Site icon IAS

סיור בשביל מורשת שבע התחנות בהן עבר הרצל בביקורו בא"י ב-1898

המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, מזמינה אתכם להשתתף במפגש מקוון לציון "יום הרצל" המתקיים מחר, י' באייר תש"ף (יום ב' 4.5.2020), בו גם מציינים 160 שנים להולדתו של בנימין זאב תאודור הרצל. המועצה יצרה שביל מורשת שבע התחנות בהן עבר הרצל, בביקורו בארץ ישראל בשנת 1898. ב"יום הרצל" מבקשים גם לבחון את חזונו של חוזה המדינה ומימושו בימינו.

"אין אדם שהינו חזק או עשיר דיו, כדי שיוכל להעתיק עם ממקום מושב אחד למשנהו. רק רעיון יכול לחולל זאת. לרעיון המדינה יש אכן כוח כזה. לאורך כל חשכת ההיסטוריה שלהם, לא חדלו היהודים מלחלום את חלום המלכות, 'לשנה הבאה בירושלים', שהוא המוטו העתיק שלנו. כעת שומה עלינו להראות, כי מחלום זה עשוי לצמוח רעיון בהיר כאור היום" (הרצל מתוך "מדינת היהודים").

מסעו של הרצל בארץ ישראל

ואכן, יותר מכל דמות אחרת, מזוהה בנימין זאב תאודור הרצל עם התנועה הציונית והקמת מדינת ישראל, ובמאמצים וקשיים רבים ניסה לקבל את ההכרה בקרב האומות, בדבר הזכות וההכרח למדינה יהודית עצמאית. ב 1896 הוא מפרסם את סיפרו "מדינת היהודים", בו הוא משרטט את הקווים המעשיים למימוש חזון המדינה היהודית. ב- 1897 מייסד הרצל את הקונגרס הציוני הראשון בבאזל. באוקטובר 1898 יוצא הרצל למסע בן 10 ימים בארץ ישראל. למסע היתה מטרה אחת – לפגוש את הקיסר הגרמני וילהלם השני. הימים היו סוף תקופת הזוהר של האימפריה הטורקית השולטת בארץ, אימפריות המערב החלו נוגסות במרחב והקיסר הגרמני הסתמן כגורם חשוב להבטחת הטריטוריה היהודית העתידית. וילהלם השני הגיע לירושלים לחנוך כנסיות גרמניות והרצל שאף לקבל את חסותו של הקיסר, ובכך גם לשכנע את הסולטן הטורקי בנחיצות מדינה יהודית.

את סיורו בארץ החל הרצל בנמל יפו, ביקר במושבות העבריות מהעליה הראשונה, כשמראשון לציון ממשיך הרצל גם לנס ציונה ולמושבה רחובות. הדרך הראשית מיפו לירושלים עברה לצד "מקווה ישראל", שלפני 150 שנה הוקם כבית הספר החקלאי הראשון בארץ ישראל מייסודו של קרל נטר הצרפתי. את ביקורו ב"מקווה ישראל" מנצל הרצל למיפגש עם הקיסר. בשנת 2012 נחנך פסל ברונזה בדיוק במקום המפגש של שני האישים המכובדים: הקיסר רכוב על סוסו בעוד הרצל עומד כשכובעו בידו לאות כבוד. הרגע הזה אף הונצח במצלמתו של דוד וולפסון, עוזרו האישי של הרצל, אלא שהוא החמיץ את הזווית הנכונה של השניים, וזה תוקן בפוטומונטאז' מחודש שאורגן על גג מלון ביפו. המפגש הרשמי של הרצל עם הקיסר התקיים ב- 2 בנובמבר בירושלים, שלמרות מצבה המוזנח עוררה בו רגשות עזים. מירושלים, חוזר הרצל לכיוון נמל יפו ובדרך מספיק לטעת עץ במושבה מוצא, ועוזב בחופזה את הארץ ב-4 בנובמבר 1898. הרצל שנולד ב- נ1860 נפטר ביולי 1904, באוגוסט 1949 הועלו עצמותיו לישראל (וגם של הוריו ואחותו) והוא קבור בירושלים בהר הרצל הנקרא על שמו.

כאמור, מחר "יום הרצל" מקיימת המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל מיפגש מקוון בשביל מורשת דרך 7 התחנות בהן עבר הרצל בביקורו בא"י, בין השעות 09:30 ועד ל- 11:00 לערך.

להרשמה לטקס מקוון ליום הרצל בזום. לחץ כאן

 

Exit mobile version