Site icon IAS

פסטיבל דרום אדום 2023 חוגג 18, מתקיים ברחבי צפון הנגב

כלניות אדמוניות חינניות, ביער שוקדה, צפון הנגב. צילום שוש להב

אני מלווה אותו בנאמנות מזה 18 שנים, ובכל פעם נשבית שוב בקסמיו, בגלל הכלניות האדמוניות והחינניות ובגלל צפון הנגב/חבל הבשור, על מרחביהם והפתעותיהם – והשניים יוצרים את השילוב המנצח: פסטיבל דרום אדום! אמנם את הפרח הלאומי שלנו, הכלנית, נוכל למצוא ברחבי הארץ, אך אין כמו החיבור  של כלניות וחגיגות, וראוי לה לכלנית שקיבלה פסטיבל מכובד כזה לכבודה. פסטיבל "דרום אדום", חוזר זו השנה ה-18, עם מרבדים אדומים ושלל פעילויות במרחבים הירוקים, בין נחל שקמה לנחל הבשור בצפון הנגב. הפסטיבל המתקיים לאורך חודש פברואר, יתמקד השנה בערכי השמירה על הסביבה, המיחזור והקיימות, ויקיים שלל פעילויות בנושא במהלך הפסטיבל. 

קרן קיימת לישראל, השותפה לחגיגה האדומה, תקיים ביערות ובחניוני קק"ל, בהם עיקר מוקדי הפריחה, סיורים מודרכים בעלות סמלית של 10 ₪. כדאי שתגיעו ליער שוקדה, שבו שפע מסחרר של פריחות. חניון יער שוקדה התחדש לאחרונה בשביל מונגש למרבדי הכלניות. כבר כמסורת, מתקיימים בפסטיבל מרוץ הכלניות שיתפרס על פני 3 ימים, בתאריכים 8-10.2, ויספק חוויית ריצה בין שדות חקלאיים ופריחה, וכן צעדת הכלניות של קק"ל, לזכרה של ענקית הזמר שושנה דמארי, שתתקיים על פני 3 ימים בתאריכים 15-17.2.

יפות יפות ביער שוקדה. צילום שוש להב

לאורך כל השבוע ניתן להגיע לבקר בשדות האינסופיים של הכלניות בצפון הנגב, וליהנות מעשרות פעילויות באתרים בסביבה, כמו קטיף תותים וירקות, סיורים חקלאיים, מגוון סדנאות יצירה, סיור מודרכים, ביקורים בחוות, טיולי אופניים בשטח ועוד המון. גם חובבי הקולינריה ימצאו בפסטיבל מגוון גדול של סיורים קולינריים, עגלות קפה, בשלנים ביתיים, יקבים ומבשלות, מסעדות וסלי פיקניק מעולים, שרק צריך להזמין מראש ולאסוף בדרך אל הטבע. בנוסף, לא פחות מ-15 שווקים וירידים יתקיימו בימי הפסטיבל, והם יציעו למבקרים את מיטב התוצרת המקומית, עם דוכני אוכל מוכן, ירקות ופירות, גבינות, בירות ויין, יצירות אומנות ועוד.

במהלך 2 ימי שישי, הקהל יוכל לקחת חלק במיצב אומנות ייחודי, בחסות תפוצ'יפס, שבו יוצגו שלוש כלניות ענק בחניון באר מרווה. במקום יחולקו לקהל חטיפי תפוצ'יפס, והאריזות הריקות ישולבו במיזם. בחסות איגודן תתקיים הצגת הילדים "משימת המגבונים" – הופעה מהנה וערכית, שתקיים ללא תשלום בחוות אל היען ובחצרים. וב-4 אתרים נוספים: אורי תותים, משתלת בלבן, משק 77 ומבוך מרים, יוצבו מקררים פתוחים לחלוקת מוצרים של טרה, ללא תשלום. וכשהערב יורד, זו השעה של דרום אדום Liveהשנה יגיעו להופעות מוזיקליות, האמנים: אדיר מילר, עמיר בניון, רמי קליינשטיין, שלומי שבן מארח את שולי רנד, דיויד ברוזה, יובל דיין, שלומי קוריאט, ג'ימבו ג'יי והתקווה 6.

אירוח בבר יין "ארגמן" בקיבוץ ניר עם. צילום שוש להב

"נגב אקולוגיה": המבקרים בפסטיבל "דרום אדום" מוזמנים לא רק ליהנות מהטבע היפה, אלא גם לשמור עליו. חברת "נגב אקולוגיה", המפעילה עשרות אתרי מחזור וטיפול בפסולת ברחבי הארץ, התנדבה להציב פחי אשפה במוקדי טיול מרכזיים ב: שוקדה, באר מרווה, יער ניר משה, הגשר התלוי, יער שרשרת, יער דבירה, רוחמה ואור הנר. לאורך כל ימי הפסטיבל תפנה "נגב אקולוגיה" את הפחים באופן תדיר,  ותעבירם למיון ומחזור בפארק למחזור וחינוך סביבתי דודאים בנגב, שהתנדב לטפל ולמחזר את הפסולת המגיעה מהיערות. האשפה שתיזרק לפחים הירוקים תועבר למפעל המיון לטיפול באשפה ביתית החדשני בפארק, שהוקם בהשקעה של כ-100 מיליון שקלים. הפסולת הממויינת תועבר למחזור ולקומפוסט. https://negevecology.co.il/

אפליקציית MetGo: אתם מכירים את אפליקציה בשם מטרונגב, ומטעמה רצינו לספר לכם ראשונים שהשתדרגנו, הוספנו יכולות טכנולוגיות חדשות והפכנו להיות MetGo –  MetGo היא אפליקציה חינמית שתחבר אתכם לכל מה שיש לעשות באיזור הנגב. כאן תוכלו למצוא בקלות את האירועים הכי חמים, אתרים ופינות בטבע שאסור לכם לפספס, הטבות ייחודיות ועוד.
קישור להורדת האפליקציה: http://metgo.app.link/muLDPWMbPtb

אירוח בחווה של גילר בנתיב העשרה. צילום שוש להב

היינו, חווינו, ממליצים

* סיור קולינרי בנתיב העשרה, עם עדי רוזן:   

עדי רוזן, תושבת נתיב העשרה שהוקם ע"י מפוני סיני, נשואה ואמא ל-3, היא יזמית ובעלת העסק "סיפור קולינרי" – סיורים קולינריים, כשהיא מזמינה את המשתתפים להתאהב בדרום הארץ, דרך האוכל, הסיפורים, המקומות המפתיעים והאנשים המרגשים. הסיור הקולינרי של עדי מיוחד, כיוון שהוא מכניס את המשתתפים לבתי האנשים וחווים את הקולינריה מהקשר האישי. סיור טעימות חקלאי במושב נתיב העשרה, משלב מגוון טעימות פירות וירקות של החקלאים, הגעה לחממות ושיח על עולם החקלאות המשתנה וכן מיזם חקלאי מפתיע במיוחד. עלות הסיור 230  ₪ ואורכו כשעתיים וחצי. הפעם ביקרנו עם עדי בשלושה מיזמים בנתיב העשרה. הנה הנה…

* החווה של גילר בנתיב העשרה:

תחנתנו הראשונה היא בחווה של גילר במושב נתיב העשרה, חווה שהוקמה על ידי בני הזוג גילר, שפרשו מתחום ההייטק לטובת חקלאות והגשמה. נעמה מספרת שבחווה עוסקים בחקלאות מודרנית, בפיתוח זני ירקות ופירות וייצור זרעים מהם, בהפריות פרחים ומגדלים צמחי בר בעלי סגולות רפואיות וקוסמטיות, וכמובן – מגבנים גבינות טעימות. ניתן לתאם סיור בחווה ובחממות, לשמוע סיפורים על ציונות, הגשמה וחדשנות בחקלאות, וכן לטעום גבינות וגידולי המשק.

אירוח אצל משפחת שקד בנתיב העשרה. צילום שוש להב

* אצל משפחת שקד בנתיב העשרה:

בני הזוג אסתי ושייקה שקד, היו בין תושבי נתיב העשרה שבסיני, ומראשוני המתיישבים במושב שהועתק לחבל הבשור. למשק שלהם חממות עגבניות שרי איכותיות. אסתי היא אחות קהילה בדימוס, מתעסקת בצורפות ובשלנית נהדרת, שאירחה אותנו עם קובנה טעימה. שייקה נחשב לחקלאי העגבניות מהטובים בארץ, ומייצר מהם גם רטבים מיוחדים. הזוג מארח ומספר על המושב באהבה רבה.

* בר יין "ארגמן" בקיבוץ ניר עם:

ארגמן – בית לאנשים ויין, בקיבוץ ניר עם, הוקם ע"י עופר ליברמן, יחד עם בנותיו. בחצר נרחבת ובאווירה קיבוצית ירוקה, יש להם חנות יינות ומוצרי חקלאות. ב"ארגמן" עובדים עם 5 יקבים ישראלים: גלאי, כרמים, תלפיות, ברק, רמות נפתלי. את הגבינות הם מביאים מקיבוץ בארי. הירקות המוגשים הם מהשדות של קיבוץ ניר עם. הממרחים מתוצרת אנשי הזית, הלחמים נאפים ע"י אשתו של עופר, והאירוח כייפי וטעים. פתוחים בסופש בלבד. בפסטיבל ניתן יהיה לרכוש סלסילות פיקניק מפנקת.

*תיירות בקיבוץ עלומים ופעילות חץ וקשת:

במקום קסום ומופלא, בין שדות ירוקים, נמצא קיבוץ עלומים, שבו התיירות מפותחת ומציעה: סיור מודרך בקיבוץ, רכיבה באופניים במסלול מעגלי, קטיף תותים, ביקור ביקב מקומי וטעימות יין, ארוחות טובות בחדר האוכל וקפה ומאפה, ואף חדרי אירוח. קיבוץ עלומים ומוקדים נוספים באזור, מתגייסים לקמפיין "מאה אלף עצים", במטרה לנטוע כמה שיותר עצים בישראל ובנגב בפרט, וכולנו מוזמנים להצטרף ולהיות חלק מפרויקט חשוב זה. אני חוויתי את פעילות חץ וקשת, שהוא ירי קשתות ממש כמו בימי קדם, למטרות מסומנות המוצבות במתחם. התנסות בירי בקשת מסורתית מקצועית, מתקיימת בהדרכת רותי זינדר וטל דודאי, המוסמכות מטעם איגוד הקשתות הישראלי. חוויה מאתגרת, בירי 6 חיצים או 10 חיצים, לבחירה.

העדר בחוות הר שמש – חוות בודדים בצפון הנגב. צילום שוש להב

* חוות הר שמש – חוות בודדים בצפון הנגב:

אקדים ואומר שחוות הבודדים 'הר שמש', השוכנת סמוך לקיבוץ דביר, היא מקום קסום עם סיפור מרתק, וכדאי להקדיש לו מזמנכם. החווה הוקמה בשנת 1992 ע"י משה ושולמית הר שמש, הורים לתשעה ילדים, עלו לארץ מארה"ב, והגיעו למקום לאחר שגרו בחווה סמוכה וקודם לכן ברמת הגולן. המשפחה מתפרנסת בעיקר מגידול כבשים מזן מיוחד ופרות לבשר. המקום היה יעד לגניבות עדרים ויחסי שכנות חשדניים. כיום הדיר מגודר ומנותר היטב ומלווה בכלבים מאולפים למטרה זו. החווה מקיימת סיורים לכל המשפחה, להכרת שגרת בעלי החיים בחווה, עם הצצה לעולמם המרתק של חיות המרעה. בסיורים השונים ניתן לשמוע על ציונות, יישוב הנגב, חשיבותם של החוות במרחב, הצורך בהסדרת ההתיישבות, התמודדות עם האתגרים, המורכבויות והסוגיות המוסריות שעולות מכך, וכמובן ההיכרות עם בעלי החיים בחווה.

* הפונדק בניר עקיבא:

הפונדק במושב ניר עקיבא הוקם ע"י יואב רוזן, נגר ואומן בעץ, בחצר המשק שלו שבמושב. בירכתי חלקת המשק, יואב בנה במו ידיו מתחם יפה עם רהיטי העץ שבנה, ויצר אווירת שאנטי מרגיעה. מנת הדגל של 'הפונדק' הן פיצות בעבודת היד, בטאבון עצים שיואב בנה בעצמו מבוץ ולבני שמוט, הפיצות הן מבצק מעשי ידיו, לאחר שלמד והתנסה בסדנאות בצקים רבות. התפריט מציע בנוסף גם פוקצ’ות, סלטים, מטבלים, קפה/תה, שתייה קלה ובירות, וולזה הוסיפו נוף מרהיב ומקום משחק לילדים.  במהלך הפסטיבל יתקיימו בפונדק שתי הופעות מוזיקליות חיות.

הטאבון והפיצות של יואב רוזן, בפונדק בניר עקיבא. צילום שוש להב

תחנות מידע למטיילים: כל שישי ושבת במהלך חודש פברואר, בשעות 10:00-16:00
מורי דרך מוסמכים ישמחו לסייע למטיילים במתן ייעוץ למסלולים ואטרקציות שיהיו במהלך הפסטיבל.
את מורי הדרך תפגשו בשלוש תחנות מידע של רט"ג:
הגשר התלוי – נחל הבשור בוויז / מצפה אנז"ק – בארי בוויז / בכניסה הדרומית לשמורת מכתש בארי / שמורת להב צפון בוויז, סמוך לכניסה לשמורה מול קבוץ להב.

תחנות הסברה בערבית: כל ימי  שבת, בחודש פברואר 15:00-09:00
בארבעה מוקדים: באר מרווה, גשר תלוי, חניון רעים, יער דבירה

כדאי לדעת: מי שישתתף באירועי הפסטיבל בימים א'-ד', ייהנה גם מעד 50% הנחה למגוון פעילויות, בחסות בנק הפועלים. ובמהלך סופי השבוע, 7 אתרי מורשת בצפון הנגב יפתחו בכניסה ללא תשלום. https://www.habsor.co.il/

כלניות ב"דרום אדום". צילום שוש להב
Exit mobile version