Site icon IAS

אתרים מומלצים לחג הפסחא בעולם הנוצרי-אורתודוקסי

אתר הטבילה קאסר אל יהוד, תצפית על הצד הירדני. צילום שוש להב

חג הפסחא הוא החג המרכזי של הנוצרים. הוא חל תמיד ביום ראשון ולפי המסורת הוא קשור בצליבתו, בעלייתו לשמיים ובתחייתו של ישו. הפסחא נחגג בעבר בסמוך לחג הפסח היהודי, אך במאה ה-4 לספירה הופרד מועד החג הנוצרי מן החג היהודי. תאריך החג משתנה משנה לשנה והוא נקבע ליום ראשון שאחרי הירח המלא של חודש האביב. מדינות אירופה ובארצות נוצריות אחרות (בארה"ב נוהג זה אינו מקובל), חג הפסחא נחוג במשך יומיים – החג שעיקרו ביום ראשון נמשך גם ליום שני, המכונה לפיכך "יום שני של פסחא".

הכנסייה המזרחית-אורתודוקסית מציינת את החג לפי חישוב שונה, וייתכן הבדל של עד חמישה שבועות ביום החג. השנה, לדוגמא, הפסחא אצלם נחגג בימים א'-ב' 19- 20 באפריל 2020. לכבודם "נבקר" בשני אתרים הקדושים לנצרות האורתודוקסית, הנמצאים בבקעת הירדן, מצפון לים המלח, שבהם בימים כתיקונם, מאד מומלץ לכל אחד לבקר, כמו גם באזור כולו הנמצא בנווה מדבר יפייפה בצפון מדבר יהודה.

דיר אל חג'לא, מנזר יווני-אורתודוכסי מהתקופה הביזנטית. צילום שוש להב

מנזר דיר חג'לא היפיפה

מנזר יווני-אורתודוכסי מהתקופה הביזנטית. המנזר נקרא על שם היישוב "בית חגלה" הנמצא בסמוך, אשר בו, על פי המסורת המקראית המוזכרת בספר יהושע, הייתה נקודת התפר המזרחית שבין נחלת שבט בנימין לנחלת שבט יהודה, מהם יצאו מלכי ישראל. המסורת היהודית מצביעה על אזור זה בצפון ים-המלח כמקום בו חצה יהושע בן נון את הירדן, וממנו המשיך לכיבוש יריחו הסמוכה.

מעיין אלישע הסמוך קושר את האתר למסורת יהודית נוספת, על פיה במקום זה עלה אליהו הנביא בסערה לשמיים לעיני אלישע ממשיכו. המסורת הנוצרית מזהה את המקום כאחת מתחנות הדרכים בהן עצרו מרים, יוסף וישו, ללון בדרכם למצרים, בעת שנמלטו מפני המלך הורדוס. מסורת נוצרית חשובה נוספת מצביעה על המקום כאתר הטבלתו של ישו בירדן בידי יוחנן המטביל, שנעשתה בבית עברה מול קאסר אל יהוד הסמוך. מדי חודש ינואר נחגג במנזר חג ההתגלות, שבמהלכו נערכים טקסים ותהלוכות על גדות הירדן.

צליינים רבים מגיעים לטבול במימי הירדן הקדוש בקאסר אל יהוד. צילום שוש להב

אתר הטבילה קאסר אל יהוד

על-פי המסורת הנוצרית הוטבל באתר זה ישוע ע"י יוחנן המטביל ועל פי המסורת היהודית כאן חצו בני ישראל את הירדן לאחר 40 שנות נדודים במדבר וגם המקום ממנו עלה אליהו בסערה השמימה. טקסים ואירועים קבועים במקום: חגיגות האפיפניה 18-19.1 מדי שנה. אלפי צליינים ותיירים מגיעים לאתר לחגוג את חג ההתגלות ואת קדושת מי הירדן. נהר הירדן התקדש בעיקר בזכות פעולת ההיטהרות במים:

אירוע הטבילה של ישו היה אחד המרכזיים בחייו ואחד הטקסים (סקרמנטים) החשובים ביותר בכנסייה – הבפטיזם. חשיבותו הדתית של הנהר לנוצרים עשתה אותו לאחד ממקורות המים הקדושים ביותר בעולם, ולמימיו מיוחסות סגולות רפואיות ועל טבעיות. הצליינים המגיעים מאירופה לארץ וזוכים להיטבל בירדן, ממלאים מים בבקבוקים שהם מביאים איתם, כדי לברך בעזרתם את שדותיהם וכרמיהם.

אתר הטבילה פתוח לקהל ללא תשלום, והוא מופעל על ידי רשות הטבע והגנים.

Exit mobile version