Site icon IAS

שוק התעופה העולמי עומד להיות קטן יותר

שוק התעופה העולמי הולך להשתנות אחרי משבר הקורונה. צילום Depositphotos

בתום משבר הקורונה ענף התעופה הבינלאומי עומד להיות קטן יותר. אלו הן חדשות רעות לחברות התעופה, לעובדיהן וגם לנוסעיהן. משבר הקורונה גרם לכך שתנועת חברות התעופה צללה מטה וכנראה שהיא לא תתאושש בקרוב. כך קובעים אנליסטים ומנהלי חברות תעופה בארה"ב. אפילו המענק של 58 מיליארד דולר שהעניק הנשיא טראמפ לחברות התעופה האמריקניות ולעובדיהן  ישאיר את החברות ואת העובדים בחיים התפקודיים למשך ששת החודשים הקרובים. מנהלים בכירים בחברות תעופה כבר הצהירו שבגין צמצום הביקושים לטיסות מצפים שיהיו פחות טיסות במשך די הרבה זמן.

מנכ"ל יונייטד איירליינס אוסקר מונוז (Oscar Munoz) ונשיא החברה סקוט קירבי (Scott Kirby), הודיעו לעובדיהם ביום שישי שעבר, כי "אם תהיה התאוששות איטית (מהמשבר) כמו שאנחנו חוששים, פירוש הדבר שחברת התעופה שלנו וכוח העבודה שלנו יצטרך להיות קטן ממה שהוא היום".

תעופה רזה

ענף תעופה רזה יותר פירושו שחלק ממאות אלפי המשרות שהיו בענף בתחילת 2020 לא יוחזרו, מאות מטוסים יישארו מקורקעים, תהיה פחות קיבולת והתעריפים יהיו יותר גבוהים. רבים מהמושבים הזולים שהנוסעים נהנו לרכוש אותם בחברות לגאסי – ייעלמו וברירת הבחירה של הנוסעים תהיה קטנה יותר בכל הקשור לחברות תעופה, זמני טיסה, ונתיבים זמינים. כתוצאה מכך, כאשר חברות התעופה יחזרו לטוס הנוסעים יצטרכו לשלם יותר. מסביר פיליפ באגגאלי (Philip Baggaley), אנליסט האשראי הראשי של חברות התעופה ב-S&P Global: "פחות מושבי טיסה פירושם שיהיו פחות מושבים זולים בשוליים".

האם שוק התעופה יהיה קטן יותר ? צילום Depositphotos

מיזוגים בעבר

זו אינה הפעם הראשונה שתעשיית התעופה נדרשת להתכווץ בתגובה להלם פתאומי. לפני פיגוע הטרור 9/11 ב-2001, היו בארה"ב 9 חברות תעופה גדולות. חברות כמו קונטיננטל, נורת'ווסט ו-US Airways – אוחדו לתוך חברות התעופה אמריקן איירליינס, יונייטד איירליינס, דלתא איירליינס וסאות'ווסט. ארבעת הגדולות האלו שלטו ב-2019 ב-80% מהקילומטרים שבהם טסו הנוסעים בחברות התעופה האמריקניות. ב-20% הנותרים פעלו חברות תעופה קטנות יותר כמו Spirit, JetBlue ו-Allegiant. נוכחותם ב-2019 בשוק האמריקני עזרה לגדולות לשמור על חלק מהמושבים הזמינים במחירים הנמוכים. כפי שצוין, אחרי המשבר יהיו פחות מושבים זולים בשוליים בחברות הלגאסי.

צמצום חברות דומה התרחש גם באירופה, שבה נוצרו קבוצות חברות תעופה גדולות כמו קבוצת לופטהנזה (לופטהנזה, SWISS, אוסטריאן, בריסל ועוד חברות תעופה לטיסות מוזלות) וקבוצת אייר פראנס-KLM (הכוללת גם חברות תעופה לטיסות מוזלות), הסמן הימני לכיוון הטיסות הזולות של שתי הקבוצות הגדולות האלה הן חברות הלואו קוסט כמו ריינאייר, איזי ג'ט ו-WIZZ AIR. מה יהיה בעתיד גורלן של חברות הלואו קוסט, גם הוא היום לוט בערפל.

תנועת נוסעים אפסית

היום חברות תעופה בארה"ב, אירופה, אסיה, דרום אמריקה  והמזרח התיכון לא טסות. מספר הנוסעים ירד ב-93% בהשוואה בין חודש מרץ השנה לבין חודש מרץ 2019. גם מספר הנוסעים המועט במרץ השנה היה ברובו בטיסות חילוץ ועוד יותר מעט – טיסות אנשי עסקים.

אנליסטים טוענים, כי ייקח זמן רב עד שתנועת הנוסעים תתאושש, גם לאחר שתהיה שליטה בנגיף הקורונה ואנשים יוכלו לטוס שוב. הם מסתמכים על העבר, כאשר תנועת הנוסעים לאחר אסון התאומים ב-2011 חזרה לתיקונה רק בשנת 2014. גם כאשר נפלה תנועת הנוסעים אחרי המיתון הגדול בשנת 2008, היא הגיעה רק בשנת 2013 לרמה של התנועה שהייתה בשנת 2007, השנה האחרונה לפני המיתון הגדול.

מיזוגים חדשים

משבר הקורונה הוא כל כך קשה שבהחלט צפוי שיהיה סבב חדש של מיזוגים וכשלים בחברות תעופה כפי שהיה בתעשיית התעופה במשברים הקודמים. "בטווח הקרוב אנו הולכים לראות טלטלה," אמר ג'ו שוויטרמן (Joe Schwieterman), מומחה לתחבורה ופרופסור מאוניברסיטת DePaul בשיקגו. "ייתכן שהשחקנים החלשים יותר לא ישרדו את המשבר, ולרוב מובילי התעשייה צפויה החלמה ארוכה וכואבת".

אנליסטים טוענים שתתכן אפשרות ששתי חברות גדולות בארה"ב יתמזגו, כדי להגדיל שוב את השליטה בשוק. יתכן גם שיהיו מיזוגים גם באיחוד האירופי, כמו למשל הכנסת אליטליה לאחת הקבוצות הגדולות באיחוד.

אנליסטים אחרים טוענים, כי המשבר הנוכחי ואחריו עלול לפעול נגד מיזוגים, בגלל אופיו של המשבר. בעבר פשיטות רגל ובעקבותיהם המיזוגים עזרו לחברות התעופה למחוק חובות או לצאת מחוזי עבודה שהן לא יכלו להרשות לעצמן. המשבר הזה שונה.

משבר הקורונה גרם ליותר מדי חובות ולהגברת העלויות, בגין המסים והאגרות, תחזוקת המטוסים המקורקעים, הפעלת טיסות חילוץ ומטעני חירום, כאשר ההכנסות כמעט אפסיות. במקרה כזה, מיזוגים או פשיטות רגל אינם יכולים לטפל בכך, ולכן מי שחזק ושמר על תזרים חיובי לפני המשבר, ובתוספת המענקים – ישרוד, מי שלא יפול.

מיזוגים בין חברות תעופה ?צילום Depositphotos

חברות התעופה הישראליות

המצב הכלכלי של חברות התעופה הישראליות, היה קשה עוד לפני פרוץ משבר הקורונה. במשבר הוא החמיר מאוד, גם בגלל שנכון לכתיבת שורות אלה אין עדיין ממשלה ולכן אין עדיין מענקי חילוץ ממשלתיים עבורן.

לאור זאת, אומר אבי חומרו יו"ר ארקיע בראיון לגלובס, כי הוא לא פוסל את האפשרות שארקיע, ישראייר ואל על יתמזגו בסוף לחברה אחת, ואלי דפס יו"ר אל על אומר בראיון לגלובס: "באוצר מתמהמהים. עד שיחליטו אם לתמוך באל על, יכול להיות שלא יהיה כבר במי לתמוך ומצהיר, כי אל על בנוסף להוצאות המימון שלה תוכל להחזיר את ההלוואה שתקבל כדי לצאת מהמשבר".

Exit mobile version