Site icon IAS

אזהרת מסע אמריקנית לביקור בישראל

הסביבה הביטחונית המורכבת נשארה בישראל, בגדה המערבית ובעזה. אזרחי ארה"ב צריכים להיות מודעים לסיכוני המשך הנסיעה לאזורים המצויינים באזהרת המסע הזאת, שבהם הוגברו המתיחות וסיכוני האבטחה. המצב הבטחוני יכול להשתנות יום ליום, בהתאם למצב הפוליטי, האירועים האחרונים, והאזור הגיאוגרפי. עלייה במתיחות הפוליטית ובאלימות בירושלים ובגדה המערבית פוליטיות גרמה לפציעות ולמותם של אזרחי ארה"ב.

עוד נמסר, כי ממשלת ישראל והרשות הפלסטינית עושות מאמצים ניכרים כדי לפקח על אטרקציות התיירותיות ולהבטיח את הביטחון באזורים שבהם מרבים זרים לבקר. אבל, למרות מאמצים אלה על מנת להפחית את האיומים, הם לא 100 אחוזים יעילים.

עוד נאמר, כי מחלקת המדינה מזהירה בתוקף את אזרחי ארה"ב נגד נסיעה לרצועה עזה וקוראת לאלו שבעזה לעזוב אותה מייד, כאשר מעברי גבול פתוחים; עובדים של ממשלת ארה"ב אינם מורשים לערוך נסיעות רשמיות או אישיות לעזה.

למעט יריחו ובית לחם, על עובדי ממשלת ארה"ב נאסר לבצע נסיעות אישיות לגדה המערבית. עובדים של ממשלת ארה"ב אינם מורשים להשתמש באוטובוסים ציבוריים ובמסופי האוטובוסים בכל רחבי הארץ ובגדה המערבית. מאמצע אוקטובר עד סוף נובמבר 2015, היה איסור זמני על שימוש ברכבת הקלה בירושלים מצפון לתחנת העירייה ברחוב יפו.

תנאי בטיחות אישיים במטרופולינים גדולים, כוללים תל אביב וחיפה ואזורים סמוכים, דומים לערים גדולות אחרות בעולם. עם זאת, מתח פוליטי ודתי הקשורים, בחלקן, עם הגישה להר הבית בעיר העתיקה בירושלים הובילו לרמות גבוהות של אלימות, בעיקר בירושלים והגדה המערבית, שלא נראה באותם האזורים במשך עשור. מאז אוקטובר 2015, התקפות על יחידים וקבוצות שהתרחשו בתדירות מוגברת במזרח ובמערב ירושלים, חברון, בית לחם וגם במקומות שונים אחרים בגדה המערבית ובישראל, כולל בתל אביב.

אין אינדיקציה לכך שאזרחי ארה"ב היו ממוקדים באופן ספציפי על בסיס הלאום שלהם, אם כי השתייכות דתית נתפסה, אולי, כגורם בכמה פיגועים באזרחים אמריקאים. יותר מ-12 אזרחי ארה"ב היו בין הרוגים ופצועים בפיגועים רבים בשנת 2014 ושנת 2015. אזרחי ארה"ב שהיו מעורבים בהפגנות נפצעו קשה. לכן, מחלקת המדינה ממליצה לאזרחי ארה"ב להימנע למען ביטחונם מכל ההפגנות.

מחלקת המדינה גם ממליצה לאזרחי ארה"ב להיות מודעים לסביבתם בכל העת, להימנע מכל פריטים או חבילות ללא השגחה, ולדווח על כל פעילות או פריטים חריגים או חשודים למשטרה, או לגורמי ביטחון אחרים.

מטיילים צריכים להיות מודעים לפוטנציאל של עימות צבאי בין ישראל וארגוני טרור זרים כמו חמאס. התקפות מסוג זה יכולות להתרחש עם אזהרה קטנה, או לא. במהלך עימות בעזה בחודשי יולי ואוגוסט 2014, רקטות ארוכות טווח ששוגרו מרצועת עזה הגיעו למקומות רבים בישראל ובגדה המערבית – כולל תל אביב, ירושלים וערים בצפון ובדרום. ממשלת ישראל באמצעות מערכת כיפת ברזל להגנה מפני הטילים ורקטות, יירטה בהצלחה רקטות רבות. עם זאת, נפילות של רקטות ופצצות מרגמה גרמו למותם של ארבעה אזרחים ישראליים המתגוררים סמוך לעזה, והיו גם פציעות ונזקי רכוש. בכמה הזדמנויות נורתה אש נוספת מרצועת עזה של נשק קל, מרגמות ורקטות מרצועת עזה לעבר דרום ישראל, בין ספטמבר לדצמבר 2014 ושוב בין מאי לנובמבר 2015, שגרמו לניזקי רכוש מוגבלים.

מבקרים ותושבי ישראל בגדה המערבית צריכים להכיר את מיקומו של המקלט הקרוב, או לאתר מחסה אחר. אנו ממליצים לכל אזרחי ארה"ב לשים לב להוראות ההדרכה והנהלים התקינים במקרים של ירי טילים, או אירועי משבר אחרים, באמצעות ביקור באתר האינטרנט של הממשלה ושל פיקוד העורף של ישראל. לקבל מידע באתרי העיריה, כמו אלה של ירושלים, על מיקומם של מקלטים ציבוריים ומידע כוננות חירום אחר. מבקרים צריכים לאתר מידע על מקלטים ממנהלי צוות המלון, או בניין.

מטיילים צריכים גם להיות מודעים לכוננות המבוצעת על ידי הרשויות ישראליות לאורך גבולה של ישראל עם מצרים. היו מקרי חוצי גבולות ממצרים, כולל ירי רקטות ופלישות קרקעיות, ירי רקטות ופצצות מרגמה ששוגרו מסיני, מצרים בכיוון של אילת ואזור הנגב של ישראל בחודש ינואר, ביולי ובאוגוסט 2014, ו-2015.

תגובת לשכת מארגני תיירות לישראל

לשכת מארגני תיירות לישראל הביעה היום את דעתה כי הודעת ממשלת ארה"ב להתראת המסע לישראל תמוהה ומעוררת חשש כי היא נטועה בסיבות שאינן מן העניין, אלא מטעמים פוליטיים הקשורים במערכת היחסים בין הממשל בארה"ב לממשלת ישראל.

יוסי פתאל, מנכ"ל הלשכה: "רק אתמול התבשרנו ע"י הגורמים המוסמכים בשב"כ כי מגמת האירועים נמצאת בירידה דרסטית, יום לאחר מכן מתקבלת הודעת ממשלת ארה"ב שאינה משקפת את פני המציאות.

אין לנו אלא להצטער על ההודעה, שבפועל מתעלמת מהמציאות בכל הערים המרכזיות בעולם, ובמיוחד לאור העובדה שישראל מהווה את אחד המקומות הבטוחים בעולם לתיירים. מספר האירועים שמעורבים בהם תיירים בישראל הינו אפסי, ובוודאי בהשוואה לכל מקום אחר בעולם, יחסית לגודל האוכלוסייה ומספר המבקרים במדינה.

לא יהיה זה מופרך לקבוע כי הביטחון האישי, באופן יחסי, בערים המרכזיות בארה"ב בטוח פחות לתיירים מאשר בישראל."

Exit mobile version