Site icon IAS

פוטומנטה: צילומים מתוניסיה ועד לאלבניה, מיוון ועד למרוקו

תצלום בתערוכת הפוטומנטה. צילום נדיר בוצ'אן

בימים אלה, כשנסיעות לחו"ל נראות רחוקות מאתנו, מוז"א מזמין אתכם להפלגה אמנותית ברחבי הים התיכון. מוז"א – מוזיאון ארץ־ישראל, תל אביב, מציג לראשונה את הפוטומנטה – תערוכת צילום רחבת היקף, שתערך מעתה אחת לחמש שנים, אשר מציגה מבטים שונים של צלמים ותצלומים מארצות  הים התיכון. התערוכה, הכוללת עשרות משתתפים ממדינות רבות, משמשת כגשר על פני ימים ועמים, גבולות ומחלוקות פוליטיות, ויוצרת אופק שבו הצילום משמש כמפגש מנטלי, אמנותי ונרטיבי להכרת "האחר" אך הקרוב. התערוכה המוצגת ברחבי המוזיאון, בגלריות, בביתנים השונים ובגן הארכאולוגי, נפרסת כמפת ים או כרשת דייגים. אתריה השונים של התערוכה משמשים למבקרים בה כערי נמל, וסדרות התצלומים המוצגות בתערוכה משתלבות עם האוצרות הארכיאולוגים וההיסטוריים של המוזיאון.

"הפוטומנטה הראשונה מוצגת במסגרת העונה הבינלאומית של מוז"א, לרגל עשור להכרזת תל־אביב כעיר עולם. מוזיאון ארץ־ישראל, תל אביב, חוגג עם העיר בתוכנית תערוכות גלובלית עם יצירות ויוצרים מרחבי תבל, ממדינות ותרבויות מגוונות. בכל תערוכות העונה מתקיים דיאלוג המציב את התרבות המקומית על המפה העולמית", אומרת ד"ר דבי הרשמן, סמנכ"לית ואוצרת ראשית.    "צילום הוא השפה החזותית הגלובלית, והעונה נפתחת בתערוכות צילום".

תצלום בתערוכת הפוטומנטה. צילום הישאם בן אוחוד, מרוקו

פוטומנטה מעלה על הדעת רצף מושגים: פוטוגרפיה (צילום), קרטוגרפיה (מיפוי), מונומנט (מבנה הנצחה), דוקומנט (תיעוד), מומנט (רגע), מיתולוגיה (מיתוסים) ומדיטרנה (הים התיכון), שהם יסודותיהם של שפת הצילום המתהווה בין שלוש היבשות – אירופה, אסיה ואפריקה. שורשיה העמוקים של הפוטומנטה נסמכים על מפגשים מיתיים בערש התרבות האנושית. הים התיכון ששימש בעבר צומת דרכים, משמש גם כיום כגשר תרבותי בין מזרח למערב, גשר הצף על פני ימים ועמים, מחלוקות וגבולות פוליטיים.

התמה שנבחרה לפוטומנטה הראשונה היא ריתמוס (מקצב), המתייחס למשקל ולקצב במוזיקה, בשירה ובתנועה. "הבחירה בתמה זו מבקשת לומר כי כל סדרת תצלומים, והתערוכה כולה, היא כמעשה של שירה חזותית, ולכן לפוטומנטה ריתמוס משלה. אסופת תצלומים זו מעלה את השאלה, האם יש מקצב צילומי ייחודי לצלמי אגן הים התיכון? "המבקרים בתערוכה מוזמנים להצמיד לאזנם קונכייה מטפורית, להפליג בין נמליה במעין אודיסאה ולהאזין לריתמוס הפוטומנטה", אומר גיא רז,  אוצר התערוכה.

תצלום בתערוכת הפוטומנטה. צילום ריקי טקסום, מלטה

בתערוכה משתתפים 33 צלמים וצלמות מ־16 מדינות בים התיכון: טורקיה, יוון, קפריסין, אלבניה, מונטנגרו, בוסניה-הרצגובינה, קרואטיה, סלובניה, איטליה, צרפת, ספרד, מרוקו, אלג'יריה, תוניסיה, מלטה, ישראל, וגם מהרשות הפלסטינית; מוצגים בה כ־300 צילומים ו־13 עבודות וידאו (סאונד). הצלמים בתערוכה יוצרים את הפוטומנטה – נקודת מפגש בין דימויים שצולמו מנקודות מבט אישיות ואמנותיות, מן הים פנימה אל היבשה ואל נופיה הפיזיים והמנטליים. באמצעות התצלומים המוצגים אפשר לבחון הקשרים חזותיים בין הצלמים ובין מדינות הים התיכון.

מייסד ואוצר הפוטומנטה, אוצר הצילום של מוז"א: גיא רז

התערוכה תפתח לקהל הרחב בחג הסוכות 21.9 במסגרת "סוכת אירוח בינלאומית", כשהקהל והאמנים כולם הם האושפיזין. ביום זה ולרגל פתיחת התערוכה, הכניסה למוזיאון ללא תשלום. כמו כן, במהלך התערוכה יתקיימו אירועים מיוחדים, סיורים מודרכים, שיחי גלריה, מופעי מוזיקה ים-תיכונית ועוד.                                                                                                                  

שעות פתיחה:                                                                                                                    

 ימים שני ורביעי 16:00-10:00,

שלישי וחמישי 20:00-10:00,

שישי 14:00-10:00,

שבת 18:00-10:00

www.eretzmuseum.org.il

Exit mobile version