Site icon IAS

קָוַואלָה, העיר היפיפייה העולה מן הים בצפון-מזרח יוון

תצפית עוצרת נשימה על העיר קוואלה, המפרץ והנמל. צילום שוש להב

למרות, ואולי בגלל "מכת הקורונה", יצאנו לתור את צפון-מזרח יוון, את הערים והאתרים באזור תראקיה היוונית, ובכתבה שהתפרסמה אתמול באתר IAS   https://www.ias.co.il?p=117984 הבטחתי לספר גם על המחוז והעיר קָוַואלָה (KAVALA) והאטרקציות הסובבות אותה. אז הנה זה בא…

מרחק כשעתיים נסיעה מסלוניקי, תגיעו לאחת הערים היפות והמרשימות שיכול לפגוש תייר, הצמא לפגוש משהו חדש, מרענן ומהנה. קָוַואלָה היא עיר נמל בשטח מחוז קוואלה, אשר בחבל מזרח מקדוניה ותראקיה שבצפון יוון. העיר ממוקמת במפרץ קוואלה מול האי ת'אסוס ומשתרעת לרגלי הרכס של הר סימבולו, ובה נמל מרכזי המשמש את האזור כולו. העיר הציורית מתגלה לבא בשעריה בשיא יופיה, כבר ממעלה הרכס לפני הירידה אליה. תעצרו, קחו אוויר, ואת הוואו (!) הארוך תשמיעו במקביל לתקתוקי הצילומים. יופיה עוצר הנשימה של קוואלה ניגלה מהתצפית, מראה של העיר הבנויה על המדרון שמעל לשון יבשה החודרת אל תוך הים, הנמל, המבצר שלמעלה והעיר החדשה שמסביב. וזו רק קבלת הפנים. כאן זה רק מתחיל וצפו להמשך לא פחות מזה.

ביתו של מוחמד עלי מתפקד כמוזיאון ומעביר את המבקר לקוואלה במאה ה- 18. צילום שוש להב

חיים בקוואלה כמאה אלף תושבים. עיר חיה ותוססת עם קבוצת כדורגל ידועה ופסטיבל אתנוגרפי מפורסם בשם cosmopolis הנחשב ליוקרתי מסוגו ביוון. אין ספק שמראה הנוכחי של העיר מושפע מאד מהתקופה התורכית, העותמנים שלטו בה מ 1387 ועד 1912. היא חוותה תהפוכות רבות במאה ה20. בולגריה השתלטה עליה בשנת 1913 במלחמת הבלקן הראשונה, אך היא חזרה ליוון ב1924. היו כאן חילופי אוכלוסיה בין תורכיה ליוון גם בהסכמה וגם בכח. במלחמת העולם השניה שוב השתלטו על העיר הבולגרים, שהיו בברית עם גרמניה הנאצית. העיר חזרה סופית  לידי היוונים רק ב1944.

סיור סביב העיר העתיקה (Panayia) יחשוף בפנינו מספר אתרים מרכזיים, ביניהם, הטירה, האקרופוליס והמגדלור הישן. ציון דרך בעיר העתיקה הוא כיכר מוחמד עלי, הנשלטת על ידי הפסל שלה, הממוקמת בין ביתו שנבנה בסוף המאה ה- 18 והכנסייה של פאנייה, שנבנתה בשנת 1965 על חורבות ישנות יותר לאחר התקופה הביזנטית. סיור סביב רחוב עלי מוחמד יוביל לרובע העתיק ביותר של העיר וההזדמנות לבקר במסגד חוסיין ביי. מאזור הטיילת מתנשא האקוודוקט שנבנה על ידי סולימאן הגדול, כן, זה שבנה וחיזק גם את חומות ירושלים. בחלק המודרני של העיר, מקור הגאווה שלה הוא העבר המשתקף בארמונות הניאו-קלסיים.

תצפית מרהיבה מהנמל את מרומי המבצר והחומות. צילום שוש להב

בקוואלה נמצא גם חופים מרהיבים עם מי קריסטל צלולים, מראות נוף נפלאים, אפשרות לנופש מרגיע באי הקרוב תאסוס וטעמים בלתי נשכחים של אוכל ים תיכוני במטבח יווני טעים, עם ניחוחות אוריינטלים מהתקופה העותמאנית. עוד מקום הראוי לציון הוא בית המלון אימפרט שנבנה ב1817 ע"י מוחמד עלי פשה, מלון שהוא ארמון-מוזיאון באופיו. אל תחמיצו ביקור בביתו של אותו מחמט עלי פאשה העות'מאני, שנולד בקאוולה,שלימים ניצח את נפוליאון ומונה למלך מצרים על ידי הסולטן. זה האיש לעולם לא שכח את מקום הולדתו והפך את קאוולה לעיר חשובה בצפון-מזרח יוון.

קוואלה נודעה בעבר כמרכז ייצור מפורסם לטבק, ומחסני הטבק הגדולים מעוררים את הזיכרון לעבר רחוק, כאשר בורגנות עשירה שלטה בעיר ואלפי עובדים התפרנסו מתעשייה זו. אפשר כמובן לבקר במוזיאון הטבק אשר בו מתועד העניין בהרחבה. ברחבי העיר מבנים ענקיים ששמשו את תעשיית הטבק, חלקם הפכו למבני ציבור, מרכזי קניות ומלונות, חלקם האחר מחכה לעדנה. המבקר בקוואלה יביט למבני הענק הנטושים ולא יבין את משמעותם, אלא לאחר ביקור במוזיאון. שדרת דקלים מוליכה אל הנמל, סביבו מבנים מודרניים וטברנות דגים, וסירות הדייגים משתקפות במים התכולים. נקודת המפגש הפופולרית ביותר של קוואלה היא כיכר אלפתריאס ומדרחוב  אלכסאנדרו ההומה מציע חנויות אופנתיות, בתי קפה, ברים, כמו גם מחסן טבק שהפך למרכז קניות.

חומות המבצר והטירה של קוואלה בעיר העתיקה. צילום שוש להב

בעיר מבנים היסטוריים רבים אשר חלקם הוסב לשימושים מגוונים וחלקם הפך למוזיאונים. בין המבנים הבודדים שנותרו על כנם, הוא ביה"ס היהודי אשר נתרם ע”י היהודי האחרון לפני שעזב את העיר, יוסף מבורך, ובכניסה לבניין מוצב לוח שיש המעיד על כך. מחומות המבצר "הטירה של קוואלה", נשקף הנוף המרהיב של קבלה והנמל. ריכוז גדול של טברנות, מסעדות ובתי קפה, נמצאים על הטיילת בקרבת הנמל, בה ניתן ליהנות מהטעמים הנהדרים של האוכל היווני האיכותי. מאכלי ים ודגים טריים, מטעמים ים תיכוניים וקינוחים בלתי נשכחים. למשכימי קום, מומלץ להגיע לנמל הדייגים לראות את סירות הדייגים המגיעות עם שללם אל הרציף.

אנו התגוררנו במלון "לוסי" היוקרתי, הנמצא בפאתי העיר החדשה על קצה לשון יבשה הנכנסת לתוך הים, ומשם יכולנו לצפות בנוף המרהיב של המפרץ, העיר והחופים. מלון מעולה ברמת 5 כוכבים, שיש לו גם "אח קטן" – בונגלוס באי טאסוס הנמצא מול העיר קאוולה, כך שאפשר לשלב חופשה באי ובעיר, שזה שילוב מנצח. http://www.lucyhotel.gr

יהדות קוואלה: הטורקים הביאו את היהודים לעיר, בעיקר מהונגריה, כדי  שיפתחו את המסחר בטבק, והם שיחקו תפקיד משמעותי בעושרה של העיר. עד מלחמת העולם השנייה הייתה בקאוולה קהילה יהודית תוססת, בתי כנסת ובתי קהילה. בשנת 1941 כבשו הכוחות הבולגרים את העיר, במקביל לכיבוש הנאצי של יוון. מלך בולגריה, שאמנם הגן על יהודי ארצו, חתם על הסכם עם הנאצים שתמורת הצלת יהודי בולגריה, הוא ימסור את היהודים היוונים שבשליטתו במזרח מקדוניה, וכך, בשנת 1943, נשלחו רוב יהודי קוואלה לטרבלינקה. לוח זיכרון בפינת רחוב Erithrou Stavrou מנציח את תושבי העיר שניספו בידי הנאצים, ובכיכר Eleftherias נמצאת אנדרטת השואה. https://www.visitkavala.gr/

פיליפי (Philippi) , אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. צילום שוש להב

פיליפי (Philippi) , אתר מורשת עולמית של אונסק"ו

בפאתי העיר קאבלה נמצא האתר הארכיאולוגי החשוב – פיליפי (Philippi). זהו אתר מורשת עולמית של אונסק"ו, ונמצא בו בין השאר אמפיתיאטרון שמור ביותר מהתקופה הרומית. בקיץ מתקיימות באמפיתיאטרון זה הופעות מוזיקה המשתנות מדי שבוע בשבוע. למי שחובב היסטוריה וארכיאולוגיה מדובר באתר חובה. העיר הארכיאולוגית פיליפי מהמאה השלישית לפני הספירה, נקראה  ע"ש אביו של אלכסנדר מוקדון פיליפוס, נמצאת בעמק המוקף בהרים בגובה של 1950 מ׳, באתר שרק שליש ממנו נחפר, הנמצא במרחק נסיעה קצר של כ- 15 ק"מ צפונית לקאבלה, העובר דרך כפרים קטנים יווניים טיפוסיים.

כאן נחים להם חורבות פיליפי, עיר שהוקמה בשנת 356 לפני הספירה, על ידי מלך מקדוניה פיליפוס השני, והייתה פוליס במקדוניה העתיקה שכונתה "יוון הקטנה". לימים הפכה העיר למרכז האמונה הנוצרית בעקבות ביקורו של פאולוס, אחד השליחים החשובים ביותר של ישו על פי האמונה הנוצרית, בין השנים 49-50 לפני הספירה. עקב כך, החורבות האלו עומדות כעדות איתנה להקמת הדת הנוצרית באותה התקופה. פעם נחשב גרסה מיניאטורית של רומא – פיליפי, שנוסדה במאה הרביעית לפני הספירה, אירחה תיאטרון, בית המקדש, בפורום למרגלות האקרופוליס במזרח מקדוניה ותרקיה. העיר המוקפת חומה, ממוקמת על נתיב עתיק המחבר בין אירופה ואסיה, הפכה מאוחר יותר למרכז לנצרות, ושרידי הבזיליקה שלה עדיין עומדים כיום.

פיליפי (Philippi) , אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. צילום שוש להב

 ב-2016 הוכרזו שרידיה של פיליפי כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. העיר הוקמה בצפון מוקדון כמאחז נגד השבטים התראקים וכנקודה שתבסס את שליטתה של מוקדון במחצבי העפרה שהיו קיימים במקום. כתוצאה מההכנסות מהעפרה ומשטחי החקלאות, שנעשו זמינים עם ייבוש הביצות בקרב העיר פיליפי, הפכה לפוליס עשירה. למרות שפיליפי נחשבה כחלק מן הממלכה המוקדונית כמו פוליס אחרות, היא נהנתה מאוטונומיה פנימית שהמשיכה גם לאחר התבוסה הסופית של מוקדון מידי הרפובליקה הרומית בשנת 168 לפנה"ס, בקרב פידנה וכתוצאה מכך, הפיכתה לפרובינציה בשנת 148 לפנה"ס.

ליד העיר נערך קרב פיליפי בשנת 42 לפנה"ס. היה זה אחד מהקרבות הגדולים ביותר בהיסטוריה הרומאית ולאחריו ווטרנים מן הלגיונות הלוחמים יושבו בעיר. כתוצאה ממהלך זה, השתנה מעמדה והיא הפכה לקולוניה. העיר המשיכה לשגשג בתקופת הקיסרות הרומאית והפכה לאחת הערים הגדולות ביותר במוקדון. פיליפי נכבשה על ידי הגותים בשנת 473 והצליחה לשרוד בפלישות השונות לאזור, עד שננטשה מיושביה במהלך המאה החמש עשרה. https://whc.unesco.org/en/list/1517/

* הכותבת היתה אורחת של לשכת התיירות היוונית בצפון-מזרח יוון, ולשכת התיירות היוונית בישראל.

Exit mobile version