Site icon IAS

שיא מטיילים בכל הזמנים: מעל ל- 1.2 מיליון בחג הסוכות וחוה"מ השנה

גם היעלים הגיעו לבקר בגן הלאומי עבדת. צילום עודה חרניק, רט"ג

מסיכום כולל שנערך על ידי רשות הטבע והגנים, עולה כי במהלך ימי חג הסוכות, חול המועד וחג שמחת תורה, כ- 1.23 מיליון מטיילים (מיליון מאתיים ושלושים אלף מטיילים) פקדו את שמורות הטבע והגנים. מדובר בעליה של כ-23% לעומת ימי חג הסוכות וחול המועד בשנת 2019 (בשנת 2020 הוטל סגר כללי בשל הקורונה).

שמורות הטבע והגנים הלאומיים המובילים בחג ובחוה"מ, מבחינת תנועת המטיילים:

המטיילים נהנו משלל חוויות, הפעלות והדרכות שקיימה רשות הטבע והגנים במהלך ימי החג, כאשר הבולטות שבהן היו מופעי "נושמים תרבות", בשיתוף מפעל הפיס במבחר גנים לאומיים, עם להטוטנים, שחקנים זמרים ונגנים, וכן הדרכות מקצועיות עם מורי דרך בשיתוף משרד התיירות בעשרות גנים לאומיים ושמורות טבע. בחניוני הלילה של רשות הטבע והגנים לנו כ-80 אלף מטיילים, מתוכם כ-45 אלף מטיילים בחניוני הלילה בשטחים הפתוחים. בין חניוני הלילה הבולטים מבחינת מספר הלנים: אכזיב, חורשת טל, מעיין חרוד, גן השלושה ומצדה.

במהלך החג כ-250 אלף מטיילים פקדו את 70 תחנות המידע וההסברה שהציבה רשות הטבע והגנים, בכניסה למסלולי הטיול בגנים הלאומיים ושמורות הטבע שלא בתשלום. המטיילים קיבלו בתחנות מידע על מוקדי העניין ועל ערכי הטבע, מורשת ונוף בכל מסלול, יחד עם כללים חשובים לטיול בטוח על מנת שהטיול יסתיים בשלום. בנוסף, מדריכי התחנות ציידו את המטיילים בשקיות לאיסוף האשפה בעת הטיול. על פי רשות הטבע והגנים, פעילות תחנות המידע וההסברה מסייעת רבות בהפחתת אירועי תאונות וחילוץ מטיילים, בזכות ההכוונה וההדרכה, וכן תורמת רבות לשמירת הניקיון במסלולים השונים, בזכות העלאת המודעות בקרב המטיילים.

בין תחנות המידע וההסברה שבלטו השנה מבחינת תנועת המטיילים: התחנות בפארק המעיינות, נחל צלמון, חוף השרון, פלמחים, דיר קלעה, נחל קנה, בורות לוץ ומצוק הצינים. בנוסף, מוקד רשות הטבע והגנים, הפועל מסביב לשעון, קיבל במהלך ימי החג וחול המועד למעלה מ-13 אלף פניות במגוון הערוצים, ביניהם: שיחות טלפוניות, דואר אלקטרוני ופייסבוק. בין נושאי הפניות הבולטים: מידע על מסלולי טיול, חניוני לילה ומגוון הפעילויות באתרים של רשות הטבע והגנים.

מטיילים בגן הלאומי מעיין חרוד. צילום שרית פלאצי מיארה, רט"ג

פעילות חילוץ מטיילים ברשות הטבע והגנים במהלך החג וחול המועד:

במהלך חג סוכות טיפלו פקחי רשות הטבע והגנים ב- 23 אירועי חילוץ של מטיילים, שנפגעו במהלך הטיול בעיקר עקב חולשה, התייבשות, מחסור במים, ופגיעות גפיים, כתוצאה מהחלקה\נפילה. באירועים השונים הפקחים סייעו למטיילים ופינו אותם עקב חולשה, קושי לסיים את המסלול, איבוד דרך וכניסה לחשכה. ב-5 מהאירועים הנפגעים הלכו בשביל לא מסומן וב-6 מהם פעלו המטיילים בניגוד להנחיות לטיול בשטח השמורה/גן לאומי. ב- 2 אירועים הנפגעים פונו באמצעות מסוק של צה"ל ולוחמי יחידה 669 עקב תנאי השטח הקשים. בצער רב נאלצו הפקחים לטפל גם ב- 2 אירועי מוות – אחד כתוצאה מטביעה בים והשני של פנסיונר הרשות, פרץ גלעדי ז"ל, במסגרת פעולתו כמתנדב לסייע למטיילים בשמורת נחל עמוד. בחלק מהאירועים השתתפו גם מתנדבי יחידות החילוץ, לוחמי כיבוי אש ואנשי משטרה. בתוך כך, טיפלו פקחי רשות הטבע והגנים במהלך ימי החג וחול המועד ב- 4 אירועי שריפה בשמורות ובגנים הלאומיים. 2 מהם נגרמו כתוצאה מרשלנות של חקלאים.

לדברי רעיה שורקי, מנהלת חטיבת קהל וקהילה ברשות הטבע והגנים: "נערכנו מבעוד מועד לכמות גדולה של מטיילים ישראליים בחג הזה, בשל הירידה בתיירות היוצאת בצל הקורונה. בשנת 2019 ביקרו במהלך החג 80 אלף תיירים באתרים, והשנה, על אף ירידה משמעותית בתיירות הנכנסת, המטיילים הישראלים הביאו לגידול משמעותי. נערכנו לפעילויות תואמות את החיים בצל הקורונה, על מנת להעשיר עוד יותר את חווית הביקור של המטיילים, ובמסגרת זאת הארכנו את שעות הביקור במרבית האתרים. אנחנו מזהים את ההזדמנות של הישראלים לגלות אתרים שלא הכירו, גם כאלו הקרובים למקום המגורים ושמחנו לראות את הביקוש גם לאתרים בפריפריה".

עובדי רשות הטבע והגנים מצויים ברצף של שלשה חודשים עמוסים בקליטת קהל, מתחילת הקיץ ובחגי תשרי, ומן הסתם ידרשו לעבודה מאומצת עם סיום החג בניקיון השטחים הפתוחים והחזרה לשגרה, לקראת עונת הסתיו והנדידה אשר בפתח.

Exit mobile version