Site icon IAS

עובדות על העברת מחלות מדבקות במטוסים

עלייה במספר הנוסעים. freepik

גופים ממשלתיים שונים בעולם אישרו כי הסיכון להעברת מחלות מדבקות במטוסים נמוך מאוד, מה שעולה בקנה אחד עם מחקרים מדעיים על מחלות מדבקות ועל טיסות. הסיבות לשיעור נמוך של הדבקות נעוץ ככל הנראה בזרימת האוויר בתא הנוסעים, מחסומים פיזיים באמצעות גב המושב ועוד.

האוויר הזורם במטוסים מודרניים הוא שילוב של 50% אוויר חיצוני ו-50% אוויר מתא הנוסעים. אוויר התא זורם אנכית מהתקרה לרצפה ולא אופקית. מסנני HEPA שהותקנו לאחרונה במטוסים ונמצאים בבתי חולים מסננים 99.9% מהחלקיקים באוויר המוחזר לתא הנוסעים וזה כולל אורגניזמים מיקרוביאליים כמו חיידקים ווירוסים. החלפת האוויר דרך המסננים מתבצעת כל 2-3 דקות וכ- 20 עד 30 בשעה. האוויר בתא הנוסעים פי 2 יותר נקי מאשר בכיתת בית ספר, פי 3 מחדר ישיבות, פי 8 מסופרמרקט ופי 12 ממשרד.

מחקר שנערך על העברת חיידק מנינגוקוקוס (העובר מאדם לאדם באמצעות שיעול, עיטוש ומגע קרוב) במטוס או כלי תחבורה אחר בהשוואה למקרים של שחפת – מחלה זיהומית הנגרמת ע"י חיידקים מסוג מיקובקטריום שנשאים באוויר, היא קטנה יותר. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב מאשר כי רוב הנגיפים והחיידקים האחרים לא מתפשטים בקלות בטיסות בשל אופי זרימת האוויר בתא הנוסעים והפילטרים שהותקנו.

המשרד לבריאות הציבור בקנדה מציין כי הסיכון להעברת נגיף COVID-19 בטיסות הוא יחסית נמוך. בנוסף, לסקר של ארגון התעופה הבינלאומי יאט”א ב-18 חברות תעופה מרכזיות במהלך ינואר – מרץ 2020, עוד לפני נקיטת אמצעי בטיחות נוספים בתגובה לנגיף הקורונה, מוכיח כי ההדבקה היא קטנה, התגלו 4 מקרים של הדבקה בין נוסעים ו-4 מקרים של הדבקה בין טייסים, בכל התקופה.

ארגון התעופה הבינלאומי מוסיף ומציין כי דו"ח ציבורי חדש גילה כי בטיסה שנערכה ב-31 במרץ 2020 מארה"ב לסין עם 12 חולי קורונה סימפטומטיים לא היו הדבקות נוספות מתוך 328 נוסעים ואנשי צוות. לעומת זאת, טיסה נוספת מבריטניה לווייטנאם ב-2 במרץ מגלה כי נוסע חולה קורונה הדביק 14 נוסעים אחרים, כולם ישבו בקרבת החולה – זה המקרה היחיד שידוע ליאט"א עד כה על הדבקה של מספר נוסעים בטיסה.

הצעדים הנוספים של אייר קנדה וחברות תעופה נוספות בעולם כמו שאלוני סינון לפני טיסה, ניטור טמפרטורה, עטית מסכה חובה לנוסעים ואנשי הצוות, חיטוי משטחים בנמלי תעופה ומטוסים נראים יעילים גם הם.

מטוס אייר קנדה. . צילום יח"צ
Exit mobile version