Site icon IAS

ארגון התיירות העולמי מנסה לסייע בניהול תיירות-היתר – האוברטוריזם

שוק הבוקריה בברצלונה, אחד מצווארי הבקבוק בעיר. צילום עירית רוזנבלום

דו"ח חדש של ארגון התיירות העולמי (UNWTO) נועד לסייע בניהול זרימת התיירות העירונית הגוברת והשפעתה על ערים ותושבים. הדו"ח ששמו ‘Overtourism’?  (תיירות-יתר) – הבנה וניהול הגידול בתיירות מעבר למצופה", נחשף בשבוע שעבר במהלך הפסגה השביעית של UNWTO בנושא תיירות עירונית בסיאול, הרפובליקה של קוריאה.

כפי שדיווחנו, התיירות העירונית כבשה את עולם התיירות והיא המובילה בשנים האחרונות מבין שאר ענפי התיירות.

הדו"ח בוחן כיצד לנהל תיירות ביעדים עירוניים לטובת המבקרים והתושבים כאחד. הוא מציע 11 אסטרטגיות ו- 68 אמצעים כדי לעזור להבין ולנהל את צמיחת המבקרים. הדו"ח הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין הארגון, מרכז המומחיות לפנאי, תיירות ואירוח  (CELTH), אוניברסיטת Breda למדעים יישומיים ועוד.

הגידול הגובר בתיירות בשנים האחרונות דורש מהסקטור התיירותי להבטיח מדיניות בת קיימא ודרכים להקטין ככל האפשר את השפעותיה של התיירות הגואה בתחום ניצול משאבי הטבע, תשתיות, ניידות וגודש, כמו גם את ההשפעה החברתית התרבותית שלה. דיווחים מתרבים והולכים על גישות שליליות בקרב אוכלוסיות מקומיות כלפי מבקרים עקב הצפיפות, הרעש ונושאים אחרים, הביאו להתפשטות של מונחים כגון "תיירות יתר" ו"פוביה-תיירותית" .

זלצבורג, אחת הערים שנבדקו בהקשר של תיירות יתר. צילום Depositphotos

להושיב יחד תושבים ומבקרים 

"משילות היא המפתח. ההתמודדות עם האתגרים העומדים בפני התיירות העירונית כיום היא נושא הרבה יותר מורכב מכפי שחושבים. אנחנו צריכים להגדיר מפת דרכים בת קיימא עבור התיירות העירונית ולהציב אותה בהקשר אורבני רחב יותר", אמר מזכ"ל UNWTO זוראב פולוליקשווילי, "אנחנו חייבים גם להבטיח שהקהילות המקומיות ייהנו וירוויחו מן ההיבטים החיוביים של התיירות", הוסיף.

כדי להבין טוב יותר את האתגרים של ניהול המבקרים בהקשרים עירוניים, ובמיוחד את הקשר בין התושבים והמבקרים, כולל הדו"ח ניתוח של תפיסות התושבים לגבי תיירות בשמונה ערים באירופה – אמסטרדם, ברצלונה, ברלין, קופנהגן, ליסבון, מינכן, זלצבורג וטאלין.

"אין פתרון של אחד לכולם בסוגיית האובר-טוריזם. במקום זאת, על התיירות להיות חלק מאסטרטגיה מרחבית לפיתוח בר-קיימא", מסכם ד"ר קו קונס ממרכז ההתמחות, תיירות ואירוח (CELTH ) ו-Breda .

הדו"ח ממליץ על חזון אסטרטגי משותף לכל בעלי העניין המעורבים, להושיב יחד תושבים ומבקרים ולאמץ תכנון זהיר אשר מכבד את גבולות הקיבולת וכושר הנשיאה הספציפיות של כל יעד. אחד החוקרים סיכם כי בניית אחריות משותפת בין בעלי העניין במישרין או בעקיפין, היא המפתח להבטחת קיימות לאורך זמן.

Exit mobile version