Site icon IAS

רט"ג משיקה את סדרת הסיורים "מאחורי הקלעים"

הגילויים המרעישים בגן לאומי בית שאן. צילום דורון ניסים, רט"ג

רשות הטבע והגנים משיקה בחודש אוגוסט את "מאחורי הקלעים": סדרת סיורים חדשה, שתתמקד בסיפורים מרתקים ומפתיעים, של שמורות הטבע והגנים הלאומיים הפופולאריים בישראל. כך שיש הרבה סיבות לבלות בארץ בקיץ הקרוב, וזו הזדמנות מיוחדת במינה להיחשף לאתרי התיירות הייחודיים, מזווית חדשה לחלוטין. הסיורים יעסקו בגילויים מדהימים: פיסות היסטוריה בבטן האדמה, מלחמות מסמרות שיער, אתגרים שצצו במהלך עבודות בנייה, סיפורי ביצות, מבוכים ומערות מסתוריות ועוד. את הסיורים הייחודיים ידריכו אנשי רשות הטבע והגנים, ביניהם מנהלים, ארכיאולוגים, פקחים ותיקים, אקולוגים ועוד.

אורית שטיינפלד, מנהלת אגף שיווק ברשות הטבע והגנים: "אנו נרגשים להשיק את סדרת הסיורים החדשה 'מאחורי הקלעים'. ישבנו עם טובי המוחות ברשות הטבע והגנים, ובחרנו את הצימוקים מתוך אלפי סיפורים מרתקים. חשוב לנו להעניק למבקרים חוויית ביקור מגוונת ומעשירה, שתפתיע אותם ותשאיר להם טעם של עוד. אני משוכנעת שכל אחד יוכל למצוא את האתר והסיפור שידברו אליו, בהתאם לסגנון האתר ולתכנים המעניינים אותו". הסיורים יתקיימו באתרים מצפון ועד דרום. יש להירשם מראש לכל סיור באתר רשות הטבע והגנים, ללא תשלום נוסף מעבר לדמי הכניסה לכל אתר. כל הסיורים יתקיימו בהתאם להנחיות התו הסגול של משרד הבריאות!

הפעם אתרכז בסיורים במחוז צפון.

תצפית לגן לאומי בית שאן. צילום יניב כהן רט"ג

אוצר ממקור ראשון: האיש שליווה את הגילויים המרעישים של גן לאומי בית שאן:

"ינואר 1999. היה זה בוקר חורפי שגרתי. אורנה, אחראית שימור העתיקות, נכנסת למשרדי כרוח סערה. בידיה קופסת קרטון ובעיניה דמעות של התרגשות. רועדת, היא מניחה את הקופסה מולי. אני פותח אותה – ונדהם. 32 מטבעות זהב מנצנצים מתוך קופסת הקרטון הישנה. הם היו קבורים באתר במשך 1,350 שנים, מימי התקפה הערבית הקדומה. הצורף שהטמין אותם בחנותו, לא הספיק להתיך אותם, רגע לפני רעידת האדמה האדירה, שהחריבה את העיר בית שאן". הדובר הוא ניסים בדוס, מי שמנהל את האתר מזה 25 שנים, וזוהי רק אנקדוטה אחת מתוך אינספור סיפורים, תגליות, אוצרות והפתעות מרגשות שהגיחו מבטן , בגן לאומי בית שאן. ניסים מלווה את כל הגילויים הללו באופן הכי אישי שיש. יותר "מקור ראשון" מזה לא תמצאו.

הסיור עם ניסים, איש מרתק ורב-פעלים, ייערך בשעת בין הערביים, לקראת שקיעה. נסייר בין רחובותיה המרשימים ואתריה טומני הסוד של סקיתופוליס, הרי היא בית שאן. נבקר בבית המרחץ העצום ובתיאטרון המפואר, נצעד בקארדו המרשים ונחזה במתחם עלום שרבים כלל אינם מכירים: הגשר הרומי המרשים בגודלו, בעת שנחל חרוד זורם בין שתי האומנות העצומות בגודלן.

כיאה לסיור רב-מסתורין, נקנח במרכזה המפואר של העיר, לאורם של עשרות פנסים היוצרים אפקטים שהופכים את המרחב כולו לקסום במיוחד.
היכן: גן לאומי בית שאן

מתי: ימי ראשון 2.8, 16.8, חמישי 27.8, בשעות 19:00-20:30

קהל יעד: משפחות, מומלץ מגיל 5 ומעלה.
מדריך: ניסים בדוס, מנהל גן לאומי בית שאן

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

הסודות של גן לאומי ציפורי. צילום מנו גרינשפן

הסודות של מפעלי המים נחשפים בגן לאומי ציפורי

"מגלה המתכות החל לזמזם בפראות, ללא הפסק. היה לי ברור שחבוי פה משהו גדול, אבל כל מה שראיתי מולי היה רצפת טיח חלקה ונקייה, תמימה למראה. מה הסיכוי שמשהו הוטמן בה? האדרנלין פעפע בכולנו, ומיד לקחנו מכושים והתחלנו לשבור בעדינות את הרצפה. נשארנו פעורי פה: בעומק של סנטימטרים ספורים, גילינו פסלון ברונזה מדהים של פר, באיכות מעולה, שהוטמן במכוון בתוך הרצפה". מתי הוטמן פר הברונזה יוצא הדופן? מדוע הוא הוטמן דווקא כאן? מה הוא בעצם מסמל? בקרוב, גם אתם תיחשפו לסוד הגדול. נדמה שלאחר הסיור הזה, לא תוכלו עוד להישאר אדישים למשמע המילים "מפעל מים קדום".

על הסיור בגן לאומי ציפורי מנצח ד"ר צביקה צוק, מנהל אגף ארכיאולוגיה ברשות הטבע והגנים, ומי שמנהל רומן מתמשך עם מערכת המים הקדומה של ציפורי. מזה 45 שנים הוא חוקר, חופר ומגלה בה תגליות מסעירות. אתם מוזמנים לצעוד עמו בנבכי מערכת המים המרשימה, להכיר מקרוב מאגרי מים קדומים, לצעוד במנהרת הפירים האפלולית ולאורך אמת המים. עוד בסיור: סיפורן של התגליות החדשות באתר, וחשיפת סוד "קרונה של ציפורי", בה רחץ רבי יהודה הנשיא בי"ז בתמוז. יש למה לצפות…
היכן: גן לאומי ציפורי

מתי: ראשון 23.8, שני 31.8, בשעות 09:00- 11:00
קהל יעד
: מבוגרים

מדריך: ד"ר צביקה צוק, מנהל אגף ארכיאולוגיה ברשות הטבע והגנים.

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

הפסיפס המדהים בציפורי. צילום שוש להב 

במבט אינטימי – ציפורי שלי

כיצד נראית ציפורי הקדומה בעיניה של מי שמעבירה בה את זמנה מאז ימי ילדותה, ומכירה בה כל אבן, כל עץ, כל פיסת פסיפס? רמז: שונה מאוד מהאופן שבה חווים אותה המבקרים המזדמנים בגן לאומי ציפורי. צפו לסיפור מקומי ומרגש במיוחד על שורשים ועל ילדות, עם אטי קוריאט-אהרון, מנהלת תחום חינוך וקהילה במחוז צפון של רשות הטבע והגנים. ציפורי נטועה עמוק בנפשה של אטי, שהעבירה את ימי ילדותה בין שרידי עיר המשנה. בסגנונה הסוחף, היא תשתף אתכם בסוד החבוי בשביל הבוסתנים ובעוצמת הגילוי של "רצפת חג הנילוס" המרהיבה. על הדרך, תגלו עם אטי את חלונות הנוף הקסומים, את עצי הזית העתיקים ששימשו תפאורה לתקופת ילדותה, וכמובן, תזכו למבטים חדשים ומקוריים על רצפות הפסיפס היפהפיות.

היכן: גן לאומי ציפורי

מתי: שלישי 4.8, שלישי 11.8, חמישי 20.8, בשעות 17:00- 19:00

קהל יעד: משפחות בוגרות וצעירות, מבוגרים בני 50+

מדריכה: אטי קוריאט אהרון, מנהלת תחום חינוך וקהילה במחוז צפון ברשות הטבע והגנים

ללא תשלום נוסף על דמי הכניסה לאתר, חינם למנויי מטמון.

להצטרפות והרשמה לסיור היכנסו לאתר רשות הטבע והגנים

Exit mobile version