Site icon IAS

אתרי פקיעין ובית הכנסת שופצו ב-6 מיליון שקלים

השר זאב אלקין עם מרגלית זינאתי בבית הכנסת בפקיעין. צילום יחצ

לראשונה מזה חמישים שנה הושקע בשיפוץ אחד האתרים המעידים על רצף התיישבות יהודית בכרפ פקיעין. פקיעין מהווה סיפור נדיר של רצף התיישבות יהודית בתוככי כפר דרוזי ונושא משמעותי לפעילות אגף מורשת בשנים האחרונות.

תחילת הפרויקט, בהובלת משרד ירושלים והמורשת בראשו עומד השר זאב אלקין ובשיתוף המועצה לשימור אתרים, בהוצאת משלחת סקר ותיעוד של הכפר והכנת פרוגראמה לפעולות שימור בכפר.

בבית זינאתי, שהוקם על ידי בני משפחת זינאתי במטרה לשמר את מורשת המשפחה ואת מורשת יהודי פקיעין, הושקעו כ-4 מיליון שקלים עבור שימור והחייאת המקום כמרכז מבקרים לתולדות יהודי פקיעין שמעולם לא עזבו את אדמתם. המקום מספר על רצף של התיישבות יהודית מחורבן הבית ועד היום, למעט שנתיים ב"גלות חדרה".

בבית זינאתי הקים משרד ירושלים והמורשת תערוכה חדשה, סרטים המספרים בצורה הומוריסטית את סיפורה של פקיעין וסרט מרכזי המתאר את השתלשלות יהודי פקיעין מחורבן הבית ועד היום. כמו כן, באולם הסרט המרכזי ממשיכה מרגלית זינאתי לקיים הצגות לאורחיה ואולם א' אף הוכשר כאולם תיאטרון קטן.

בעקבות הנשיא בן צבי

גם בית הכנסת העתיק, שהיה כבר במצב של סכנת קריסה, עם נזילות מים ושיפוצים שנעשו בעבר ופגעו במבנה – עבר שיפוץ כולל בסך 2 מיליון שקלים. במסגרת הפרוייקט נעשה תיק תיעוד מפורט ובית הכנסת חזר לתצורתו המקורית, כולל צבעי הקירות, שיחזור שלט הכניסה וארון הקודש והכנסת תשתיות חדשות של מזגנים, כיבוי אש ותמיכות של המבנה למניעת קריסתו וייצובו מחדש.

קהילת יהודי פקיעין השאירה מאחוריה מורשת רבה שניכרת בכל רבדי החיים – החל מבתיהם, דרך שפתם, מלבושם, מאכליהם, דרכי פרנסתם ועד סדרי קהילתם ומנהגיהם. שרידי קהילה זו חיים עדיין בקרבנו, ובתור שכאלה, מהווים גם שריד להתיישבות יהודית חקלאית רחבה הרבה יותר בגליל ואף בחלקי ארץ ישראל האחרים.

אתמול (ג'), ביקר השר אלקין בפקיעין, ממערת הרשב"י לבית הכנסת – שם נערך הטקס שבישר את סיום הפרויקטים. בסיומו פקד גם את מרכז המבקרים החדש שנפתח לקהל הרחב לאחר השיפוץ הגדול שעבר.

השר אלקין אמר כי הוא גאה על כך שהיה לו הכבוד להוביל את פרוייקט השימור והחידוש של בית הכנסת העתיק בפקיעין ומרכז המבקרים בישוב . "האחרון שהוביל שימור ושיפוץ, כאן בפקיעין, היה הנשיא השני יצחק בן צבי ב-1956, ואני שמח להיות ממשיכו בנושא. אנשי פקיעין, הידועים בנאמנותם לאדמת ארץ ישראל, הם ההוכחה לרצף התיישבות יהודי כאן לאורך הדורות, החל מבית שני. דווקא בימים אלה, כשמנסים מבחוץ לערער על זכותנו בכל חלקי ארץ ישראל, אנו מבינים את החשיבות העצומה של ההתיישבות בפקיעין לאורך זמן. אני מזמין את כולם לבוא לכאן, לפקיעין, ליהנות ולהכיר פרק מרתק בהיסטוריה היהודית."

Exit mobile version