Site icon IAS

נתב״ג לא יוכל לעמוד בעומסים הצפויים תוך שנים ספורות

נתב"ג בימי עומס נוסעים. צילום עוזי בכר

היום (13.6.23), התקיים דיון בוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל בנושא ״שדה תעופה אזרחי משלים נתבג״. במהלך הדיון הוצגו עמדות חברי הכנסת, משרדי הממשלה וראשי הרשויות:

חה״כ מיכאל ביטון, יו״ר הוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל: ״גרירת הרגליים והקיבעון שמונעים הקמת שדות תעופה משלימים לנתב״ג הביאו למשבר שנמשך יותר מדי שנים ומאיים להביא אותנו למצב שבו נתב״ג קורס – דבר שגם יגרום לעליית מחירי הטיסות. נפגעים מכך תושבי כל הארץ, בתורים ארוכים בהמתנה לטיסה, תושבי המרכז שחווים רעש בלתי פוסק של המראות ונחיתות, תושבי הדרום והצפון שנאלצים להרחיק עד נתב״ג כדי לטוס. משרד ראש הממשלה לצערי לא נכנס לאירועזה לא תקין. מדובר בעניין לאומי ואסטרטגי. הוועדה דורשת מרוה״מ להקים ועדה ולהניע חשיבה בין משרדית, לרבות גיבוש החלטת ממשלה ראויה״

נציג החשב הכללי באוצר, שי ששתיאל: ״עד 2050 אנו צופים ביקוש של בין 60 ל-74 מיליון תנועות נוסעים בשנה. נתב״ג כבר היום כבר לא עומד בעומס – רואים את זה בתורים. נצטרך עוד שני שדות תעופה בהקדם״.

רכזת תחבורה באגף תקציבים באוצר, ספיר איפרגן: ״נתב״ג יכול לעמוד בעד 30 מיליון תנועות בשנה, ואנחנו כבר רואים את הקושי בלעמוד במספרים הללו. להקים שדה תעופה נוסף לוקח כעשר שנים – זה אומר שזה ממש ״מעבר לפינה״. זה גם אומר שצריך לפתח שני שדות תעופה במקביל – בצפון ובדרום״

עופר אליישר, מנהל אגף תכנון במשרד התחבורה: ״התכנסה ׳ועדת עילם׳ – ועדה בין משרדית שכללה את כל הגורמים הרלוונטיים (משרד הביטחון, משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, אוצר ועוד) ערכה כ-19 דיונים בהן נבחנו כ-90 אתרים אפשריים להקמת שדות התעופה, מהם השארנו 10 אופציות בעל היתכנו גבוהה. נבחנו פרמטרים כלכליים, חברתיים, תכנוניים, סביבתיים. כעת צריך לתת משקל לכל פרמטר בהאם לתפיסת העולם ולערכים שהממשלה רוצה לקדם ובהתאם לכך לקבל החלטה מי מעשרת האתרים בעלי הציון הגבוה ביותר ייבחר להקמת השדות״

חה״כ אלמוג כהן: ״מושכים את זה יותר מדי זמן ואני אומר לכם באחריות שאין מקום יותר טוב מנבטים. בנבטים יש מגדל פיקוח, יש מסלול ארוך, צריך להסתכל 20 שנים קדימה. כל התירוצים הביטחוניים זה פייק ניוז. כולם צריכים לצאת מאיזור הנוחות שלהם – זה אסטרטגי וזה גם יציל את הנגב״

נתב"ג: אולם נוסעים יוצאים. צילום עוזי בכר

חה״כ יסמין סאקס פרידמן: ״אני שנתיים חברת כנסת וזה הדיון העשירי שלי בנושא. טוחנים מים. בחדר הסמוך מדברים על משילות בנגב. השבוע היו דיונים על תרבות, רפואה, חינוך בנגב וכמו בכל דבר הנגב הוא 60% ממדינת ישראל אבל מתוקצב הרבה פחות. שדה תעופה בנגב הוא ״גיים צ׳יינג׳ר לכל התחומים שהזכרתי. שדה תעופה כזה יכול להביא עתיד של תקווה. הנגב הוא העתיד של מדינת ישראל, אני אירתם לכל מהלך, מאבק, דיון וגם ליציאה לרחובות עם מגפון. נמאס לנו מפטפטת.״

חה״כ בועז טופורובסקי: ״בצפון יש התנגדות של תושבים להקמת שדה תעופה, בדרום אפשר לפתור את העניין של המסדרון האווירי. ולכן אם מחליטים שגם ככה צריכים שני שדות אחד בצפון ואחד בדרום, אז חייבים להתחיל עם זה שבדרום״.

ראש עיריית חולון, מוטי ששון: ״מה שהיה הוא שיהיה, אין חדש תחת השמש לצערי הרב. בשנת 1997 לפני שלושים שנה הייתי במועצה הארצית לתכנון ובניה ואימצו החלטה – להקים שדה תעופה בנבטים. קיבלו החלטה בממשלה, אז קיבלו, הכל דקלרטיבי. כבר ב-1994 העלתי את הנושא בפני ראש הממשלה יצחק רבין. דיברו על צפי של 18 מיליון תנועות נוסעים. היום מדברים על 60-74 מיליון. אין מי שידפוק על השולחן. כדי לפתוח בצפון צריך לערב את התושבים וכדי לפתוח בדרום צריך לעשות רכבת לנגב.״

ראש המועצה המקומית בית דגן, אלי דדון: ״כבר ב-1984 דובר על שדה משלים בנבטים והוא נבנה בצורה הזאת ולצורך כך. אתמול בטעות שמעתי את ראש עיריית חיפה, עינת קליש שאמרה שתוך זמן קצר על ידי הארכת מסלול אפשר להכשיר את שדה התעופה בחיפה לעוד 5-6 מיליון נוסעים. הלוואי והשרים היו יושבים פה, שרי הביטחון והתחבורה כדי להחליט מה עושים. אנחנו נמשיך לדבר. אני מכיר את זה עשרות בשנים. לזעוק על הקשיים של הרעש ובדרום ובצפון ממשיכים לא להתפתח כתוצאה מכך שיש אוזלת יד כל כך קשה עד כדי כמעט תאונה מעל נתב״ג, שלא לדבר על העינוי שעוברים הנוסעים בהמתנה בתורים בנתב״ג״

ראש העיר ראש העין, שלום בן משה: ״משרד התחבורה הציג לנו בשנים האחרונות גידול משמעותי במספר תנועות הנוסעים שהגיע ל30-40 מיליון. כולם רואים מה קורה: בן גוריון לא יכול להכיל את כל התושבים. עוד כמה שנים נהיה 100 אלף תושבים בראש העין. פעם היו שומעים את הציפורים – עכשיו שומעים רק את המטוסים. צריך להקים שדה תעופה משלים בדרום – נבטים – לקרוא לו שדה תעופה ״נגב״. זה יהיה הכי זול, הכי מהיר, יש לו את כל התשתיות. מה שחסר זה לקבל החלטה – התרומה שלו לנגב תהיה בכל קנה מידה כלכלי ובינלאומי. חייבים לקבל החלטות כאלה. אני משוכנע ששרת התחבורה לא תתנגד לנבטים. שרת התחבורה תתמוך וצריך לרתום לכך גם את שר הביטחון וראש הממשלה״

חגי רזניק, מנכ״ל מכון ריפמן: ״ערכנו מחקר בהיקף של 60 עמודים יחד עם חברת ״אורבניקס״, מדובר ב300 אלף איש, חצי מאוכלוסיית הנגב, שיושפעו מהקמת שדה התעופה. כ-30 אלף משרות במעגלים ראשוניים, עושר מוניצפלי שחוסר בו הו ממחוללי הפערים הסוציו אקונומיים כמו שלמדנו ממיכאל ביטון בירוחם. אני אופטימי, מה צריך הוא להכין טיוטא של הצעת מחליטים. השרים בסופו של דבר צריכים להכריע בדבר הזה. זה דבר דרמטי ומכון ריפמן יסייע בכל דבר נדרש.״

יו"ר מועצת הנגב וראש עיריית ערד ניסן בן חמו: "שדה תעופה זו החלטה שמשנה מציאות, הגיע הזמן שראש הממשלה יחליט שהשדה יהיה בנבטים וכולם ייצאו לדרך, כל ראשי הרשויות בנגב רוצים את השדה אצלנו כי מדובר בעתיד שלנו ושל מדינת ישראל כולה".

ראש מועצה אזורית מגידו איציק חולבסקי: "שדה תעופה זה פרויקט אסטרטגי למאה שנים. מבחינה אסטרטגית, ערכית, כלכלית, דמוגרפית וסביבתית הנגב הוא המקום המתאים לשדה המשלים למדינת ישראל. יחד עם שדה אזורי בחיפה, זה הפתרון הנכון למדינת ישראל. דרושה החלטה מנהיגותית של ראש הממשלה ושר הבטחון ואני בטוח שחיל האויר יידע לעמוד באתגר. אסור לקבל החלטה גורלית רעה ושגויה ואסור לפגוע בעמק יזרעאל, ערש ההתיישבות והחקלאות של מדינת ישראל".

ראש המועצה המקומית קרית טבעון עידו גרינבלום: "הגיע הזמן שמדינת ישראל תתקדם לקבלת ההחלטה המשמעותית, הנכונה והיחידה האפשרית שהיא הקמת נמל תעופה בנבטים והקמת שדה אזורי בחיפה. זה הפתרון מבחינת כלל הגורמים שפועלים בנושא במשותף".

Exit mobile version