Site icon IAS

‏אל הציפור: כולם מוזמנים לספירת הציפורים

צפרים עוקבים אחר ציפורים. את הספירה בבית אפשר לעשות גם בלי ציוד מקצועי. צילום דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

הזדמנות אחרונה להצטרף לאלפי ישראלים שכבר יצאו מבתיהם לספירת הציפורים הגדולה שמתקיימת בפעם ה-14. לראשונה תיכלל הספירה הישראלית באפליקציית eBird של מעבדת הצפרות בקורנל (Cornell) – אוניברסיטת מחקר פרטית הנמצאת באית'קה שבניו יורק – וכך כל הנתונים שייאספו בארץ ישמשו גם את הצפרים והחוקרים מכל העולם.

הפעילות הייחודית מסוגה של ספירת הציפורים היא ביוזמה של מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע והמרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר, שהחלה בט"ו בשבט ותסתיים ביום שבת הקרוב (2.2.19). "המטרה היא הבנת שינויים ומגמות באוכלוסיות הציפורים בישראל, שתסייע לאנשי המדע והטבע לשמור עליהן ולהבטיח שישרדו למרות השינויים הסביבתיים שיוצר האדם", מסביר דן אלון, מהצפרים הבכירים בישראל ומנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע.

רוב הסיכויים שתיתקלו בקירבת ביתכם במיינות, עורב אפור, דרור הבית, צוצלת, יונת הבית ובולבול ממושקף.

עורבים נפוצים במשכנות האדם בזכות המזון הזמין והיותם סתגלתנים לסביבות משתנות. ציילום דב גרינבלט

בחברה להגנת הטבע מסבירים כי על מנת לדווח על ממצאי הספירה, יש להוריד את היישומון eBird (זמין להורדה למכשירי אפל ואנדרויד). לאלו המעדיפים לרשום על דף ורק אח"כ להכניס את הנתונים, ניתן גם להוריד ולהדפיס טופס לדיווח ידני באתר. האתר הורחב ושודרג ומצוים בו כל המידע, סרטונים, מצגות, חומרי עזר למחנכים והסברים מפורטים. בנוסף, אפשר למצוא בו גם את סיכומי הספירות מהשנים האחרונות וכן את כלל הנתונים הגולמיים שנאספו. "בתקופה זו, בה מבט רגעי לשמיים יכול לספק הצצה אחרונה למסע הנדידה של השקנאים או העגורים שרק מבקרים בשמי הארץ בדרכם דרומה, כדאי לזכור את דיירי הקבע שלנו. האם אתם מכירים את הציפורים שיש לכם מחוץ לבית? ליד המשרד? ברחוב, בגינה או בפארק?", תוהה ד"ר נירית לביא-אלון, רכזת מדע אזרחי בחברה להגנת שהטבע.

שלומית ליפשיץ, מהמרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר, מציינת כי על פי הדיווחים שמגיעים מדי שנה בספירת הציפורים השנתית, הם מחשבים את המינים השכיחים ביותר. חמשת המינים הללו  – מיינות, עורב אפור, דרור הבית, צוצלת, יונת הבית ובולבול ממושקף – נפוצים במשכנות האדם בזכות המזון הזמין והיותם סתגלתנים לסביבות משתנות, ונכללו בראש רשימת המינים הנפוצים גם בשנים הקודמות, "מה שמעיד על יציבות יחסית של המערכת מזה ועל מהימנות הנתונים מזה", היא מסבירה.

הספירה מוקדשת השנה לזכרו של שלום זו-ארץ ז"ל .

Exit mobile version