גל של השקת אוניות קרוז פקד את אירופה בשבועות האחרונים, ואחת מהן היתה של קרניבל הורייזון (Carnival Horizon) – האוניה-האחות של הוויסטה, שנבנתה באיטליה ולכן מקיימת בימים אלה ארבע הפלגות בים התיכון.
ההפלגות הללו מתחילות בנמל ברצלונה, שבטרמינל החדש שלו השקיעה קרניבל כ-30 מיליון שקלים. למרות ההמולה, כשהאוטובוסים פורקים את מאות ואלפי האנשים שמגיעים מנמל התעופה או ממקומות אחרים אל הטרמינל – הכל מתנהל במהירות וביעילות: עשרות עמדות מקבלות את הבאים באולם היפה: מוסרים את הדרכון וטופס הצהרת הבריאות, זוכים בצילום מהיר ולא עוברות דקות ארוכות ואנחנו כבר בדרך אל האוניה ואל הקבינה. בקופסת הדואר שלה מחכה המפתח בדמות כרטיס מגנטי שמשמש גם לזיהוי בעת עזיבת האוניה לסיורים וכאמצעי תשלום.
הקרניבל הורייזון היא אנייה מסדרת הוויסטה קלאס המפוארת של החברה, המתנשאת לגובה של 15 קומות, משקלה 135,000 טון והיא יכולה לשאת 4,500 נוסעים ו-1,450 אנשי צוות. באוניה אולם מבואה מיוחד במינו, מסעדות פרימיום חדשות, קזינו וספא וכן מתחם חיצוני למבוגרים בלבד. בין האטרקציית – מגלשת אקסטרים, קרונות עם פדלים הנעים על מסילה בגובה 80 מטרים, קולנוע IMAX ופארק מים עם מגלשות בהשראת דר' סוס.
מבחינת מגורים, לצד חדרים עם מרפסות וללא מרפסות, מוצעים שני מתחמי מגורים ייחודיים – האחד בסגנון קובני לאורחים מגיל 12 והשני למשפחות בלבד עם טרקלין פרטי.
עלינו על האוניה כאורחי חברת מד קרוזס, נציגת קרניבל בישראל, ושהינו בה חלק מתוכנית ההפלגה שלה בים התיכון – מברצלונה לקליארי שבסרדיניה ולנאפולי באיטליה, כשהיא ממשיכה בדרכה לנמלים נוספים בלעדנו. מחודש מאי עוברת ההורייזון לניו יורק ותשיק שם את לוח הקיץ, הכולל הפלגות של 4 ימים לברמודה ו-8 ימים באיים הקריביים. לאחר מכן תעבור למיאמי ותציע הפלגות של 6-8 ימים בקריביים מספטמבר.
האולם החדש של קרניבל בטרמינל של ברצלונה. יעילות ומהירות בקליטת אלפי אנשים. צילום עירית רוזנבלום
הטכנולוגיה שולטת
כריסטין דאפי (Christine Duffy), נשיאת קרניבל קרוז ליין, שמחה לגלות על האוניה עיתונאית ישראלית וסיפרה שישראלים רבים כבר שטו בשתי ההפלגות הראשונות של ההורייזון וכי יש להם נוסעים ישראלים רבים בקרוזים בארה"ב.
דאפי, שכיהנה כנשיאה ומנכ"לית ארגון חברות הקרוזים הבינלאומי CLIA במשך ארבע שנים, מונתה לתפקיד בפברואר 2015. כבר בשנת הכהונה הראשונה שלה ביקרה בכל 25 ספינות החברה, ועתה באוניה החדשה, ההורייזון, ה-26 במספר.
דאפי היא גם חברה בארגון המנהיגות העסקיות המצליחות בעולם, הפועל להבטיח שנשים ימשיכו לקחת על עצמן תפקידים מנהיגותיים.
במסיבת עיתונאים על ההורייזון הציגה דאפי את הסיסמה החדשה של קרניבל Choose Fun – "בחרו בכיף", שמתנוססת על כובעים ועל מוצרים נוספים מבית קרניבל ואת מי שהוא ה"פנים החדשות" של המותג – שחקן העבר, הכדורסלן שאק (שאקיל) אוניל, שמופיע בסדרת סרטונים ופרסומות.
היא סיפרה שבהורייזון פועל ה-WiFi המהיר ביותר מבין אוניות החברה, לצד ה-Mbark – פיצ'ר המאפשר לסרוק את הכרטיס המגנטי ולהמשיך אתו באוניה, כמו גם אפליקציה ייעודית שבעזרתה אפשר לדעת מה קורה באוניה בכל שעה, להתעדכן במזג האוויר, לעשות הזמנות במסעדות ועוד.
כריסטין דאפי, נשיאת קרניבל קרוז ליין על הקרניבל הורייזון. צילום עירית רוזנבלום
לדברי דאפי, בעבר דובר על היתרון בלהיות לא מקושר על האוניה, להיות אנ-פלאגד. "כיום אנשים רוצים להישאר מחוברים, לשתף במה שקורה אתם על האוניה ולא מפסיקים להעלות פוסטים ותמונות לפייסבוק ולאינסטגרם", אמרה.
דאפי ציינה את ההשקעה בטכנולוגיה גם בהקשר של העובדים. מדובר בעובדים מ-66 לאומים, שבעזרת האינטרנט האלחוטי מתקשרים עם משפחותיהם בבית ולדבריה, מה שעושה את ההבדל בקרניבל "זו התוכנה, ולא החומרה – אלה האנשים, הצוות".
אחד החידושים באוניה הן המעליות, שמוכרות מבנייני משרדים חדישים – לוחצים בחוץ על הקומה המבוקשת והמעלית המתאימה מגיעה. יש גם אפשרות לתכנת את המעליות כך שיתאימו לעומס של ימי עלייה וירידה מהאוניה.
הבידור באוניה הוא מגוון ביותר, וכולל צוותים של זמרים ונגנים במבחר סגנונות, מופעים, קסמים ומה שחביב במיוחד על האמריקאים – משחקי חברה שונים ותחרויות כמו "אלוף הבטן המשתפלת ביותר".
האלמנט הבולט ביותר באוניה הוא הקונוס בגובה שלוש קומות באטריום . צילום עוזי בכר
קונוס עם 2,000 אריחי לד
מתכנני האוניה עמדו בפני האתגר לספק לאוניה את כל המרכיבים שאהבו באוניה-האחות קרניבל ויסטה ועדיין למצוא מקום לדברים חדשים. ההורייזון מתאפיינת, בין השאר, בכך שסירות ההצלה מחוברות בצידיה בסיפון 4, מתחת לטיילת, ולא במרומי האוניה, כמו בספינות קודמות, מה שמספק נוף לים ליותר קומות.
המחשבה התכנונית מאחורי ספינות הקרוזים, שמספקות מעין פנטזיה על המים, היתה של האדריכל של קרניבל, ג'ו פארקוס (Joe Farcus). שלא כבאוניות הקודמות, בהורייזון אולם התיאטרון הוא בעל קיבולת קטנה יותר, אך בית הקולנוע בתלת-מימד – ה- IMAX – ומסך לד ענק מעל לבריכה, דואגים שלא יחסרו בידור ושעשועים.
האלמנט הבולט ביותר באוניה הוא הקונוס בגובה שלוש קומות באטריום – חלל הכניסה לאוניה, הכולל בר ומקומות ישיבה. בקונוס המואר טמונות 33 עבודות של חולים צעירים מבית החולים המחקרי סנט ג'וד בממפיס שבטנסי, שקרניבל היא בין התומכות בו. בעזרת 2,000 אריחי לד משנים את דמותו של הפסל לפי הימים והשעות ואף היעד שאליו שטה האוניה. זהו אחד המראות המרהיבים, שאין מפליג שאינו עוצר לידו כשהוא מטייל באוניה ורבים מצטלמים אתו.
למרות שההורייזון אינה האוניה הגדולה בעולם ואין בה משטח החלקה על קרח או קיר טיפוס, היא אוניה נעימה מאד ומרווחת דיה כדי להכיל את אלפי האורחים. השטחים שלה נוצלו בחוכמה לטיילות ולמתחמי רביצה שמונעים לחץ בחללים הפנימיים, כשהם מאפשרים לפזר את המפליגים ברחבי האוניה כך שלא תורגש צפיפות. על גודלה של האוניה תעיד הצהרתה של אפליקציית הכושר בטלפון הנייד שלי: "ברכות, הגעת היום ל-10,000 צעדים"…
מסעדת Fahrenheit 555 Steakhouse. צילום יחצ
שלא נישאר רעבים
אחת מהפעילויות הנמרצות ביותר על האוניה היא האכילה. אין מנוס מעלייה במשקל כשהכל כה זמין ומושך. כשם שבעבר לא ניתן היה לקבל ארוחה הגונה במלון, כך גם באוניה: מסעדות הנושא, ובהן קוצ'ינה דל קפיטנו האיטלקית ושתי המסעדות האסייתיות – הן ברמה הגבוהה ביותר.
המבחר כולל את ה- Lido Marketplace – שבה ארוחת הבוקר בסגנון של מזנון, המציעה סוגים רבים של ביצים, דברי מאפה, נקניקיות ונקניקים, פירות – אך לא ירקות. את אלה יש רק בצהרים. בצהרים ה"בופה" רחב ידיים כולל מגוון מנות עיקריות, תוספות וסלטים. למעשה, למעט שעת התרעננות, תמיד אפשר למצוא משהו לאכול בלידו. אחת העמדות מציעה עוגות מושחתות ברמות שלא נודעו בארץ ואחרת גלידה איטלקית מגירת ריר.
Fahrenheit 555 Steakhouse מגישה סטייקים מהרמה הגבוהה ביותר לצד מנות של פרי-ים, מנות גורמה למנה ראשונה, רשימת יינות מכובדת ושורה של קינוחים. המחיר: 35 דולר לאדם, לא כולל אלכוהול. נדרשת הזמנה מראש.
מזללת המבורגרים מציעה בורגרים על פי מתכון מנצח של השף הידוע Guy Fieri, שלו רשת מסעדות בארה"ב.
Cucina del Capitano – מסעדה איטלקית משובחת המגישה מנות פסטה טריות המוכנות במקום, ריזוטו ומנות ספיישל – חלקן מותאמות לארוחות משפחתיות. בצהרים (12.30-14.30) מוגשות מנות ללא תשלום, בערב, המחיר 15 דולר למבוגר ו-5 דולר לילד.
Chef's Table – בשולחן השף, יכולים להשתתף רק 12 אורחים בני מזל בארוחה שמוכנה בידי אחד השפים של קרניבל. בערב נכלל קוקטייל קבלת פנים, והארוחת מתקיימת במיקום מיוחד. המחיר לאדם 75 דולר.
Ji Ji Asian Kitchen – מסעדה אסייתית מעוצבת המבטיחה התנסות קולינרית ייחודית, בשעות הצהרים ובארוחת הערב החגיגית. בצהרים (12.30-14.30) המסעדה מגישה מנות ללא תשלום, בערב – שבו מוגשות מנות אקזוטיות משותפות ומשקאות טרופיים ססגוניים – המחיר הוא 15 דולר לאדם. נדרשת הזמנה מראש.
Bonsai Sushi – ואיך אפשר בלי מסעדת סושי, כאן בין עצי בונסאי מוגשת ארוחה של סושי, פרי-ים לצד מרקים, תוספות, חטיפים וקינוחים ברמה גבוהה במיוחד ו-Seafood Shack – דוכן לחובבי פרי הים, מנות טריות, כולל רולים של סרטנים, סרטן מאודה, שריפס וכדומה. שתי המסעדות בתשלום.
החידוש באוניה זו לעומת הוויסטה היא מסעדת בר-בקיו עם בשרים מעושנים. כאן היא משולבת במבשלת בירה, שכמוה יש גם על הוויסטה. דוכן פיצה של הקפיטנו מנפק בכל שעות היום פיצה שמתחרה ללא שום קושי בפיצות המהוללות של נאפולי.
Chef's Table – בשולחן השף, יכולים להשתתף רק 12 אורחים בני מזל בארוחה שמוכנה בידי אחד השפים של קרניבל. צילום יחצ
שתי קומות למיטיבי-רכש
אם יש משהו שהישראלים אוהבים לצד החופשה שלהם – הן קניות. בהורייזון פינו לא מעט מקום לעניין זה בדמות קניון דו-קומתי על סיפונים 4 ו-5. בהורייזון גם נחנכה החנות המאובזרת ביותר של ויקטוריה סיקרט על הים, נמכרים תיקים של מייקל קורס, שעוני ברייטלינג, יצירות של התכשיטאי Le Vian, תכשיטי סברובסקי, בגדי ספורט של נייקי ועוד.
אחרי עשורים שבהם הפליגו בספינות הקרוז בעיקר בני הגיל השלישי ונעשו מאמצים של כל התעשיה לחשוף אותה גם לדורות הצעירים יותר – נראה שהמאמץ הוכתר בהצלחה. התנועה וההשתתפות הערים בקבוצות פייסבוק כמו "הכל לקרוז" ואחרות, מעידים שאכן יש תנופה גדולה מאחורי חופשות ההפלגות גם מישראל. ולא רק, גם מבין מי שטסים לארצות הברית, יש המשלבים הפלגה בחופשה או בנסיעת העסקים .
איתי בר-יוסף, מנהל סניף הקונספט התיירותי החדש של איסתא Issta pro בדיזנגוף סנטר, אומר שתחום השייט בישראל צומח בכ-20% בשנה "כשהפוטנציאל עוד אדיר".
האוניה היא היעד
קרניבל, תאגיד שייט התענוגות הגדול והמוביל בעולם שבבעלות משפחת אריסון, מונה קרוב ל-100 אניות בשלל מותגים ותופס כיום כ-50% משוק ההפלגות העולמי. קרניבל קרוז ליין שבבעלותו, הינה חברת השייט הגדולה ביותר בעולם. עם השקתה של הקרניבל הורייזון, גדל צי הספינות של קרניבל קרוז ליין לממדי שיא, הן במספר האוניות והן בקיבולת: התוספת של ההורייזון מביאה את 26 ספינות הקרוז של קרניבל קרוז ליין בתפוסה זוגית לתא, ל-70,000 נוסעים ויותר.
באופן כללי, החופשה בספינות קרוז תופסת בשנים האחרונות תנופה ברורה ואוניות בהיקפים של מיליארדי דולרים נבנות כל העת כדי לענות על הביקוש. בניגוד למטוסים, שנועדו רק להביא את הנוסע אל היעד, האוניה היא היא היעד.
הבריכה ומתחם המגלשות על הקרניבל הורייזון. צילום עירית רוזנבלום
מבחינת הנוחות, חופשה על הים (שגם הוכיחה את עצמה כבטוחה ביותר עד כה), חוסכת מן המטייל טיסות מייגעות – לאחר שהגיע לנמל היעד – נהיגה, צ'ק אין ואאוט במלונות, חיפוש מסעדות ותעסוקה לילדים פעלתניים. ההפלגה היא מעין ריזורט צף, נותנת תמורה טובה לכסף, יש מבחר עצום של קרוזים המאפשר ביקור במגוון יעדים.
באשר לשאלה הנצחית האם אפשר להסתפק בקרוז בחדר פנימי, ללא חלון או מרפסת – אז כמובן שאפשר, אבל חבל לוותר. הספינות העצומות כל כך יציבות כיום, שבחלק גדול מן ההפלגה בכלל שוכחים שנמצאים בים. יציאה למרפסת וצפיה בזריחה, מראה הגלים השוצפים כשהאוניה מפלחת אותם, ריח הים – זו מהות ההפלגה שקצת נשכחת בתוך הבליל של מגלשות, קזינו, הופעות הבידור והאכילה סביב השעון.
הנגישות הופכת את ההפלגה לאידאלית לחופשה רב-דורית – מהסבים ועד לתינוקות בעגלה, הכל נגיש לכולם. ואכן, אפשר לראות משפחות שלמות על טפם מבלים על האוניה ולדברי כריסטין דאפי, קרניבל – שניצבת במקום הראשון מבחינת התאמתה למשפחות – משיטה בשנה לא פחות מ-800,000 ילדים.