Site icon IAS

סיכום פרשת השבוע: כל הדרכים מובילות לאיחוד האמירויות

מטוס אל על בסיום הביקור באבו דאבי. צילום יח"צ אל על

ביום שני ה-31 באוגוסט 2020 מדינה שלמה נשאה עיניה לשמים בשעה שמטוס אל על מסוג בואינג 737-900 בטיסה LY971 עשה את דרכו מנתב"ג לאבו דאבי, בירת איחוד האמירויות, בטיסה ישירה ובקו ישיר מעל ערב הסעודית. בטיסת אל על היו משלחות ישראל וארה”ב שמטרתן היה מגעים לקידום הסכם השלום בין ישראל ואיחוד האמירויות שיחתם החודש ככל הנראה על מדשאות הבית הלבן בוושינגטון.

עוד לפני שהתפזר אבק הכוכבים הודיעה ערב הסעודית, כי תאפשר לכל המטוסים הממריאים מאיחוד האמירויות או הנוחתים בה לעבור מעל שטחה, ובעצם נתנה אור ירוק גם לחברות התעופה הישראליות בעתיד, לטוס בקו המהיר והישיר בין שתי המדינות כשהם חוצים את הגבול האווירי שלה ומקצרים את זמן הטיסה לכשלוש שעות וחצי. אחרי סעודיה, גם בחריין הודיעה כי תאפשר לטיסות בין איחוד האמירויות לישראל לעבור מעליה ובדיוק בדומה להודעה של ערב הסעודית, שמה של ישראל לא הוזכר. למי שמכיר היטב את מסלול הטיסה הישירה היוצאת מנתב"ג לאיחוד האמירויות היא עוברת מעל ערב הסעודית, בחריין וקטאר לפני הנחיתה באיחוד האמירויות.

לאחר התמונה הוורודה של 'מזרח תיכון חדש' מצבן של חברות התעופה הישראליות עדיין רחוק מלהיות ורוד:

אל על

לבעייתה הקשה של אל על לא נמצא עדיין פתרון למרות התמונות היפות של המטוס החונה בגאווה וממנו שטיח אדום המוביל לטרמינל של נמל התעופה של אבו דאבי. כמו כן, הודעת אל על מטענים השבוע כי תבצע את טיסת המסחר הראשונה לדובאי והמהלכים ההרואיים של אנשי עסקים ציוניים, העושים דרכם למולדת להציל את חברת התעופה הלאומית מבלי לנתק את הדירקטוריון הנאחז בקרנות המזבח.

נראה היה השבוע שהאולטימטום של שרת התחבורה מירי רגב לאל על,  היה יותר אולטימטום לממשלת ישראל שתידרש להחליט השבוע לסוגיה, האם לאשר רשמית את הסיוע בסך 400 מיליון דולר. לאחר שחלף מועד ההנפקה ולא נקבע מועד חלופי שרת התחבורה, מירי רגב, ציינה כי הנפקה חייבת להתבצע  תוך 48 שעות או לחילופין מכירת החברה או הליכה לכינוס נכסים.

ארקיע

גם חברת ארקיע, בבעלות האחים נקש, עוברת משבר קשה שפתרון יעיל לא נראה באופק. חברת התעופה הייתה בהקפאה עמוקה במשך 5 חודשים ורק לפני חודש הודיעו האחים נקש שיזרימו לחברה 10 מיליון דולר, כערבויות שיפתחו את הדלת להלוואה בערבות מדינה וחימום מנועי החברה מחדש.

אם עד משבר הקורונה מצבה של חברת ארקיע לא היה מזהיר, המשבר הביא ככל הנראה את הבעלים לחשוב להיפרד מהחברה ולהמשיך הלאה. כעת נותר לראות איך יבשילו המהלכים הבאים ואם בכלל.

ישראייר: חברת התעופה הפעילה בנתב"ג בתקופת הקורונה. צילום יח"צ

ישראייר

מצבה של ישראייר הוא הטוב יחסית מבין שלושת חברות התעופה הישראליות והיום יותר מתמיד מחזקת את העמדה הגורסת שאין מקום לשלוש חברות תעופה במדינה קטנה כמו ישראל. בחודש יולי פורסם כי ישראייר קיבלה הלוואה בערבות מדינה בסכום של 140 מיליון שקל וחברת האם אי.די.בי תחזיר לחברה 10% מהלוואה בגובה 5 מיליון דולר, שלקחה ולא החזירה.

ברגע שארקיע חדלה מלפעול, ישראייר השתלטה על הקו לאילת בסבסוד המדינה ועוד הוסיפה שתי טיסות יומיות במטרה למנוע את ניתוק הקשר האווירי בין אילת למרכז מה שהיה פוגע בתיירות ובתושבי העיר הנזקקים לשירותים חיוניים במרכז.

בתחילת חודש אוגוסט פרסמה ישראייר כי הטיסה למעלה ממאה אלף נוסעים בטיסות חילוץ וטיסות פנים ארציות מה שמיקם אותה כחברת התעופה הפעילה ביותר בנתב"ג. ישראייר גם הגיבה במהירות לפתיחת השמיים והחלה למכור טיסות ליעדים הפתוחים לישראלים: קורפו, סלוניקי, אתונה, ורנה, זאגרב ודוברובניק.

בנוסף, נקטה בפעולות נוספות כמו שיתוף פעולה בנושא בדיקת קורונה מהירה, צ'ק אין באתר האינטרנט לטיסות לאילת במטרה לשפר את השירות ורק לפני יומיים (ה-3 בספטמבר) הגישה בקשה להיות מוביל נקוב להפעלת טיסות סדירות ומטען לדובאי מה שסגר מעגל לפתיחת הכתבה כי כל הדרכים מובילות לאיחוד האמירויות.

נתב"ג: נתוני יציאה יוני 2020. צילום עוזי בכר

מדינות ירוקות, אדומות ומרכז הבדיקות בנתב"ג

בחודש אוגוסט החלו ישראלים לטוס לבולגריה, קרואטיה ויוון, המדינות היחידות שאפשרו כניסת ישראלים במקביל לפרסום המדינות הירוקות, ע"י משרד הבריאות, מהן בחזרה לא ידרשו הנוסעים להיכנס לבידוד כל עוד לא שהו במדינה אדומה במהלך ה- 14 יום הקודמים לטיסתם לישראל.

במקביל יצא לדרך המכרז להקמת מעבדת קורונה בנתב"ג ואף הוכרז על הזוכה במכרז, חברת אומגה המכון להוראה מודרנית בע”מ בשיתוף עם בית החולים רמב”ם, שהתחייבה להקים את מערך הבדיקות תוך 45 ימים ליוצאים ולנכנסים בנתב"ג בעלות של 44.88 ₪ כולל מע"מ. מאוחר יותר התברר שהמחיר הוא מופרך ומעבדת קורונה ככל הנראה לא תקום בנתב"ג במחיר הזה ואם בכלל.

בינתיים ישראל הפכה למדינה אדומה בוהקת עם זינוק בתחלואה מה שעלול להביא לפי גורמים במשרד הבריאות לסגירת שלושת המדינות היחידות המאפשרות כיום כניסת ישראלים. סאגת אומן באה כנראה גם היא לסיומה עם החלטת ממשלת אוקראינה להטיל סגר באומן למשך השבוע בו חל ראש השנה.

חובבי החופשות בסיני יצטרכו גם הם להמתין בסבלנות, זאת לאחר ששר הבריאות יולי אדלשטיין הודיע כי הוא מתנגד לפתוח את מעבר טאבה לישראלים בדיוק שלושה ימים לאחר שראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי המליצה לפתוח את מעבר טאבה לישראלים לאחר שדרום סיני הוכרז כאזור ירוק.

גם בתיירות הפנים לא שקט עם העלייה בתחלואת הקורונה באילת- בירת התיירות הנוכחית של ישראל המדאיגה את פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו, שלא לדבר על ערים בהן יש רוב חרדי וערבי.

אילת, עיר החופש הדרומית. צילום Depositphotos

תיירות נכנסת

אתר משרד הבריאות מפרסם ממצאים אפידמיולוגיים על נדבקים המגיעים בטיסות לישראל ורק לאחרונה נרשמו נדבקים בתשע טיסות מטורקיה, 4 טיסות מפריז ו-5 טיסות מארה"ב שנחתו בישראל.

נתוני משרד הבריאות בטיסות הנכנסות מסבירים כנראה מדוע המשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' גרוטו לא עמד בהבטחתו לפרסם מתווה לכניסת תיירים בקפסולות לישראל ממדינות ירוקות. סוף חודש אוגוסט חלף ומתווה כזה לא נראה באופק.

בלשכת מארגני תיירות נכנסת הייאוש רק גובר וניסיונותיו של יוסי פתאל, מנכ"ל הלשכה לא נשאו פרי. לדבריו ישראל עסוקה בלדאוג שיקבלו אותנו במדינות ירוקות מבלי לדאוג למתווה ברור להכנסת תיירים.

Exit mobile version