Site icon IAS

אוריינט: השקעה של חצי מיליארד שקלים בעיר סוערת

מלון אוריינט החדש של רשת ישרוטל בירושלים הוא יצירה יפהפייה ומלאת טעם, כפי שהרשת יודעת לצקת במלונותיה. המלון, שבו הושקעו לא פחות מכחצי מיליארד שקלים, אמור להתמודד עם המצב הכאוטי שבו מצויה הבירה – שקיבלה באחרונה את הגושפנקא הנשיאותית – רכבת הרים עולה ויורדת מזה שנים, בענף שנשמת אפו היא נופש, שלווה והרחבת הדעת.

בתשובה לשאלה איזו השפעה הייתה לאירועים האחרונים על תפוסות המלון הצעיר, אומר מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל, ליאור רביב, כי "היו מעט ביטולים, כן. לא משהו דרמטי עדיין, אבל אנחנו מחכים לראות לאן פני הדברים. כרגע עושה רושם שהעניינים נרגעים. אני מניח שתוך זמן לא ארוך ירושלים תחזור לעצמה". הוא מוסיף שהמלונאים נתונים בידי המצב הפוליטי והביטחוני לטוב ולרע. "כשיש שקט, אנחנו נהנים והתפוסות עולות באפן די מהיר. בתקופות שיש חוסר יציבות ואי-שקט – אנחנו סובלים. בעיקר במקומות הרגישים כמו ירושלים. גם בתל אביב מורגשת קצת ירידה, אבל במקומות שהשוק הישראלי פעיל, זה מורגש פחות. כך באילת זה לא מורגש כלל, גם לא במלונות כרמים (קריית ענבים) וביערות הכרמל. המלונאות בים המלח נשענת על השוק הרוסי והוא לא מושפע. הוא לא בנקודת חיכוך".

לדברי רביב, המלון מקבל חשיפה רבה ותשבוחות בעיקר בשוק האמריקאי, שהוא השוק המשמעותי לירושלים.

המלון המרשים, הנמנה עם ה"אקסקלוסיב קולקשן" – אוסף מלונות היוקרה של הרשת הוא, לדברי רביב, "מלון של תיירים שמוכנים לשלם את המחירים של מלון יוקרה שמתחרה במלונות קינג דיוויד, מצודת דוד ובוולדורף אסטוריה. זהו קנה המידה שלו. ירושלים היא לא עיר זולה והמלון לא מלון זול, לאור ההשקעה הגדולה בו. אם המצב הביטחוני לא יידרדר והכל יישאר כפי שהוא כרגע, אני צופה שנת 2018 טובה מאד. המלון נכנס היטב לתודעה של השוק האמריקאי".

זהב, נחושת ועלי זית

ישרוטל יזמה מפגש עם עיתונאים בדגש על עיצוב המלון. רביב אמר ש"העיצוב מבדל אותנו מהמתחרים. המלונאות כיום משתנה. אורחים מחפשים חוויה רב-חושית, לא רק אוכל ולובי. כחברה שעוסקת במוצר, אנחנו  מנסים ליצור כל מלון מבודל מהמתחרים ומהמלונות האחרים שלנו. שהאורחים יגיעו למקום בעל ערך, עם אפקט של WOW".

עוד אמר רביב שכל מלון מתאים לסביבה הטבעית שלו – רויאל ביץ' בתל אביב מדבר בשפה של קרוב לים, ומלון בראשית נטמע בסביבתו בצוק שבמצפה רמון. "כאן ניסינו להתחבר לירושלים והכנסנו זהב, הרבה נחושת ועלי זית. מינינו אוצר אמנות רשתי, את שרון תובל, ואל מלונות היוקרה שלנו יצטרף גם מלון מצפה הימים שרכשנו, שגם בו תוצג אמנות. הרשת מקפידה לרכוש רק אמנות ישראלית", הדגיש רביב.

מסתבר שאבי הקונספט היה כבר מייסד הרשת, דיוויד לואיס המנוח, שאמר עוד בשנת 1998 כי "תפיסת המושג סביבה מבחינתנו כוללת הרים, ים, גנים וגם ארכיטקטורת המלון ועיצוב הפנים שלו. כך ראינו בעיני רוחנו את האמנות כאלמנט אחד מתוך מכלול שלם והרמוני, שהאמנות משתלבת בתוכו לצד כל האלמנטים האחרים".

אלא שמלון אוריינט הוא הכל חוץ מאשר נטמע במושבה הגרמנית, עם הבתים הקטנים שלה: הוא ממוקם בין פינת הרחובות בית לחם ועמק רפאים וכולל מבנים היסטוריים משוחזרים, בניין מרכזי חדש ושני בנייני מגורים. המלון כולל 243 חדרים וסוויטות, המחולקים על פני 9 קומות. 23 הסוויטות מתחלקות בין הבניין המרכזי לבין המבנים ההיסטוריים. סמוך למלון שני בנייני מגורים בני 4 קומות, המכילים 11 דירות בהיקף של כ-2,000 מ"ר.

על הסתירה שבדברים אומר רביב בתגובה כי "שיחזרנו את הבניינים לשימור והם בוודאי חלק מהסביבה. אם רוצים להקים מלון ויש פה ארבעה דונם בסך הכל והתב"ע אפשרה על 22 אלף מטר מלון ומגורים – אז המקום היחידי ללכת בו זה לגובה. הייתי שמח אם היו מאפשרים לנו עוד גובה. זה אמנם מעל גובה השכונה, אבל קודם הייתה פה עזובה גדולה ופתאום יש מלון יוקרתי צמוד סמוך לשכונת מגורים בכניסה למושבה, במקום מגרש נטוש וזה מוסיף ערך. קווי הבניין היו מוכתבים מראש. הבעלים הקודם ניסה לבנות כאן יותר מגורים ולא נתנו לו ולכן גם מכר את הקרקע כי לא ראה פה היתכנות כלכלית ואנחנו רכשנו אותה ובנינו שמונה קומות בסך הכל. זה לא מגדל".

רביב מספר שחלק מהמימון התקבל באמצעות מענק ממשרד התיירות שעמד על 28% על חלק מההשקעה וכן ממכירת הדירות, "מה שעזר ושיפר את ההיתכנות הכלכלית של הפרויקט ועדיין זה עלה חצי מיליארד שקל, כולל הכל. אני מניח שכיום במלונאות, החזר ההשקעה ייקח אולי אפילו 15 שנה, תלוי במצב בירושלים. בואי נאמר כך: יש עסקים יותר טובים, החזר תשואה יותר מוצלח מהמלונאות, אבל זה המקצוע שלנו, זה מה שאנחנו עושים ועם זה אנחנו מתמודדים".

על האדריכלות של המלון, כמו כל מלונות ישרוטל, הופקדו יהודה, דב ויואל פייגין ממשרד האדריכלים פייגין ועיצוב הפנים בוצע על ידי חברת העיצוב הבינלאומית HBA תחת פיקוחה של המעצבת אינגה מור. המלון מציע חווית אירוח ייחודית, במבנה המתכתב עם ההיסטוריה של העיר, לצד ההדר והנוחות של מלון יוקרה מודרני. הוא ממוקם באזור מרכזי ומבוקש בלב ירושלים המערבית, ובמרחק הליכה מחומות העיר העתיקה ומאתרי התיירות המרכזיים של העיר ומאפשר "חוויה ירושלמית".

עד לפני שבוע, דובר על מחסור בחדרי מלון בעיר ועל הצורך בעוד כמה אלפי חדרים בשנה הבאה. "כיום אין מחסור בחדרי מלון בירושלים", אומר רביב בתגובה, "התפוסות השנתיות בירושלים הן סביב 65%-70%. לו התפוסות היו 90% היה מחסור בחדרים, אבל ב-65% תפוסה עוד אין מחסור. אמנם מדובר בממוצע, אבל בתל אביב יש 75% תפוסה, באילת קרוב ל-80%. אלא אם מדברים על תקופה עתידית, בתסריט של 4 מיליון תיירים והחזון של ראש העיר שבירושלים לבדה יהיו 10 מיליון תייירים. הייתי מתחיל ב-3.5 מיליון תיירים בישראל ואח"כ מגיע ל-10 מיליון תיירים בירושלים. אני בעד לכוון גבוה – אבל צריך להיות ריאליים. אני לצערי לא רואה בתקופה הקרובה ולא בעתיד הנראה לעין עשרה מיליון תיירים בירושלים. גם אין תשתיות במדינת ישראל למספר כזה – ובוודאי שלא בירושלים – גם לחצי מהמספר הזה."

עוד מלונות בצנרת

לא מכבר נפתח בהרצליה מלון פאבליקה בניהולה של ישרוטל, ולדברי רביב מדובר במלון מאד מיוחד, היחיד בישראל שעובד בקונספט של פלטפורמה חברתית ומציע דברים שאין לאף מלון אחר בהרצליה.

גם סצנת המלונאות בתל אביב-יפו עומדת להתעשר בקרוב בשני מלונות מרשימים – בכיכר השעון של יפו מלון סטאי תל אביב של האחים נקש ובמה שהיה בית החולים הצרפתי מול מתחם אנדרומדה ביפו – מלון W של אייבי רוזן.

ביניהם, בתחילת שדרות ירושלים, מול תיאטרון נגה, בונה ישרוטל עוד מלון פאר שלה במסגרת המותג “אקסקלוסיב קולקשן,’’ בשני מבנים לשימור במה שהיה פעם מבנה של השק"ם. רביב: “התחרות מאד מכובדת. נעשה מלון יוקרתי. התב"ע אפשרה מגורים והפכנו את זה למלונאות ולכן אנחנו בונים עוד שלוש קומות על אותה חזית. אנחנו עובדים בצמוד עם מחלקת השימור של עיריית תל אביב, שהיא מאד מקפידה בכלל ועל הבניין הזה בפרט. נקים מלון 120 חדרים מאד יוקרתי איכותי ומיוחד, שצפוי להיפתח שלוש שנים מהיום. הוא יהיה מלון בוטיק מדהים ויתחרה בסטאי וב-W. ואנחנו מכוונים גם לתחרות בדה נורמן. בהחלט".

מלון בוטיק נוסף בונה ישרוטל על הקרקע של מה שהייתה מסעדת תל אביב הקטנה, מלון בוטיק של 156 חדרים במיקום אסטרטגי, ממש מול יורדי הסירה בכניסה לנמל תל אביב, ואמור להיפתח בתוך שנתיים. מלון עם 17 קומות ולמעלה יהיה פנטהאוז ושתי דירות.

רשת ישרוטל על 19 מלונותיה הצטרפה לדירוג המלונות של משרד התיירות. רביב אומר שהוא נוטה להסכים שהדירוג קצת עבר זמנו אבל "אם נלקחה ההחלטה של המשרד אז אנחנו הולכים על זה. כל הסיפור עדיין מתנדנד, אנחנו בכל מקרה 'תפסנו' את המענקים ואנחנו בפנים".

Exit mobile version