Site icon IAS

אמנסטי אינטרנשיונל: החלטת Airbnb היא בריחה מבישה מאחריות 

אמנסטי אינטרנשונל. "איננו יכולים להסתמך רק על חברות שיקבלו את ההחלטות הנכונות". צילום Depositphotos

בתגובה להודעת Airbnb  כי היא חוזרת בה מהסרת כל הרשומות הפרסומיות בהתנחלויות ביהודה ושומרון בעקבות תביעה ייצוגית של עורכי דין ישראלים, אמר מארק דאמט, חוקר במחלקת עסקים וזכויות אדם בתנועת אמנסטי אינטרנשיונל:

"החלטתה של Airbnb להמשיך לפרסם את מקומות האירוח בהתנחלויות הבלתי־חוקיות שבגדה המערבית, שהיא שטח כבוש, היא צעד מגונה ופחדני שיהווה פגיעה נוספת בזכויות האדם של הפלסטינים. החלטה זו היא בריחה מבישה מאחריות Airbnb כחברה לכבד את המשפט ההומניטרי הבין־לאומי ואת זכויות האדם בכל מקום בעולם –  מה שכולל בתוכו את ההתנחלויות הלא־חוקיות שבשטחים הכבושים. היא גם חושפת את העובדה שהצהרותיה הן חלולות לחלוטין כשהיא טוענת לכיבוד זכויות האדם".

Airbnb. צילום Depositphotos

הוא הוסיף כי "Airbnb מנסה לפטור את עצמה מאחריות באומרה שתתרום את רווחי הפרסומים מהרשומות שבהתנחלויות לצדקה, אך זה אינו משנה את העובדה שבכל פרסום בהתנחלויות הבלתי־חוקיות היא מסייעת להגברת הרווח הכלכלי שלהן. בכך, אנשיה תורמים באופן ישיר לשימור ולהרחבת ההתנחלויות הבלתי־חוקיות, מה שמהווה הפרה של אמנת ז'נבה ופשע מלחמה לפי אמנת רומא של בית הדין הפלילי הבין־לאומי. ל־Airbnb הייתה ההזדמנות לקבל את ההחלטה הנכונה שתתן תוקף לזכויות האדם ולקבוע תקדים בענף התיירות. תחת זאת, אנשיה בחרו לקבור את ראשם בחול תוך כדי התעלמות בוטה מעדויות לכך שהם מסייעים לתדלק הפרות זכויות אדם, שגורמות סבל אדיר לפלסטינים".

דאמט הדגיש כי "חזרתה של Airbnb מהחלטתה המקורית מדגימה מדוע איננו יכולים להסתמך רק על חברות שיקבלו את ההחלטות הנכונות, וכי מעורבות הממשלות נחוצה לשם מילוי התחייבויותיהן לכיבוד זכויות האדם באמצעות חקיקה והתערבות.

תנועת אמנסטי אינטרנשיונל וארגוני זכויות אדם אחרים הדגישו שוב ושוב כיצד חברות התיירות המקוונת הפועלות בהתנחלויות בגדה תורמות להפרות המוניות של זכויות אדם. "במהלך 52 השנים האחרונות, הרחבת ההתנחלויות הישראליות דחקה אלפי פלסטינים אל מחוץ לבתיהם, פגעה בפרנסתם ומנעה מהם גישה למשאבים חיוניים, כגון: מים ואדמות חקלאיות", קבעה אמנסטי אינטרנשונל.

Exit mobile version