Site icon IAS

אחרי 40 שנה עודכן חוק שירותי תיירות

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (א') את התיקון לחוק שירותי תיירות שהגיש שר התיירות יריב לוין. זאת, נוכח השינויים בענפי התיירות השונים והצורך לחוקק חוק המתאים למציאות התיירותית כיום.

עיקר התיקון המוצע נוגע לצמצום רגולציה ברישוי מורי דרך והפעלתה רק במקום בו היא נדרשת. נכון להיום, יש למעלה מ-7,000 מורי דרך רשומים בישראל. הרגולציה אשר צומצמה ביחס למצב הנוהג היום, תפטור את תיירות הפנים מהחובה להשתמש בשירותי מורה הדרך, למעט קבוצה המאורגנת מטעם סוכנות נסיעות, או מסיע לקבוצה המונה 25 אנשים לפחות, ולמעט קבוצות המודרכות באתר באמצעות מדריך מטעם האתר.

ביחס לתיירי חוץ, יחייב התיקון מתן שירותי הוראת דרך על ידי מורה דרך מוסמך לתייר חוץ, למעט עבור קבוצות המודרכות על ידי רועה רוחני או קבוצות הדוברות שפות ייחודיות אשר יהיו פטורות מחובה זו. בנוסף, בניגוד למצב כיום, בו נדרשים מורי הדרך לחדש את רישיונם מדי שנה, בהתאם לשינוי – רישיונו של מורה דרך יהיה תקף ל-5 שנים והוא יהיה רשאי לחדשו בכפוף לתשלום אגרה והשתלמות חובה כפי שיקבע הממונה.

התיקון כולל גם הקמת ועדת אתיקה שתעסוק בכללי האתיקה ובעבירות אתיקה של מורי דרך. יהיה ניתן לשלול רישיונו של מורה דרך אשר עבר עבירה אתית, או הורשע בעבירה שבנסיבותיה אינו ראוי עוד לשמש כמורה דרך.

במהלך השנים מאז חקיקתו של החוק לפני כ-40 שנה, חלקו תוקן, אך חלקו נהפך עם השנים להיות בחזקת "אות מתה" נוכח השינויים בענפי התיירות השונים ובהם, למשל, ביטול הצורך ברישיון לעיסוק כסוכן נסיעות ונוצר הצורך לחוקק חוק המתאים  למציאות העכשווית.

מורי הדרך: אישור החוק יייתר את מהות מורי הדרך

מאגודת מורי הדרך בישראל נמסר כי האגודה מברכת על האישור היום בוועדת שרים לחקיקה ומברכת את השר וצוות המשרד על נוסח תזכיר החוק, ועל כל פעילותם למען קידום התיירות בישראל.

לדברי יו"ר האגודה, בני כפיר, "מדובר על סנונית ראשונה ומבורכת של שר התיירות ומשרד התיירות. אך על מנת שהחוק יסייע באופן מיטבי לענף התיירות, יש לערוך התאמות המתאימות למצב הנוכחי וליישום הריאלי בשטח".

ההתאמה המרכזית שמבקשים מורי הדרך היא הפחתת המינימום לקבוצה מ-25  ל-15 משתתפים. לפי האגודה, צריך שייקבע כי הדרכה ללא רישיון תתאפשר אך ורק במקרים חריגים ולא באופן אוטומטי כמוצע בתזכיר לכל קבוצה שהינה מתחת ל-25 אנשים. "ובכל מקרה ראוי שייקבע, לכל היותר, עד 15 אנשים בקבוצה. זאת משום שלא קיים כשל-שוק, המצדיק ביטול הצורך במדריך ברישיון בתיירות הפנים לקבוצות עד 25 אנשים. מכיוון שרוב הקבוצות הן בממוצע של 25 איש ובאישור שכזה החוק יייתר את מהות מורי הדרך והדרכה תהיה ברובה בלתי נחוצה. כיום בתקנות שירותי תיירות חלה חובה של רישיון מורה דרך בתיירות פנים וחוץ (בתנאי כי הסיור/טיול הינו בתמורה)", הודגש באגודה.

לדברי כפיר, בשנה האחרונה, מנהל ארגון מורי הדרך מאבק עיקש כנגד ההדרכה הבלתי מוסמכת והמתחזים למורי דרך, "על מנת להגן על המקצוע ולהיאבק בשוק הפרוץ, שבו כל אחד יכול להגדיר את עצמו כמורה דרך ללא שום הכשרה, אסמכה או פיקוח".

עוד בתיקון לחוק: תקנות המסדירות את דירוג המלונות

תיקונים נוספים נוגעים לתחום המלונאות וכוללים מתן אפשרות לשר התיירות לתקן תקנות אשר מסדירות את דירוג המלונות, על מנת להפסיק את תופעת דירוג הכוכבים על ידי גורמים שונים לפי רצונם, לצורך שיווק או מכירה. התיקון נעשה במסגרת מדיניות להוזלת מחירי הנופש בישראל, השקיפות ושיפור השירות לתייר.

כדי למנוע הסבת שימוש של מלון לשימושים אחרים, הצעת החוק כוללת גם הסמכה למשרד התיירות לקבוע תנאים פיזיים למתקני מלונאות שונים, לצורך שינוי חקיקה הנוגעת להקמת בתי מלון בישראל. זאת, בהקשר של מתן מענקים לפי חוק עידוד השקעות הון, או לצורך דיני התכנון והבניה. כיום, התקנים הפיזיים מוסדרים בחוזרי מנכ"ל, אך נדרשת הסמכה מפורשת בחקיקה והסדרה של הכללים בתקנות.

על פי התיקון, יוכל שר התיירות למנות מפקחים שיוסמכו לערוך בדיקות איכות השירות לתייר, אשר יהיו רשאים להיכנס למתקנים תיירותיים ולבקר בבתי עסק בהם ניתנים שירותים לתייר ולהטיל עיצום כספי על נותן השירות, שלא קיים את חובתו.

לדברי שר התיירות יריב לוין: "ועדת השרים לחקיקה אישרה היום את הצעת חוק שירותי תיירות החדשה שהובלתי. הצעת החוק תסדיר את שירותי התיירות הניתנים בישראל, תפחית בצורה משמעותית את הרגולציה בתחום ותתאים אותה למציאות הנוכחית. השיאים החדשים שנשברו בשנה האחרונה בתנועת התיירות לישראל מחייבים אותנו לשפר את המוצר התיירותי. כמו שעשינו מהפכה בשיווק ישראל בתיירות, כך אנחנו פועלים להתאמת שירותי התיירות בארץ לתיירים".

Exit mobile version