Site icon IAS

פסטיבל "ירוק ולא רחוק": 3 סופ"שים מהנים בטבע הירוק של שפלת יהודה

סיור ליקוט עם טלאור בנופי שפלת יהודה. צילום שוש להב

על "פסטיבל ירוק ולא רחוק" שמעתי כיוון שהוא מתקיים זו השנה השישית, אבל לא שיערתי עד כמה שמו הולם אותו: האיזור קרוב למקום מגורי, אך לבושתי, כמה מעט אני מכירה אותו. כל-כך ירוק, אבל לא ביקרתי ברובו. אז לקראת הפסטיבל זו ההזדמנות לחוות אותו בעצמי ולשתף אתכם. אזור שפלת יהודה הוא חבל ארץ שופע כל טוב: פריחה יפיפייה בתקופה זו של העונה, תיירות כפרית המאפיינת את האזור, עסקי בוטיק משפחתיים ושלל אטרקציות מפתיעות. עמותת התיירות שפלת יהודה שמחה להזמין את המטיילים לגלות את האזור בפסטיבל "ירוק ולא רחוק", המתקיים במהלך חודש מרץ, זו השנה השישית. מיקומו המושלם של אזור שפלת יהודה והפעילויות המוצעות כחלק מהפסטיבל,  לא משאירים אפשרות שלא להגיע ולבקר. שפלת יהודה ממוקמת בדיוק באמצע הדרך בין תל אביב, ירושלים ובאר שבע.

בשלושת סופי השבוע של הפסטיבל יקיימו העסקים המקומיים מגוון רחב של אירועים נפלאים: שווקי לילה וירידים כפריים שימכרו מהתוצרת המקומית, סדנאות, מפגשים מיוחדים, סיורי ליקוט, מסלולי טיול ועוד. אירוע פתיחת הפסטיבל יתקיים בכפר מנחם ויכלול שוק לילה, דוכני מזון והופעה; מרכז המבקרים של נמל אשדוד יפתח את דלתותיו ויזמין את המטיילים לביקור במרכז המבקרים שלו; טיולים מודרכים יתקיימו בתל לכיש המתחדש ויענו על השאלה מי בנה את הארמון שבראש הגבעה; בקרית גת יקיימו סיור בעקבות הספר "אישה מרוקאית אחת", המספר את סיפור הקמתו של חבל לכיש על ידי עולים במסגרת התוכנית "מהאוניה לכפר".

ביקור בכפר ביתא ישראל בקרית גת. צילום שוש להב

בחצרו של הגיאולוג ד"ר אריה איתמר ניתן יהיה לצאת למסע לבטן האדמה, שיציג למבקרים את מבנה כדור הארץ, עברו ועתידו, ואף ליהנות מסיורי ליקוט; בתים פתוחים יתקיימו בגל און, באר טוביה ובית ניר. בנוסף, ברפת של איתי יקיימו סיורים, שייקחו את המבקרים אל עולמם של הפרות והעגלים, כולל סיור ברפת עצמה; בארטישוק של נועם יתרכזו ,איך לא,   בארטישוק, ויספקו למבקרים חוויה של סיור מיוחד בשדות ובארוחה על טהרת הירק המופלא הזה; ביקב שורר המתמחה ביינות מקומיים ובחקלאות בת קיימא, ישיקו סדרת יינות חדשים; במשק שור וולף יקיימו טעימות שמן זית, סדנאות לטעימת נכונה וסיורים במשק – מגוון רחב של אטרקציות נוספות ניתן למצוא באתר של עמותת התיירות שפלת יהודה.

לאחר כל האטרקציות האלו, ניתן יהיה לעצור ולאכול באחד המקומות המציעים אוכל איכותי באזור: בפונדק ורדה, הממוקם בצומת ראם ניתן יהיה לאכול תבשילים בייתים אותנטיים, מרקים, בשרים על האש, סלטים ואף לקחת מארזי פיקניק לטיול בטבע; בג'חבורג כפרי בכפר ורבורג מגישים מלאווח, מלבי וג'חנון הנעשים בעבודת יד; במטבח של אריאלה יוצעו ארוחות בוקר עשירות ומגוונות וסלסלות פיקניק תוצרת ביתית; במסעדת כרמים בניצוחו של השף סהר רפאל, יגישו אוכל טרי ומרענן, שייצור חוויה קולינרית יוצאת דופן – מקומות נוספים לאכול בהם, ניתן למצוא באתר של עמותת התיירות שפלת יהודה.

יקב מרשה, יקב משפחתי כשר בזרחיה. צילום שוש להב

הייתי, חוויתי, ממליצה

ביום טיול אחד באזור ניתן להספיק לא-מעט, אבל אם כבר הגעתם עד הלום, תישארו ותבלו יומיים-שלושה במקומות היפים שבו. אני חוויתי מספר אטרקציות מהנות של תיירות-חקלאית, ומיפגש עם עסקים מקומיים ובעליהם מסבירי הפנים, ושמחה להמליץ עליהם:

 יקב מרשה – יקב משפחתי כשר בזרחיה

יקב מרשה הוקם בשנת 2006, אז ניטעו הכרמים הראשונים. שאול חביביאן (איש חינוך במקור) הכורם ואיתן בנו, היינן של היקב, החליטו להסב את מבנה לול תרנגולות ההודו שבחצר ביתם ליקב. את הענבים הם בוצרים בבציר ידני ומהיין המופק ביקב מייצרים כ-10,000 בקבוקים בשנה. שמו של היקב לקוח מתל מרשה הסמוך, וסמל היקב הוא עוף החול בעל חיי הנצח. מרכז המבקרים של היקב הצופה לנוף כרמים, מציע טיול בין הגפנים, הצצה לסוד גידול הענבים והכרה מקרוב של תהליך יצירת היין, זאת לצד טעימות מהיינות הייחודיים שלהם בשילוב ארוחה חלבית קלה, וכל זה במושב זרחיה. במהלך הפסטיבל ימי שישי 9:30-14:00 ראשון-חמישי בתיאום מראש (בשאר ימי השנה ביקורים בתיאום מראש) . מחיר: 110 ₪ לאדם לסיור, ארוחה וטעימות. 40 ₪ לסיור וטעימות בלבד. טלפון : 072-3944361 

סיור ליקוט עם טלאור

טלאור כהן, מאביגדור, היא אשת חינוך שחיפשה תעסוקה מעניינת לימים החופשיים שלה. כך, בטעות ובהמלצה של חבר, היא הגיעה לקורס ליקוט, והתאהבה. בישראל גדלים מעל ל-200 מיני צמחי בר אכילים. בסיורי הליקוט שלה, היא מלמדת את המבקרים לזהות 5 צמחים שונים שניתן ללקט בכל מקום. בסופו של הסיור, תתקיים ארוחה מצמחי הבר שלוקטו זה עתה. בפסטיבל: סיורי ליקוט בשבת 12.3, 19.3 בשעות: 10:00, 13:00 בתיאום מראש. בשאר ימי השנה הסיורים מתקיימים בתיאום מראש. מחיר: 50 ₪ לאדם (מעל גיל 3), אורך הסיור כשעתיים. טלפון: 072-3944416

מסיירים עם יעלי וניר במשק שמואלי, באר טוביה. צילום שוש להב

 משק שמואלי, באר טוביה

ניר הוא דור שלישי בבאר טוביה ומגיע ממשפחה של חקלאים, אך כשהתבגר בחר לצאת והשתלב בהייטק. יעלי אשתו, היתה עובדת סוציאלית. בעקבות שינויים בחייהם ועם לידת בתם האמצעית הילה, החליט ניר שהוא רוצה לחזור הביתה – לחזור אל החקלאות. כך, לפני כ-16 שנים הם החלו לטפח את עדר הצאן שלהם הכולל בעיקר עיזים וגם מספר כבשים, והחלו לגבן גבינות עיזים בעצמם. ב-2014 נפתחו רשמית המחלבה והחנות הצמודה לה. בחנות המשק שלהם הם מוכרים גבינות מתוצרת אשר ניר ויעל ובני משפחתם, מכינים באהבה גדולה שמן זית, ריבות, עגבניות שרי ועוד פינוקים מחקלאי האזור.  החנות פתוחה בכל ימות השבוע א'-ה' 08:00-18:00, יום שישי 08:00-14:00. שבת סגור. במהלך הפסטיבל: ב 26.3 יקיימו "מפגשי הכרות" עם המשק בהם יספרו את סיפרו של המשק ותהליך הגיבון, בין השעות: 9:30 – 15:30. טלפון והרשמה:  072-3944292

שפע טעים עם התאומים ב-  EAT מלא, מרכז שפירא. צילום שוש להב

EAT מלא, מרכז שפירא 

המסעדה שלה שטחים נרחבים, נפתחה כדי לתת מענה של חוויה קולינרית חדשה, שונה, במקום בו גדלו ואוהבים מקימיה, באווירה הפסטורלית והכפרית של מרכז שפירא. Eat מלא שמה לה למטרה לספק אוכל שמוכן עם הרבה נשמה, מתוך תשוקה ואהבה גדולה, מורכב מהחומרים האיכותיים ביותר, מגוון ונותן מענה לכלל לקוחותיהם. למסעדת Eat מלא צוות מקומי המעניק שירות מהיר ואדיב, אווירה משפחתית ומענה רציף לאורך כל היום, עד לשעה מאוחרת. והאטרקציה (בנוסף למנות האוכל הטעימות,כמובן) הם האחים-התאומים שמגישים את האוכל בחביבות ובנדיבות.
מרכז שפירא ימים א'-ה'- 11:00-23:00, בימי שישי איסוף אוכל מוכן לשבת בהזמנה מראש ובמוצ"ש עד 24:00. כשר למהדרין. במהלך הפסטיבל: ימכור מזון באירוע פתיחת הפסטיבל ב-10.3.

 כפר ביתא ישראל בקרית גת

כפר ביתא ישראל הוא מרכז חוויתי אותנטי לשימור והנחלת מורשת יהודי אתיופיה. זוהי יוזמה חינוכית של עמותת "הנני", המספקת תשובה ייחודית ויצירתית לכמה מהאתגרים החברתיים הסבוכים ביותר של יוצאי אתיופיה,  ומחזירה לחיים את אוצרות התרבות והמסורת של אחת הקהילות המיוחדות והמעניינות בעם ישראל. הכפר מציע סיורים, סדנאות חווייתיות, כיבוד ביתי ועוד פעילויות ברוח יהודי אתיופיה. במהלך הביקור יזכו המבקרים להחשף לתרבות העשירה והמעניינת של יהדות אתיופיה, ביניהם טקס הבונה, טקס הקפה והדאבו, הלחם אותו מכינים בשבתות וחגים, עליו היו מברכים יהודי אתיופיה בשפת הגעז במקום על היין.  במסגרת הפסטיבל יתקיימו סיורים לקהל ביום ו' 11.3.22 בשעות 08:30-12:00. טלפון להרשמה ובירורים: 072-3944381.

פסטיבל ירוק ולא רחוק – שפלת יהודה  26-10 במרץ 2022
לפרטים ומידע נוסף: בטלפון: 072-3944440         https://www.touryoav.org.il/

Exit mobile version