BelugaXL – מטוס התובלה החדש (Airbus A330-700L) של יצרנית המטוסים איירבוס הוצג בטקס חגיגי במפעל החברה בטולוז שבצרפת בתחילת השבוע, מעוצב בדמותו של בלוגה (לבנתן): כולו צבוע בלבן עם אף טיפוסי , עיניים כחולות משגעות וחיוך כובש. העיצוב נבחר בעקבות סקר שנערך בקרב 20 אלף עובדי החברה, כשהחיוך היה המוטיב המנצח.
מטוס A330-200 שהתחפש לבלוגה
מטוס התובלה של איירבוס, מבוסס על מטוס A330-200 הנודע בשם בלוגה בשל דמיונו ללבנתן הארקטי. מטוסי הבלוגה נושאים חלקי מטוסים מאתרי הייצור ברחבי אירופה ועד מתקני ההרכבה הסופיים בטולוז, המבורג וטיאנג'ין. המטוסים הראשונים נמצאים בשירות מאז 1994 אך איירבוס פרסמה תוכנית לבנייה של גרסה חדשה כבר בשנת 2014.
"הצורך בגרסה חדשה של הבלוגה הגיע עם העלייה בביקושים ובהזמנות של מטוסים חדשים. נקבל עזרה משמעותית מ-5 מטוסי תובלה לצי", אמר סטפן גוסלין, מנהל מחלקת הובלות בינלאומיות באיירבוס.
המטוס החדש – BelugaXL ארוך בששה מטרים ורחב במטר בהשוואה לדגמים הישנים יותר של מטוסי הבלוגה, גידול משמעותי בתפוסה בשיעור של 30% וששה טון נוספים במשקל. מטוס הבלוגה המקורי יכול לשאת כנפיים של A340 או חלפים של מטוס A350 אבל אינו גדול דיו כדי לשאת חלקים רבים של הסופר ג'מבו A380. משמעות הדבר שהמטוס החדש יכול להוביל שני כנפיים של מטוס A350 בעוד הישן רק אחד. מטוס ה- BelugaXL צפוי לבצע טיסות מבחן ויכנס רשמית לשירות בשנה הבאה.
ביקור במפעל איירבוס בהמבורג
אם אתם שואלים את עצמכם בכל פעם שאתם טסים כיצד המפלצות הללו ממריאות, נוחתות וטסות אלפי ק”מ, ביקור במפעל איירבוס הוא חובה. עבורי, כמי שחלק מחייו האישיים שזורים בתעופה, זה היה סגירת מעגל ושיעור מאלף.
הכניסה למפעל מתקיימת במסגרת קבוצתית בלבד ובהזמנה מראש. לא ניתן לצלם תמונות במהלך הסיור – למעט בסיור עיתונאים המאפשר גם כניסה לפס היצור של מטוס הסופר ג’מבו A380 – המטוס הגדול בעולם.
במפעל מועסקים כ-15 אלף עובדים הממלאים תפקיד חשוב בפיתוח והנדסה של מטוסי החברה. ההרכבה הסופית של מטוסי משפחת A320 A318, A319, A321 מתבצעת במפעל. בנוסף, המפעל משמש לציוד החלל הפנימי וצביעה לפני מסירה, של כל מטוסי משפחת A320 ו-A380. המפעל משמש גם בית עבור ייצור מטוס ה-380 A ומסירתו ללקוחות באירופה ובמזרח התיכון (בשעת הביקור עמד מטוס של חברת אמירטס מוכן למסירה).
מעניין היה לראות מאות אלפי חלקי חילוף מסודרים במגירות קטנות כשעל כל אחד מספר סידורי ומחיר נקוב ביורו. לשאלתי כיצד מונעים פגיעה מכוונת בפס הייצור ע”י גורמים עוינים, נאמר לי כי כל שלב בהרכבה ובייצור מתועד וחתום ע”י שני עובדים בכירים.
הזדמנות נדירה עבורי לראות את מטוס הלוויתן, בלוגה (A300-600ST ) ומי יודע, יתכן שבביקור הבא ה- BelugaXL יחייך גם אלי.