים ומשך הנסיעה בו כ-15 דקות לכל כיוון.

הרכבל פועל בכל עונות השנה, העלייה מותרת בכל גיל וסיורים מודרכים ללא תשלום מתקיימים באתר בשיתוף פעולה עם החברה להגנת הטבע. אוהבי הטיולים והלכת ייהנו  ממגוון רחב של מסלולי טיול בדרגות קושי שונות. בסיור מספרים על קרב כיבוש מוצב החרמון במלחמת יום הכיפורים, קרב שהפך לסמל ומיתוס, במהלכו זכה החרמון לכינוי "העיניים של המדינה".

באתר החרמון עובדים בצמידות לגופי השמירה על הטבע. צילום עדי פרץ

המדריך על ההר מזכיר שרק שבעה אחוזים משטח ההר (70 קמ"ר מתוך כ-1,000 קמ"ר של החרמון כולו) נמצאים בשטח ישראל והשאר רובו אצל שכנינו הסורים ומעט אצל הלבנונים. לדברי פרידמן, בדרך כלל אין מרגישים את הצד הסורי, למעט כאשר הצבא נותן הנחיה לסגור את האתר. "לצערנו, זה קרה לפני כחודשיים, כאשר כוח איראני שיגר עשרות טילים לעבר רמת הגולן", הוא אומר.

בחודש אוגוסט יתקיימו הסיורים מדי יום, כולל בסופי השבוע בשעות 11:00 ו-13:00. משך הסיור כשעה וחצי.

לסיכום, בת השמונה שעברה בין התחנות, פחדה ב-SKY RIDER, התפעלה ב"טירוף" מהמזחלות ואהבה מאד את האבובים וגם את הרכבל לפסגת ההר. ואז שאלה על מתקנים נוספים, ואכן אם יש מה לשפר – לצד הקושי בצורך לרדת (ואח"כ לעלות) בירידה חדה מרחבת הכניסה אל ה-SKY RIDER – היא הוספת פעילויות ומתקנים כדי למלא את זמן השהות באתר, שההגעה אליו מן המרכז דורשת שעות אחדות. באתר מבטיחים שאכן יתווספו כאלה.

הכניסה לאתר החרמון בקיץ והסיורים הם ללא תשלום. השימוש במתקנים ובאטרקציות בתשלום: הסקיי דרייבר , מזחלת האקסטרים, האבובים והקרטינג – 30 שקל כל אחד; הרכבל – 49 שקלים מגיל 3, כרטיס משולב לרכבל ולמזחלות: 79 שקל לאדם, כרטיסיית אטרקציות – 109 שקלים.

לפרטים והזמנות:1599-550-560 http://www.skihermon.co.il/ .

אבובי קיץ באתר החרמון. צילום עדי פרץ
Exit mobile version