Site icon IAS

סלוטים ("חלונות זמן") בנמלי תעופה וכיצד הם מתוכננים?

נתב"ג בימי עומס נוסעים. צילום עוזי בכר

עיכובים בטיסות נגרמים בזמן עומסים גדולים בנמלי התעופה, כפי שקרה בנתב"ג לקראת החגים ובזמן יציאת אלפי מאמינים לאומן. במקרים כאלה נאלצים המופקדים על "חלונות הזמן" (סלוטים) בנמל התעופה להגדיל את ההפרדות בין המטוסים הרבים המגיעים לנמל, באמצעות שינויים בסלוטים.

תיאום "חלונות זמן" (סלוטים) לנחיתות והמראות בנמל תעופה הוא אמצעי לתכנון לוח טיסות בהתאם לקיבולת התעופה בנמלי התעופה, באמצעות יישום של כללים וההנחיות כפי שהם מופיעים ב- WSG  Worldwide Slot Guidelines. המידע בנושא "תיאום חלונות זמן לטיסה" נועד לחברות תעופה ולטייסים  בלבד. אין בנושא זה מידע הנוגע לנוסעים פרטיים ו/או לחברות ולסוכני נסיעות.

תחום "חלונות זמן לטיסה" מחולק לתת נושאים המפרטים מידע מסייע ותומך לחברות תעופה ולטייסים פרטיים, המעוניינים להתחיל פעילות תעופתית בנמל התעופה. במסגרת זו ניתן פירוט נרחב בנושאים עם זיקה ישירה לפעילות אווירית כמו; תכנון לוח טיסות, נוהל בקשה להפעלת טיסות שכר, טיסות סדירות  וכיו"ב.

המטרה העיקרית של תכנון לוח הטיסות היא להבטיח שימוש יעיל של התשתיות בנמל התעופה להיענות בחיוב לבקשות של הלקוחות ולנצל ביעילות את המשאבים. הקצאת סלוטים מתוכננת בכפוף  לבקשות של חברות התעופה, והשיבוץ בהם נקבע  בהתאם לקיבולת בנמל התעופה. כל זאת על מנת  לאפשר ניצול יעיל ואופטימלי של המשאבים העומדים לרשות הנמל.

על הסלוטים להיות מתואמים סביב השעון. צילום Depositphotos

סיווג עומס

ארגון חברות התעופה הבינלאומי – יאט"א מסווג את נמלי התעופה על פי רמות עומס בתנועה האווירית ובתשתיות הנמליות. הסווג נעשה בחלוקה  לדרגות:  1 / 2 / 3 , כאשר דרגה  1 מגדירה נמל תעופה בדרגת עומס נמוכה  ביותר ו-3 בדרגת  עומס גבוהה ביותר.

אם זמני היציאה והנחיתה של טיסות אינם מתואמים מראש בנמלי תעופה, בעיקר הבינלאומיים העיקריים, התנועה האווירית כולה תיתקל בתוהו ובוהו. תיאום סלוטים הוא הליך המבוצע על ידי מקצוענים. בלשון יומיומית הסלוטים מתייחסים מראש לזמני הנחיתה וההמראה של המטוסים. במציאות, הדברים קצת יותר מתוחכמים.

סלוט מייצג את הזמן והתשתית הפנויה לנחיתה ולהמראה של כל מטוס בנמל התעופה, בהתאם להפרדת המטוסים ביניהם המבוצעת על ידי פקחי הטיסה ומתוכננת מראש ולהגיע אפילו למרווחי סלוטים של 5 דקות בין מטוס למטוס.

סלוטים משמשים בתעבורה האווירית בעיקר כדי למנוע מירכוז וצפיפות מטוסים באוויר ובקרקע בשעות השיא בנמלי התעופה, באמצעות שמירה על זרימת המראות ונחיתות חלקה. מערכת הסלוטים מסייעת גם להפחית את הרוגז הנגרם לנוסעים, למשל, בגין זמן המתנה ארוך על המסלול.

סלוטים בזמנים פופולריים

תיאום הסלוטים הוא גם מאוד חיוני בזמני המראות ונחיתה פופולריים, כמו הבקרים, אחר הצהריים והערב. לזמנים האלה מגישות חברות תעופה בקשות חופפות סלוטים, בעיקר כדי לתאם טיסות המשך ביעדים אליהם הן טסות. הפעלת סדר עדיפויות בבקשות סלוטים של חברות התעופה הוא תהליך מורכב, שיש בו גם זכויות המשך. אם חברת תעופה פעלה בסלוט מסויים בעבר ופועלת בו גם בהווה, היא בדרך כלל זכאית לסלוט הזה גם בעתיד. סלוטים היסטוריים כאלה הם בעלי ערך כספי וערכם בשעות השיא המבוקשות יקר ביותר. אין חברה שתוותר מרצון על סולטים פופולריים. ההיצע והביקוש הזה גורם לעליית מחירי הסלוטים שחברות תעופה מוכנות לקנות אחת מהשניה, כדי לתאם נכון את טיסותיהן.

סלוטים: נתב"ג בדרגת עומס גבוהה ביותר. צילום עוזי בכר

שיתוף פעולה בינלאומי מתמשך

הפעולה החלקה של התנועה האווירית אינה בלעדית לנמל התעופה עצמו, אלא מובטחת על ידי שיתוף פעולה בינלאומי מוסדר לחלוטין. באיחוד האירופי, קיימת תקנה נפרדת, אשר קובעת סטנדרטים שונים עבור סוגים שונים של נמלי תעופה.

הסלוטים מופעלים במערכת גלובלית חוצה יבשות ומדינות. הטיסות אל ומישראל מערבה לאירופה ואמריקה מתואמות עלי ידי בקרת קפריסין ובהמשך בבקרות נוספות. טיסות דרומה לאפריקה ולמזרח אסיה מתואמות בבקרות אחרות, כולל בקרת ערב הסעודית, המתבצעת ללא דיבור באמצעות הטרנפודר המותקן בכל מטוס ומשדר את סוג המטוס, מספר הטיסה ומיקומו.

משבצות ההמראה והנחיתות בשדות תעופה מתואמות ברחבי העולם. המרכזים העיקריים של אסיה ואירופה מתואמים בכבדות, ואילו בארה"ב, התיאום הפך לאחרונה נפוץ יותר. באפריקה, למשל, התיאום רק מתחיל.

אתגר בעקבות צמיחת התנועה

עקרונית הסלוטים צריכים להיות מתואמים סביב השעון, בתכנון מראש ועם אוטומציה קפדנית. הצורך בתיאום מוקפד של הסלוטים נמצא במגמת עלייה, בגלל הצמיחה בתנועה האווירית הבינלאומית והוא מהווה אתגר לא  פשוט לעוסקים במלאכה זו. הם חייבים לחשוב ולתאם עם עמיתיהם באזורי הפיקוח השונים, על מנת להבטיח כי תקנות זהות במדינות שונות. התיאום גם מתחייב בעת שטיסות מתבטלות, או נוספת טיסה שחייבים לבצעה, או חס וחלילה שנגרמת תאונה.

Exit mobile version