Site icon IAS

תיירות כפר מסריק: סוד הקסם הקיבוצי בגליל המערבי, חוויה מעשירה

מחומה ומגדל לתיירות קיבוצית בכפר מסריק. צילום שוש להב

"בכוונתנו ליצור מקום שבו יסופר הסיפור של המיוחד של קיבוצנו, בו יוכלו המבקרים לראות ולחוש את הרוח המיוחדת של קיבוצנו, אשר עשויה לשמש מעין דגם להולדת מדינתנו. המבקרים יראו במו עיניהם כיצד נראה המקום לפני בואנו לכאן, כיצד חבריו עבדו ביום ושמרו בלילה כיישוב של 'חומה ומגדל', וכיצד התנהלו חייהם. המבקרים יראו את המבנים הישנים שנבנו מהלבנים האדומות שיוצרו במפעלנו 'נעמן', את תחילת הייצור התעשייתי, חפירת בריכות הדגים, את אפיקו החדש של נחל הנעמן ואת אגם עין-עפיה, אחד מני רבים באותה עת. כן ישמעו על אורח החיים הקיבוצי החל בשנות השלושים, הארבעים והחמישים של המאה הקודמת ועד ימינו אלה" – כך מופיע ב"חזון" של חברי קיבוץ כפר מסריק, ואני אוסיף לזה: הישארו להתארח וללון באורחן הנעים של כפר מסריק, תחוו את שפע האטרקציות התיירותיות המוצעות לאורחים, ואלה יגרמו גם להנאה וגם להעשרת הידע.

קיבוץ כפר מסריק הוא שער לגליל המערבי. בסביבתו יוכלו המבקרים לפקוד את העיר העתיקה עכו, את נהרייה ואת נקבות המים של ראש הנקרה, את הגבול ללבנון, המבצרים מונפור ויחיעם, את נחל כזיב ואתרים מעניינים נוספים בגליל המערבי – אלא שבמקרה שלי, זו היתה רק אינפורמציה. בארוח בכפר מסריק לא היה לי צורך (ונראה לי שגם לכם לא יהיה) לצאת מהקיבוץ או להרחיק ממנו. יש בו הכל מכל טוב, וזה מה שעושה את האירוח בו לשלם ולמושלם. חדרי אירוח נעימים, אוכל מצויין, מרחבים ירוקים ואווירה של שלווה, היסטוריה והתישבות, תעשיה וחקלאות, שפע אטרקציות לבילוי וחוויה. וגם בריכה… כל שתבקשו, תמצאו הכי קרוב.

אפרת פלד-שדה – מנהלת התיירות בכפר מסריק, משתפת אותנו בקיצור תולדות המקום: את הקיבוץ הקימו בשנת 1933 גרעינים של חלוצים צעירים מצ’כיה ומליטא, ולכן כונה בראשיתו "צ’כו-ליטא". הקיבוץ החל את דרכו בשנת 1933 ובשנת 1938 התמקמו מתיישביו באזור ביצת נחל נעמן. הביצה לא אפשרה לקיים חקלאות, ועל כן הקימה התנועה הקיבוצית בכפר מסריק שני מפעלים גדולים: מפעל אסקר לייצור אספלט קר וצבעים (לימים טמבור), ובית החרושת נעמן לייצור לבנים לבנייה, שהפך בשנות החמישים למפעל לכלי בית. היו אלו המפעלים הראשונים של התנועה הקיבוצית בארץ. ב-14 במרס 1940, התיישב הקיבוץ במקומו הקבוע, קילומטר אחד ממזרח למקומו הארעי. הוחלט שהקיבוץ יישא את שמו של ת.ג. מסריק, הנשיא הראשון של הרפובליקה הצ'כוסלובקית (אשר נפטר בשנת 1937). כיום הקיבוץ עבר שינוי באורחות החיים, אך בחר להמשיך לקיים את הרוח הקיבוצית, ופיתח את ענף התיירות, בהתאם.

בקתות עץ טובלות בעצים וצמחיה ירוקה. צילום שוש להב

אורחן כפר מסריק

בקיבוץ ממוקם כפר הנופש מסריק, בו נמצא 20 יחידות אירוח לזוגות ומשפחות, אווירת קיבוץ ישראלי אותנטית וייחודית ונגישות למגוון אפשרויות טיול ואטרקציות בסביבה. כל חדרי האירוח צמודי קרקע וטובלים בצמחיה ירוקה ומטופחת, ולכל יחידה פינת ישיבה נעימה בחצר מטופחת עם מדשאות. כל סביבת כפר הנופש מוקפת מדשאות ירוקות וצמחיה עשירה. במתחם תיהנו מפינות ישיבה, פינות מנגל וערסלים להתרגעות, אל מול נוף השדות ועד קו האופק שברקע הרי הגליל התחתון, כמו גם מבריכת שחיה מרעננת, הפתוחה בימי הקיץ לשימוש חופשי לאורחי כפר הנופש. שולה גינת – מנהלת האורחן, מפרטת מה מציע האירוח:

בקתות: מתאימות לזוג + 4 ילדים, בכל בקתה חדר שינה עם מיטה זוגית, סלון קטן עם פינת ישיבה עם ספה. מטבחון מאובזר, מקרר, טלויזיה, מזגנים, פינת קפה, שירותים, מקלחת, ג’קוזי, גלריה בקומה שנייה עם מזרונים לילדים. מרפסת עם שולחן וכיסאות.

חדרי שקד – משפחתיים: יחידה משפחתית ל- 5 נפשות. ביחידה 2 חדרי שינה, מטבחון מאובזר, מקרר, טלויזיה, מזגנים, פינת קפה, שירותים ומקלחת, מרפסת עם שולחן וכסאות.

חדרי שקד – זוגיים: מתאים לזוגות. ביחידה מיטה זוגית, מטבחון מאובזר, מקרר, טלויזיה, מזגנים, פינת קפה, שירותים ומקלחת, מרפסת עם שולחן וכסאות.

חדרי שקד – סטודיו: מתאים לזוג + 2 ילדים. ביחידה מיטה זוגית, ופינת ישיבה שנפתחת למיטה זוגית. מטבח ופינת אוכל, מקרר, טלויזיה, מזגנים, פינת קפה, שירותים ומקלחת, מרפסת עם שולחן וכסאות.

חדרי סופריור – יחידה משפחתית: יחידה משפחתית עם 2 חדרי שינה המתאימה לזוג + 4. מיטה זוגית ו- 2 ספות נפתחות. סלון גדול, מטבח ופינת אוכל, מקרר, טלויזיה, מזגנים, פינת קפה, שירותים ומקלחת, מרפסת עם שולחן וכסאות.

חדרי סופריור זוגי: מתאים לזוג, חדר שינה עם מיטה זוגית, חדר נוסף, מטבח ופינת אוכל, מקרר, טלויזיה, מזגנים, פינת קפה, שירותים ומקלחת, מרפסת עם שולחן וכסאות.

חדרי סופריור זוגי + 2: מתאים לזוג + 2, חדר שינה עם מיטה זוגית, מקרר, טלויזיה, מזגנים, פינת קפה, שירותים ומקלחת, מרפסת עם שולחן וכסאות.

קרון קפה צ’כוליטא, נחמד ומפתיע. צילום שוש להב

אוכל, קדימה אוכל (כשר)

ברור שחלק חשוב בחופשה טובה, קשור באוכל טוב, וזמין. בכפר מסריק לא תישארו רעבים…                                                                                            

חדר האוכל המיתולוגי של הקיבוץ זהו הלב הקיבוצי, המקדש המרכזי, בו קורות כל ההתרחשויות, השיחות, הויכוחים, הצחוקים, בו נקבעות החלטות ומתרחשות הצבעות חשובות לחברי הקהילה. אותו לב המוכר לנו כחדר האוכל, חי וקיים ובועט והכי חשוב – טעים! חדר האוכל בכפר מסריק שוכן בלב הקיבוץ, במבנה גדול בסגנון באוהאוס בעל חלונות גדולים, מוקף במדשאות ירוקות רחבות ידיים ובעצים מיוחדים מכל העולם העוטפים אותו סביב, ומה שנותר הוא לקחת מגש, לבחור את המנות המצויינות, לשבת עם החברים, לצחוק, לרכל ולטעום מהאווירה הקיבוצית. השפע שהוצע בארוחת הצהרים "אילץ" אותנו לכמה וכמה סיבובי ליקוט… מעורר תיאבון.

קפה צ'כוליטא – שם סולידרי למתיישבים הראשונים שהגיעו מצ'כיה וליטא, שזה ה"צ'כוליטא". בחצר הראשונים שבקיבוץ כפר מסריק, התחדשו בקרון קפה צ’כוליטא, נחמד ומפתיע, אותו מנהלות מיה, ליאור ועילית. בקרון מוגשים שתייה חמה וקלה וקרה (הברד בטעם קפה, מעולה), ומגוון עוגות ומאפים נימוחים בפה, שנאפים כאן, סלטים וכריכים מפתים ועוד. מסבים במיתחם המידשאה, על ספסלי עץ ושולחנות מסיביים, ממש כמו בפיקניק, ונהנים מהאווירה הכפרית הנעימה, בין הצריף, מגדל המים והסנדלריה. ימים ושעות פתיחה: ראשון-חמישי 10:00-13:00 שישי-שבת 09:00-14:00 – פתוח גם לקהל הרחב, וקבוצות מתבקשות להזמין מקום מראש.

סופרמרקט – ואם עדיין חסר משהו, ניתן לרכוש אותו בסופרמרקט ולאחסן במקרר שבכל חדר באורחן.

בסנדלרייה האותנטית בה תפגשו את אברמל'ה הסנדלר. צילום שוש להב

שבת ישראלית, בשיתוף המועצה לשימור אתרים – ללא עלות

מוזמנים לבלות בכפר מסריק בסיורים וסדנאות נהדרות, בימי שישי ושבת ללא עלות! אך מחוייבת הרשמה מראש. אחת הדרכים המהנות לחוות את הרוח הקיבוצית של פעם היא במרכז מבקרים זה, המציג את סיפורו הייחודי של קיבוץ כפר מסריק. מבקרים באתרי מורשת שבקיבוץ ומגלים את סוד הפלא הקיבוצי. בסיור יוצאים ל"מסע בזמן", חולפים על מבנים קמרוניים משנות הארבעים בהם שכנו המאפייה, הסנדלרייה, מחסן הבגדים, הנגרייה, האורווה, הלולים ובתי האימון, כולם בתי לבנים נמוכי קומה, שגגותיהם המוזרים עשויים קימור קשתי קל, שנבנו מלבנים אדומות תוצרת נעמן. צופים בסרט במרכז המבקרים, מבקרים בסנדלרייה האותנטית בה תפגשו את אברמל'ה הסנדלר, אותו מגלם המדריך בני ברק, שיספר איך עיצב את נעלי ד"ר מרטינס לילדים בשנות ה- 40.

תבקרו בצריף הראשונים, בתצוגת כלי נעמן פורצלן, בגלרית מוניו שבה מוצגות תערוכות אמנות מתחלפות, וכמובן משוטטים בשבילים בין המכבסה, הקומונה ובתי הילדים. בנוסף לכך, נוסעים או הולכים לגבעת הדייגים, המזמנת תצפית על אזור הגליל ועמק זבולון, שומעים את סיפורו המרתק של נחל נעמן ונהנים מנופי השדות החקלאיים ובריכות הדגים. אל תוותרו, בתיאום מראש, על סיורי ליקוט, טיולי אופניים, ערבי תרבות ועוד. ובמיוחד לילדים: מומלץ לחוות את הרוח הקיבוצית דרך משחקים של פעם, ריקודי עם בבגדי חלוצים, ציור על צלחות פורצלן בהשראת תערוכת נעמן, שירה בציבור ועבודת יצירה בסנדלרייה.

יקב "לה קולקטיב", יזמות פרטית של יין ותיירות. צילום שוש להב

יזמים, עסקים ועוד אטרקציות תיירותיות שכדאי לחוות בכפר מסריק

בכפר מסריק מצאנו יזמות פרטית של עסקים קטנים, לצד אטרקציות תיירותיות, שאלה גם אלה מעניינים ומהנים את המבקרים בקיבוץ:

* יקב "לה קולקטיב": היקב, כשמו, נוצר ע"י חברים ובא מהאהבה ליצור יין.  יהודה וחן פלור, ממקימי היקב, מבטיחים יין משובח אשר מיוצר באופן המוקפד ביותר, במיבנה אותנטי מקומר, שעוצב להפליא. בתכנון הקמת מרכז מבקרים לטעימות יין ולאירועים שמחים. אכן יין הוא שפה בינלאומית ומזומנת כאן חוויה המעצימה את כל החושים.

* משתלת הכפר לסוקולנטים וקקטוסים: בפינה מפתיעה בקיבוץ, ממוקמת משתלת סוקולנטים וקקטוסים קטנים וגדולים, עם שלל צורות, זנים ופריחה יפיפייה, ניצול של מיבנה מוזנח שהפך לפנינה ירוקה וקוצנית, המטופחת ע"י ניסים סעדה, גנן בנשמתו עם ידיים ירוקות. תצאו עם כמה וכמה עציצים.

* תצוגת מיניאטורות ופיסול: אמן המיניאטורות, אילן זבולוני, הוא יוצר ברוך כישרון, שבביתו הפרטי ובחצר הגדולה סביבו, נמצאת תצוגה מרשימה ברמה אמנותית גבוהה. שפע רב של יצירות מגוונות, מפסלונים ורישומים דרך שבשבות ומיניאטורות, וגם תמונות מיוחדות שופעות הומור השזורות מחוטי נחושת ממוסגרות בחוט נירוסטה. תגיעו ותתפעלו.

* דריה, חנות בגדי מעצבות: החזון היה להקים בית לאופנת נשים, מספרת רוית שני, המנהלת את החנות, בית אופנה שיאפשר לנשות הקיבוץ והסביבה להישאר מעודכנות באופנה, תוך כדי מפגשים ופעילויות ביניהן. הקולקצייה בדריה מתמקדת בבגדי מעצבות ישראליות, וגם מארחים כאן מותגים ישראלים חדשים וערבי ספרות ושירה נשית.

מסלול שביל נחל נעמן, המקום להתרגע ולקיים פיקניק. צילום שוש להב

* סיור טבע וצפרות בנחל נעמן: בין השדות החקלאיים ובריכות הדגים נשמע את סיפורו המרתק של נחל נעמן, שעבר מהפך של ממש בשנים האחרונות, מנחל מזוהם לפנינת טבע נפלאה עם צמחייה, ציפורי מים ובעלי חיים. מהסבריו של יראון שדה, שהיה מעורב בפרויקט השיקום, למדנו על הקומפוסט וגילינו את מרחבי השדות החקלאיים, שהיו בעבר ביצה גדולה ורעילה וכיום זה פארק ירוק ומים זורמים. נהלך בשביל היפה של נחל נעמן, נחצה אותו מעל הגשר ונתצפת על בעלי החיים (כולל נמיה ידידותית שהדייג הקבוע שומר לה דג שמן למאכל) ועל עצי האקליפטוס שנעקרו ברובם (מה חבל). מקום קסום להתרגעות ולפיקניק.

* גלריה מוניו לאמנות ישראלית: בגלריה הנמצאת במיבנה חדר האוכל,  מוצגות תערוכות מתחלפות העוסקות בנושאי חברה וסביבה. אוצרת הגלריה, אפרת פלד-שדה, היא אוצרת חברתית, הבונה את התערוכות בתהליך משותף עם אמנים וקהילות מהארץ ומחו"ל. עתה מוצגת התערוכה המרתקת: "מבעד לרעלה ולמסכה", שילוב אמנים יהודים ערבים ודרוזים, שיצרו עבודות על רקע מגיפת הקורונה.

* סיור "שירת הקיבוץ": זהו שביל השירים. פרוייקט מקורי של מורה לספרות שהחליטה לפזר שירים על קירות של מבני ציבור בקיבוץ. מה שהנחה את בחירת השירים היה מסר הישראליות הקיבוצית של הפשטות והענווה. מסע גרפיטי פיוטי, בין מיבנים שעתה יכולים להביע עצמם גם באמצעות המילים.

וגם: "סוד הפלא הקיבוצי" מזמין אתכם לחגוג בכפר מסריק אירועים פרטיים וחברתיים מיוחדים. במרכז המבקרים נמצא חלל ממוזג ורחב ידיים, בו מוזמנים להתכנס, לחגוג באווירה מיוחדת ולהינות מפעילות וארוחה נפלאה. קיימת אפשרות לשלב סיורים, מגוון סדנאות ופעילות חוויתית ומגבשת למשפחה ולקבוצה.

לכל הפרטים, היכנסו לאתר התיירות של כפר מסריק: https://www.kfarmasaryk.co.il/

Exit mobile version