Site icon IAS

אושרו תקנות לפיצוי מסעדנים ובעלי אולמות בעת הסלמה בטחונית

אנשי עסקים במחוות תמיכה במסעדת מידס שבברור חיל בעוטף עזה בשנה שעברה. צילום בן פרידמן

בשורה למסעדנים ובעלי האולמות בעוטף עזה – ולא רק להם: ועדת הכספים, בראשות ח”כ משה גפני, אישרה היום את התקנות המעגנות פיצויים בגין נזקים עקיפים שספגו, עקב פגיעה בפעילותם נוכח סבבי ההסלמה בדרום. התקנות יחולו רטרואקטיבית, החל מחודש מאי 2018 ויהפכו לחלק בלתי נפרד מהתקנות הקבועות.

במסגרת המתווה, מוסדות אלה יהיו זכאים לפיצויים בגין נזקים עקיפים כבר לאחר 24 שעות של הפסקת פעילות. בנוסף, אולמות ומוסדות תרבות יזכו לפיצוי עבור כל ביטול אירוע שנגרם במסגרת אירועי הסלמה. הפיצויים מעוגנים במסגרת תיקון בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים, הנוגעות ליישובי ספר הן בדרום והן באזורים אחרים – כולל בצפון הארץ – הנמצאים בקירבה כזו לגבול.

במסגרת מנגנון הפיצוי שפעל עד לתיקון היום, אולמות וגני אירועים, מוסדות תרבות ומסעדות היו זכאים לפיצוי בגין נזק עקיף רק בגין הפסקת פעילות בת יותר משבוע ואשר מכורח התנאים המנגנון לא הופעל בפועל. במסגרת התיקון שהובילה ועדת הכספים, נקבע כי הם יהיו זכאים לפיצוי בגין נזק ממשי שנגרם להם עקב כל ביטול של אירוע או פעילות, אם ניתנה הוראה של פיקוד העורף. בנוסף יהיו מוסדות אלה זכאים לפיצוי בגין נזק אחר (מעבר לביטול) שנגרם להם בעקבות הפסקת פעילות של למעלה מ-24 שעות בגין הוראה כזו.

לגבי מסעדות נקבע כי גם הן תהיינה זכאיות לפיצוי בגין הפסקת פעילות של 24 שעות בשל הוראת פיקוד העורף. לגבי חומרי גלם שהתקלקלו לא תידרש הפסקת פעילות כדי לקבל זכאות לפיצוי.  הפיצוי הינו על הנזק הממשי שיוכיחו – אם זה בהוכחה על סמך ירידה במחזורים ופגיעה בהכנסות העסק. כלל הפיצויים יופעלו רטרואקטיבית החל מחודש מאי 2018.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. צילום הכנסת

במהלך הדיון היום, הודו חברי כנסת על הנעשה, וחלקם מתח ביקורת על הימשכות ההליכים, עד לקביעת התקנות.  מירי סביון, משנה למנהל רשות המסים, הבהירה שהתיקון הינו לתקנות הקבע, כלומר, תיקון שיחול באופן קבוע. לדברי אמיר דהן, מנהל מחלקת פיצויים ברשות המסים, מרבית האירועים בתקופה המדוברת עברו את ה-24 שעות, והם נכללים בפיצוי רטרואקטיבית. לגבי אולמות אירועים – גם אם בוטל אירוע ב-2 בצהריים, בעל המקום זכאי לפיצוי. גם אם התקבלה הוראה לא לקיים אירוע עם מעל 300 איש והיה מתוכנן אירוע בסדר גודל כזה, בעל המקום זכאי לפיצוי

ח"כ עודד פורר ציין שהחשיבות היא לא רק בתקנות, אלא גם בתחושת התושבים שהמדינה לא זונחת אותם. "צריך לזכור שיש גם מסעדה בברור חיל של אב שכול, שבתו נהרגה מפגיעה ישירה של רקטה. אני רוצה שנחשוב גם על פתרון לכך"

ח"כ אלון שוסטר ציין ש"מנגד אין כאן מענה כספי של מדינת ישראל למצב של 'צבע אדום' אחר 'צבע אדום', רקטה אחר רקטה, שאין לו שום קשר להפסקת פעילות. בשנים האחרונות היו מאות אירועים שפגעו במגזרים אלה. אין מענה לפגיעה והשחיקה המתמשכת והבלתי נגמרת, שיש לה השלכות כספיות".

ח"כ מיקי לוי אמר שכל הנושא התקנות "עלה כאן בדמים, גם ליו"ר וגם לחברים, אנחנו בעד הצעתך, אבל יש מגבלות". ח"כ מירב כהן הבהירה ש"ברור שבכך לא פתרנו את הבעיות בדרום. ביחס למשימה שהונחה פה על השולחן, אני חושבת שזו תוצאה מאוד יפה" ואילו ח"כ אורלי לוי שיבחה את ההישג הראוי לברכות, "אבל אני זוכרת את התמונות שהם באו ובכו פה. מה מנע מהאוצר להגיע לנחמדות הזו לפני מספר שבועות?"

מסעדן: לא הרקטה הכניעה אותנו אלא ההפקרה

שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות: "מסעדות זה עסק שהוא חלק מחיי הקהילה, הם משרתים חיים נורמליים ורגילים. אני רוצה להודות לאותם יזמים שהקימו עסקים במקום כ"כ קשה, ומנסים לקיים אותם בתנאים כ"כ קשים… הגיע הזמן שפוליטיקאים שמבטיחים יקיימו. אני רוצה להודות גם לאנשי רשות המסים, שפעלו במציאות שנכפתה עליהם".

ואילו המסעדן ניר שוחט, הוסיף ואמר ש"כולנו תושבי העוטף – חלקנו דתיים, חילונים, שמאל, ימין – אך כולנו נושאים את דגל הישראלי הגאה. בשנתיים האחרונות נכנס בישראלי הגאה איזה ספק. לא הרקטה הכניעה אותנו, אלא ההבנה שהמדינה מפקירה אותנו. היום החזרתם לנו את הגאווה. תושבי העוטף מבקשים שאם אנחנו בדרך לבחירות שלישיות, אז שהפעם אנחנו רוצים שהם יהיו על פתרון של ממש".

היו"ר גפני סיכם את הדיון באמרו: "אני מודה לכל הגורמים הנוגעים בדבר ובראש ובראשונה אני מודה לכם, המסעדנים ובעלי האולמות, על כך שאתם שם ולא זזים מהמקום, אתם מחזקים אותנו. מגיעות לכם כל התודות".

Exit mobile version