Site icon IAS

ראשונים תמיד אנ-א-חנו..מסע תגליות במוזיאון ראשון לציון

במוזיאון ראשון לציון, ערש הסמלים הלאומיים. צילום שוש להב

השמעתם על בית מלון שמארח ללא שיקולי רווח? ובכן, זה קרה במלון פנסיון לונדון, שבעליו רוזה ואהרון לונדון, אירחו בין כתליו בנדיבות וללא שיקולי רווח, אנשים ועוד שלל דמויות ואירועים מרתקים. בשנים 1924 – 1932, שכן המלון בקומה השנייה של בית הייסמן, שנבנה בשנת 1882 והיה הבית הראשון שנבנה במושבה ראשון לציון. את מה שנותר ממנו, תוכלו לראות במוזיאון ראשון לציון. מוזיאון ראשון-לציון, הוא אחד מאתרי המורשת הלאומית במדינת ישראל וערש הסמלים הלאומיים – הולדת הדגל וההמנון בראשון לציון, שמהווים אבני דרך להקמת מדינה יהודית ודמוקרטית בארץ ישראל. המוזיאון מציע למבקרים סיורים ייחודיים לגילאים השונים. מגוון הפעילויות המוצעות מעלה על נס את תרומתה הנכבדה של ראשון-לציון לעיצוב התרבות, הלאומיות והדמוקרטיה הישראלית. במוזיאון מספר תערוכות קבועות וחללים בהם מוצגות תערוכות מתחלפות.

מלון פנסיון לונדון, פעל בקומה השנייה של בית הייסמן בשנים 1924 – 1932. צילום שוש להב

בית הייסמן עבר עבודת שימור ושיקום אינטנסיבית, שכללה גם שימור ציורי קיר מרהיבים ובכללם, תקרה מצוירת אחת ויחידה, שלדברי המומחים הינה נדירה ביותר. הבית, שהוקם על ידי זאב גורדון בשנת 1891, היה אחד הבתים הגדולים והמפוארים במושבה. עיריית ראשון-לציון רכשה את המבנה שעמד בשיממונו ושימרה אותו, בשיתוף תוכנית מורשת של משרד ראש הממשלה. לבית נערך תיק תיעוד ופעולות השימור שלו כללו גם את חיזוקו והנגשתו.  סיפורו המרתק של הבית כולל, בין היתר, את חוות היענים הראשונה בארץ ישראל שהוקמה בחצרו על ידי שמואל צבי הולצמן, חתנו של זאב גורדון ויזם חקלאי ויישובי יוצא דופן. בחצר הבית ובחדריו התגוררו גם שומרי המושבה ומורי בית הספר העברי הראשון, וכאמור, בקומה השנייה שלו שכן מלון פנסיון לונדון.

התערוכה "בנעליה", לציון 100 שנים למתן זכות בחירה לנשים בראשון-לציון. צילום שוש להב

במבנה הקליניקה והדואר שבמתחם המוזיאון מוצגת תערוכה: "אנשים ארץ חלום" – המציגה את החזון של הראשונים והגשמתו, פסיפס תרבותי של העליות השונות שהגיעו לראשון לציון, ביקורו של הרצל במושבה ומעורבותם של בני ראשון לציון במלחמת העולם הראשונה. את מבנה המרפאה הפכו לחלל לתערוכות מתחלפות, והשנה מוצגת בה את התערוכה: "בנעליה", לציון 100 שנים למתן זכות בחירה לנשים בראשון-לציון. לראשונה בארץ ישראל, הפן ההיסטורי של התערוכה סוקר את מאבקן וניצחונן של הנשים פורצות הדרך. הפן האמנותי משקף את המאבק המגדרי הנשי בימינו, באמצעות עשרות עיצובי נעליים המתעמתות בביקורת עוקצנית ומחויכת עם מעמד האישה, על הסטריאוטיפים שאפיינו אותו ועל התהליכים שעברו עליו לאורך השנים. קובי לוי, אמן ומעצב נעליים, בהן כאלה שננעלו על ידי ליידי גאגא, וופי גולדברג ונטע ברזילי בהופעתה באירוויזיון, מציג יחד עם אמנים ומעצבים ישראלים, עבודות המביעות בהומור ובביקורת את עמדתם בנושא המאבק המגדרי הנשי.

ואי אפשר שלא לחזור אל ההמנון והדגל בבית הייסמן, שבמרתף הבית התגורר כשנה מחבר ה"תקוה", נפתלי הרץ אימבר. בבית מוצגות שתי תערוכות: "מרתף התקוה", ו"הדגל ממקור ראשון". מרתף התקוה בו נתרגש להכיר את הדמויות שיצרו את המנון המדינה, "התקוה". במרתף ניתן לראות את שחזור חדרו של המשורר ותערוכה "מנגנת" אודות ראשון לציון כערש הולדתו של ההמנון הלאומי. הדגל ממקור ראשון – סרט ותצוגה אשר יובילו אותנו אל שנת 1885 ואל יום יצירתו והנפתו של דגל כחול לבן, עם מגן דוד במרכזו, לראשונה בעולם בראשון לציון, דרך המכתב המקורי והמרתק המתאר את האירוע.

כתובת המוזיאון: רחוב אחד העם 2 פינת כיכר המייסדים, ראשון לציון

אתר מוזיאון ראשון לציון:

http://www.rishonlezion-museum.org.il/

Exit mobile version