Site icon IAS

חדש בקרוז: אונייה עם מסעדה עולה ויורדת על הדופן

קהל המתעניין בחופשות שייט, התכנס ביום חמישי האחרון במלון לאונרדו סיטי טאואר ברמת גן, לאירוע חגיגי של תעשיית השייט. לדברי מארגן האירוע איתן כתרי, מנכ"ל חברת קרוז אאוטלט, הראשון שהצליח לכנס את נציגי החברות הגדולות יחד מול הקהל הרחב, חל גידול מרשים אצל הישראלים בחופשות שייט כתחליף לכל חופשה והיחס אליהן הוא מעבר ליחס לכלי תחבורתי.

אורי שנבל, מנכ"ל סנורמה, המייצגת את תאגיד רויאל קריביאן, ציין בדבריו שבעולם השייט כבר לא מסתכלים כיום רק על האוניה, חדר האוכל, ההופעות והקניות. "התיירים מחפשים עולם של חוויות. לכל חברה יש את הקהל שלה ואני בעד תחרות הוגנת כמו שיש את סינגפור איירליינס ולופטהנזה – ויש את הלואו קוסט".

ואילו מתן דניאל, נציגת מכירות בחברת סנורמה, סיפרה שאצלם נרשמים 80% של לקוחות חוזרים ופירטה את היתרונות של החברה, ביניהן האטרקציות הייחודיות, הבידור – מופעים שלמים שנרכשים ומובאים להופעות באוניה – המסעדה האיטלקית של ג'יימי אוליבר, מרכזי כושר וחוגים, קזינו, סיורי חוף מונגשים, תוכניות ללקויות שונות כולל אוטיסטים ועוד. היא הזכירה שרויאל קריביאן זכתה בפרס על השירות ושאוניותיה מפליגות כיום ל-260 יעדים בשש יבשות.

ניק ווילקינסון, סגן נשיא נורוויג'ן קרוז ליין ומנכ"ל החברה לבריטניה, אירלנד, דרום אפריקה והמזרח התיכון, סיפר על האוניות הבינלאומית של חברת  NCL  בקיץ 2018, כולל חמש אוניות שייט מפוארות באירופה ובהן אוניית נורוויג'ן ברייקאוויי שתפליג בים הבלטי ואוניית נורוויג'ין אפיק שמשייטת במסלולים בים התיכון מברצלונה. לדבריו, "העולם מתכווץ ותמיד מחפשים יעדים חדשים".

טלי נוי, מנכ"לית MSC בישראל, סיפרה באירוע שהיא לא הגיעה מן הענף וכשנכנסה לתפקיד לפני שלוש שנים לא ידעה מה ההנאה שבהפלגה, עד שהתנסתה בשייט וחוותה את האפשרות לבילוי משותף של הורים וילדים, ולבקר בכמה יעדים בנוחות. לדבריה, את החברה שלהם מייחד שירות הלקוחות והשירות המצוין על האוניה והיא גם מספקת שירות סיורי חוף עם מדריכים דוברי עברית בנמלי העגינה של הים התיכון והבלטי.

מערוץ נשיונל ג'אוגרפיק לחיים עצמם

לאחר מכן התבקשו המשתתפים להשיב על שאלות מהקהל. נביא כאן את תמצית הדברים:

הענף ימשיך בתנופת הפיתוח – השייט מתפשט מארצות הברית ואירופה לכל העולם ומגיע ליעדים אקזוטיים כמו איסלנד, קרוז סביב יפן (אחד הלהיטים עכשיו), אוסטרליה וניו זילנד, "ממש טיולי נשיונל ג'אוגרפיק הישר מהמסך הקטן". המזרח הרחוק ימשיך להתפתח כיעד חשוב.

אוניות חדשות נבנות – קטנות כגדולות. מי שטרם הפליגו מעדיפים להתנסות בחוויה של אוניה גדולה. נוסעים מתמידים נוטים להפליג בספינות קטנות יותר, שיכולות לעגון ביעדים אקזוטיים שבהם הנמלים לא יכולים לקלוט את ספינות הענק.

מידת ההנאה מההפלגה – תלויה בתיאום ציפיות: על הנוסע להחליט מה הוא רוצה מהחופשה, כך כשלא יתאכזב. נוסיף כאן, שהפלגות אינן פסגת החלומות למי שמחפש חופשת אקסטרים עם טיפוס הרים ושינה על הר בודד.

החדשנות והטכנולוגיה – המשתתפים הסכימו שהחדשנות והטכנולוגיה הם המפתח כיום להצלחת הענף. למשל, אוניית הקרוז החדשה של MSC, ה- Meraviglia, עושה שימוש בטכנולוגיה חדשנית כמו פתיחת דלת החדר באמצעות הסמארטפונים וצמידים המאפשרים לבני משפחה לתקשר ביניהם.

המחירים – הבשורה הפחות-טובה שיצאה מהפאנל היא שמחירי השייט ימשיכו לעלות, ולכן להרשמה המוקדמת יש חשיבות רבה. הכוונה להרשמה אפילו של שנה מראש.

רק כ-20% מכלל התיירות העולמית

כל זה טוב ויפה, אולם עם זאת, לפי נתוני ארגון התיירות הבינלאומי של האו"ם (UMWTO), התיירות בעולם הגיעה בשנת 2017 ל-1.3 מיליארד תיירים, בעוד תיירות השייט הגיעה ל-25.8 מיליון מפליגים לעומת 20.9 מיליון ב-2012 – כלומר רק כ-20% מכלל התיירות העולמית.

שאלנו את אורי שנבל, נציג רויאל קריביאן בישראל זה שנים, על הפרדוקס הזה ותשובתו הייתה "ביקוש יש – אבל אין מספיק אוניות. בחמש השנים הבאות בונים, לדעתי, מעל 30 אוניות חדשות ומשפצים את האחרות. כל אוניה כזו היא לפחות 3,000 איש ובאוניות של רויאל קריביאן עד 6,000 איש".

למרות שמסלולי שייט רבים יוצאים מנמלים בארה"ב לאיים הקריביים, וזהו אחד היעדים העיקריים לתיירות השייט, כיום רק פחות מאחוז אחד של האמריקאים היה עד כה בשייט, מזכיר שנבל. "והם הקהל העיקרי", הוא מוסיף, "יש עדיין חוסר מודעות מספיק שגובר והולך בתחום השייט ומה הוא נותן, ושהוא בעצם התמורה הטובה ביותר לכסף. אין מוצר תיירותי שנותן לך את המכלול התיירותי שנותן השייט ולא משנה החברה, כי כל אחד נותן ברמות אחרות וגם המחיר שונה".

שנבל סיפר שכאשר קיבל לראשונה את הנציגות של רויאל קריביאן בישראל לפני 25 שנה, היו לשייט בישראל אז 60 נוסעים ולרויאל היו 10 אוניות. "כיום בונים עוד אוניות בגלל שיש ביקוש. בונים את ה'סימפוני' והיא מלאה ולא משנה המחיר. וה'סלבריטי קרוזס' (חברה יוקרתית בתאגיד רויאל קריביאן) תשיק את סדרת האוניות החדשה Edge בנובמבר, שהולכת להיות אוניה 'פסיכית' – אוניה עם מסעדה עולה ויורדת ענקית על הדופן שלה ובכל קומה תהיה מסעדה אחרת – פעם בית קפה, פעם אולם כינוסים ופעם מסעדה. העולם הזה מתפתח, אין לו גבול. אצלנו בישראל הוא ממש רק בתחילתו", סיכם שנבל.

Exit mobile version