הוועדה ליישובים בגבול המזרחי, בראשות ח"כ זאב אלקין, קיימה היום (חמישי) דיון מעקב אחר מצב התיירות באילת נוכח אתגרי המלחמה, ומימוש החלטת ממשלה מס' 1702 הנוגעת לתמיכה בערים מרוחקות הנסמכות על ענף התיירות. באפריל החליטה הממשלה כי משרד התיירות יעביר לעיר אילת 25 מלש"ח לצורך סיוע בקידום ובשיווק אירועים תיירותיים ו-25 מלש"ח נוספים עבור פיתוח תשתיות במרחב התיירותי. בדיון הוועדה בחודש הקודם התברר כי עדיין הכסף תקוע בין משרדי הממשלה ונציגיהם הבטיחו שיקדמו את המהלך למימוש – והיום התברר שזה עוד לא קרה.
רום אריאב מאגף התקציבים במשרד האוצר התבקש לעדכן את הוועדה במה שכן התקדם בחודש שחלף: "יש החלפת טיוטות על שינוי המשרדים – ממשרד התיירות למשרד הנגב והגליל שהוא זה שיממש את ההחלטה. בשביל שהכסף יועבר צריך לתקן את החלטת הממשלה. באשר למימוש התקציב ב-2025 ולא בשנת 2024, הממשלה צריכה להצביע על מקור תקציבי. בהצעת תקציב שאושרה בשבוע שעבר הכסף הזה לא נלקח בחשבון. אנחנו לא יודעים להעביר כסף משנה לשנה. צריך לעשות הסבת שימושים או למצוא מקור אחר על מנת שזה יהיה ב 2025." היו"ר אלקין הציע לנציג האוצר להעביר למשרד הנגב והגליל את הכסף ב-2024 ולסכם איתם שב- 2025 יעבירו את הכסף בשביל אילת. הנציג הבטיח לבדוק את הרעיון.
"אל תוליכו אותי שולל. אם לא רוצים להעביר את הכסף, תגידו וארד מזה" אמר בתסכול ראש עיריית אילת אלי לנקרי ותיאר שנה של ישיבות ממושכות עם שר האוצר ועם פקידים בכירים וזוטרים. "מטרטרים אותי מאחד לאחר. ההסכמות עם האוצר התקבלו בסוף ינואר. ההחלטה עברה בתחילת אפריל ומאז מתעללים בנו."
נציגת משרד התיירות נטע בן ישי: "אחת האופציות שאנחנו בוחנים זה לבצע הסבה של חלק מהדברים, ושניתנת למימוש עד סוף 2024 ובהיקף 25 מלש"ח. זה ידרוש יצירתיות ואנחנו מודעים ללוחות הזמנים. אני מבקשת לאפשר לשר למצות את הנושא בדיון מול האוצר." היו"ר אלקין אמר שלמשרד התיירות יש אינטרס לשרוף את הכסף:" למה זה צריך לחכות לדיון אצל השר? גם זה ייתקע כי כבר יהיה מאוחר? היה לכם זמן למצות את הנושא – מאז אפריל. האחריות על הכישלון ועל אובדן של 25 מלש"ח תהיה על משרד התיירות כי אתם הייתם אחראים על מימוש הסעיף, שלא מומש כאמור". גם ראש עיריית אילת הביע סקפטיות: "מישהו מאמין לזה שיכינו תכנית ויעשו הסבה לכסף בחודש האחרון של 2024, מה שלא עשו כל השנה? מישהו מכם מאמין לזה? אנחנו תקועים."
ח"כ אושר שקלים לנציגי הממשלה: "אני לא מתרשם שאתם יוצאים מגדרכם. אתם צריכים להפוך את העולם ולא להפגין פסימיות. אתם לא מבצעים את תפקידכם. מדובר בפרנסה של אנשים ועסקים קטנים, ולא תאגידים גדולים."
חלק מרכזי בדיון היום עסק בסוגיית הטיסות הפנים ארציות. ראש העיר אילת סיפר על ירידה דרמטית בכמות הטיסות ממרכז הארץ לעיר ועל הרבה איחורים וביטולים "חדשות לבקרים".
ראש אגף התעופה האזרחית ישי דון יחיא טען שבידיו נתונים המצביעים על ירידה פחות דרמטית. דון יחיא הדף את כל ההצעות לפתרונות שהועלו בדיון. על חברות תעופה זרות שייכנסו לקו אילת תל אביב, אמר דון יחיא שזה לא רלוונטי בטווח הקצר בעת המלחמה כי צוותי האוויר חוששים לחייהם. על האפשרות לעבור ממנגנון של תמיכה בחברות הטסות למנגנון של מכרז אמר ששכרה של אפשרות כזאת יהיה הפסד לאילתים ונותני שירות שזקוקים לטיסות בשעות הקצה, ואם הן לא יהיו הטיסות שיזכו במכרז, המחיר עבור תושבי אילת יאמיר. לו התקציב של משרד התחבורה היה גדול יותר, אמר, ניתן היה לסבסד יותר טיסות עבור תושבי אילת ולצמצם את היקף הפגיעה בזקוקים לטיסות. היו"ר אלקין הציע לדון יחיא "לחשוב על כלים של לחץ על החברות."
חברות ארקיע וישראייר הוזמנו לדיון, וגם הפעם לא שלחו נציג. היו"ר אלקין: "אני רואה זאת בחומרה. לא רואה שום יתרון לזה שאלו חברות ישראליות דווקא. כשהם רוצים – הם יודעים לבוא לבקש סיוע מהכנסת."