Site icon IAS

סנקציה פלילית על היוצאים למדינות אסורות

ועדת החוקה צילום: מושקוביץ

ועדת החוקה אישרה את התקנות להטלת קנס בסך 5000 ₪ על מי שיוצא מישראל למדינות בסיכון מרבי; בעבירה חוזרת יוטל כפל קנס. יו"ר הוועדה ח"כ קריב ביקר את השימוש שנעשה בתקנות בחריג הדחיפות המאפשר את כניסתן המידית לתוקף עוד לפני דיון בוועדה: "לא מתקבל על הדעת שהממשלה תטיל סנקציה פלילית ללא פיקוח פרלמנטרי של הוועדה. קו אדום זה לא יחצה שנית, בפעם הבאה שזה יקרה נבטל את הסנקציה"

התקנות קובעות עבירה פלילית ומינהלית על מי שיוצא מישראל למדינות שבסיכון גבוה ללא היתר מוועדת החריגים. הקנס המינהלי על הפרת ההוראה יהיה בסך 5,000 ₪. בנוסף, התיקון מאריך את תוקפן של התקנות מיום 28.6.21 בשבועיים נוספים עד ליום 11.7.21. עד לתיקון הנוכחי האיסור על היציאה מישראל היה נורמטיבי בלבד, ולא נקבעה עבירה על מי שמפר אותו.

הממשלה עשתה שימוש ב"חריג הדחיפות״ שבחוק הקורונה הגדול, כך שהתיקון נכנס לתוקף כבר ביום 28.6.21, ללא אישור הוועדה. הוועדה מוסמכת לאשר או לא לאשר את התקנות או רק חלק מהן וכן לשנות את תקופת תוקפן של התקנות.

רקע: בחודש מאי 2021 הותקנו תקנות הקובעות איסור על היציאה מישראל למדינות שמוגדרות כמדינות בסיכון גבוה, למעט יציאה בשל חריגים שמפורטים בהן. הן נכנסו לתוקף ב-3.5.21 והוארכו מאז מספר פעמים, תוך שינוי של המדינות שלגביהן חל האיסור, ותוקפן הנוכחי הוא עד ליום 11.7.21.

התקנות אוסרות על היציאה למדינות הבאות: ברזיל, דרום אפריקה, הודו, מקסיקו, ארגנטינה ורוסיה. יצוין כי צו בידוד בית של משרד הבריאות קובע כיום  כי כל מי שייכנס לישראל מהמדינות שהוגדרו בסיכון גבוה לפי תקנות איסור היציאה יהיה חייב בבידוד, גם אם הוא מחוסן או מחלים.

התקנות אושרו פה אחד בתמיכתם של 5 ח"כים: היו"ר ח"כ גלעד קריב (העבודה) והח"כים יום טוב כלפון (ימינה), לימור מגן תלם (ישראל ביתנו), צביקה האוזר (תקווה חדשה) מוסי רז (מרצ)

Exit mobile version