Site icon IAS

אקווריום ישראל: אחת האטרקציות התיירותיות הנהדרות בירושלים

הליוויתן התלוי באקווריום ישראל. צילום טל שיבולי, אקווריום ישראל

אי-אפשר שלא-להתפעל בביקור באקווריום ישראל, בירושלים. אטרקצייה תיירותית ענקית בגודלה, וענקית בהשפעתה המרשימה על המבקר.

אז מתי ראיתם בפעם האחרונה לוויתן באורך 17.5 מטרים מרחף באוויר?

בתום עבודת שיקום, שחזור ותכנון אינטנסיביות, שנמשכו כשנה וחצי, באקווריום ישראל גאים להציג, לראשונה בישראל, שחזור של שלד לוויתן עצום במשקל 750 ק"ג, התלוי באוויר, באופן המאפשר לראות כל עצם ועצם שהורכבו יחד בעבודת נמלים מורכת ומסובכת.

הסיפור התחיל בשנת 2021, כשגופת לווייתן מצוי (Balaenoptera physalus) נסחפה לחופי ניצנים, ונקברה ע"י עמותת מחמל"י ורשות הטבע והגנים בדיונות הסמוכות. במאי 2023, צוות משותף של גן החיות התנ"כי, אקווריום ישראל ועמותת מחמל"י, יצא לחשוף את העצמות במטרה להציגן לקהל באקווריום ישראל. צוות מקצועי עבד במשך שנה וחצי על שחזור והרכבת השלד מחדש, תהליך ארוך שכלל ניקוי העצמות, איתור עצמות שנשברו וחיבורן. בתהליך השחזור השתמשו בדבקים מיוחדים המשמשים לשימור חומרים אורגניים.

בסיום תהליך ההרכבה, הוחלט לתלות את השלד באוויר, על כבלי פלדה, באולם תצוגה גדול במיוחד, שבו מרפסת תצפית, שהוקצה לטובת הלווייתן. תכנון התלייה המורכב, כלל היוועצות עם מומחים בארץ ובעולם. כחלק מתהליך תכנון מתקן התלייה, נסרקה כל עצם בשלד, בטכנולוגיית תלת-מימד, כדי להתאים כל חלק של מתקן התלייה לשלד עצמו. השלד מעוגן לתקרה באמצעות כבלי נירוסטה דקיקים המסוגלים להחזיק משקלים כבדים במיוחד.

המיתחם המטופח של אקווריום ישראל בירושלים. צילום שוש להב

אקווריום ישראל ממשיך בזאת את השליחות של העלאת המודעות לבתי הגידול הימיים, ובעלי החיים המדהימים החיים בימים ובאוקיינוסים. סיפורו של הלוויתן המסתורי פותח פתח לעולם שלם מלא בקסם, של היונקים הימיים שעדיין נותרו בים התיכון – הלווייתנים, הדולפינים וכלבי הים.

מיצג הלווייתן פתוח לקהל הרחב, כחלק מכרטיס הכניסה לאקווריום ישראל, עם הסברים והדרכות וכן מיצגים אינטראקטיביים על הקירות שבאולם.

פרטים על הלוייתן "המרחף":

גיל מוערך: 20

אורך השלד המשוחזר: כ- 17.5 מטרים

משקלו בעודו בחיים: כ-30 טון

משקל העצמות בלבד, לאחר ניקוי: כ-750 ק"ג וכ-1 טון בתוספת הקונסטרוקציה והתמיכות.

מספר העצמות בשלד: כ-160

משך העבודה על עבודת השחזור וההקמה: כשנה וחצי

היקף ההשקעה בפרוייקט: 1.5 מיליון ₪.

Exit mobile version