Site icon IAS

נשים מעוררות השראה: הנשים ששינו את פני העיר דובאי

ארווה אחמד – סיורים קולינריים עם כבוד למסורת. צילום יח"צ

דובאי היא מעין מיקרוקוסמוס לעולם אידיאלי, ניתן למצוא בה מסורת עתיקה לצד קדמה וחדשנות, ערכים של דת לצד ערכי חירות ושיווין, אדריכלות מודרנית לצד נוף טבעי ובעיקר מגוון תרבותי ואנושי עשיר. ההטרוגניות החברתית של דובאי כוללת נשים מעוררות השראה, אשר השפיעו, עיצבו והפכו את דובאי לסיפור ההצלחה שאנו מכירים בעת הזו.

מאהבה למטבח ליוזמות קולינריות

לדובאי יש זהות קולינרית ייחודית באמת והיא ביתן של שפיות ויזמיות אוכל מעוררות השראה הפועלות בעיר. נשים הן אלה שהביאו אל דובאי חלק מהסצנות החמות ביותר, דוגמת שווקים אורגניים, מסעדות הפועלות על פי עקרונות הקיימות וסיורים קולינריים שיוצרים חיבור עמוק בין תיירים למסורות קולינריות עתיקות של העיר.

בקי בלרסטון – העצמה של חקלאות מקומית אורגנית

ראשונה ברשימה היא הגולה הבריטית, בקי בלדרסטון – הכוח המניע מאחורי שווקי "רייפ מרקט" – Ripe Markets הפופולריים שהשיקה ב-2011 והפכו ליעדים המומלצים של דובאי לתוצרת אורגנית באיכות גבוהה ומתנות לבעלי מלאכה. בקי נאבקה להשיג פירות וירקות עונתיים מקומיים, אז החלה לעבוד עם כמה מהחוות האורגניות הטובות ביותר באזור כדי להביא את התוצרת שלהן לשוק איכרים שבועי, ואחר כך לחנויות ברחבי דובאי.

יחד עם שירות משלוחים עד הבית, בקי שינתה את סצנת המזון האורגני בדובאי, חיברה בין חקלאים ויצרנים מקומיים לקונים בשווקים ובחנויות הפופ-אפ של רייפ, המציעות גם סבונים ונרות בעבודת יד, תכשיטים, פשמינות ותיקים, כמו גם אמנות ועיצוב. תושבים ותיירים המבקרים ב-Ripe Markets יכולים גם להשתתף בשיעורי יוגה וסדנאות אמנות. בשנת 2019 השיקה בקי את The Collective by Ripe באל-קווז, שהפך חלל תעשייתי למרכז יצירתי משגשג עם בתי קפה, חנויות מתנות, בוטיקי אופנה וסדנאות אומנים.

הבריטית, בקי בלדרסטון – הכוח המניע מאחורי שווקי "רייפ מרקט". צילום יח"צ

עמנואל סאוקו – מסעדות עם פילוסופיה מוסרית

תושבת דובאי נוספת שמעצבת את הסצנה הקולינרית היא עמנואל סאוקו, ילידת צרפת, שהשיקה את ה-Comptoir 102 – בית קפה אורגני משולב עם חנות קונספט השוכנת בשכונת Jumeirah, החנות אוצרת רהיטים, כלי בית ובגדים וכן מוצרי בישום, יופי וטיפוח אורגניים מסביב לעולם.

עמנואל זיהתה את ההזדמנות בדובאי למסעדות המגישות מנות צמחיות, ומאוחר יותר הקימה עמנואל את מסעדת Wild and The Moon האהובה עליה, שכעת יש לה שלושה סניפים בדובאי. כל יוזמותיה מונעות לפי פילוסופיה פשוטה – כל מה שבתפריט חייב להיות מקור מוסרי, צמחי ועונתי.

ארווה אחמד – סיורים קולינריים עם כבוד למסורת

ארווה אחמד גדלה באיחוד האמרויות ובשנת 2013 החליטה להפוך את התשוקה שלה לאוכל ולקהילה שלה לחברת סיורי האוכל הראשונה של דובאי, Frying Pan Adventures. סיורי האוכל של החברה מציגים את המטבחים המקומיים של דובאי העתיקה, אבל גם חושפים את הסיפורים והתרבויות של הקהילות המקומיות. ארווה והצוות שלה פיתחו גם סיור קולינרי דרך הקהילה ההודית הוותיקה והתוססת ביותר בדובאי, ומסע מזרח תיכוני שלוקח את האורחים לחגיגה אמיתית של מנות לבנוניות, עיראקיות, אמירותיות, איראניות ופלסטיניות. אורחים המעוניינים בהרפתקה קולינרית שלמה צריכים לצאת להליכת האוכל ב-Creekside, שם הם טועמים אוכל אמירי, הודי ואיראני ולאחר מכן שטים בסירת אברה מסורתית על פני נחל דובאי.

סהר פרהאם – השפית קונדיטורית הראשונה באיחוד האמירויות

השפית סהר פרהאם היא אזרחית איחוד האמירויות והשפית קונדיטורית האמירית הראשונה באיחוד האמירויות. לאחר שהצטרפה לבורג' אל ערב האייקוני ב-2016, פרהאם הפכה לאמירית הראשונה שמבשלת במלון שבעת הכוכבים. היא הביאה איתה תשוקה לתוצרת מקומית ולחקור דרכי עבודה ברות קיימא, המפורסמת ביצירת תה אחר הצהריים מפואר, מאפים טעימים ועוגות משובחות. השפית סהר והצוות שלה יוצרים את כל הקינוחים לבורג' אל ערב, מעוגיות פשוטות ועד לעוגות חתונה של 20 קומות, הכל כמובן נעשה בעבודת יד מאפס.

השפית סהר פרהאם היא השפית קונדיטורית האמירית הראשונה באיחוד האמירויות. צילום יח"צ

יוצרות שינוי: נשים ששינו את הנוף התרבותי של דובאי

דובאי זוכה להתעניינות מצד חובבי אמנות ותרבות מכל רחבי העולם, עם אוסף מרשים של גלריות עכשוויות, ארכיטקטורה שובת עין ואמנות רחוב אקלקטית. הנה תמונת מצב של מוקדי האמנות של דובאי, מחוזות התרבות הקוסמופוליטיים ואירועי אמנות וספרות שכולם מנוהלים על ידי נשים.

בנדטה ג'יון – הפכה את האמנות לאירוע שנתי בינלאומי

בנדטה ג'יון, שהגיעה מאיטליה, ממלאת תפקיד חשוב כמנהלת ומנכ"לית ארט דובאי. במהלך 15 השנים האחרונות, היריד "ART DUBAI" הפך לאירוע אינטגרלי בסצנת האמנות המתרחבת של המזרח התיכון והוא חלק בלתי נפרד מהאקולוגיה התרבותית המתפתחת של האזור. ג'יון מובילה את  האסטרטגיה והיישום שמביאים ליריד העולמי רזומה של פיתוח עסקי מבריק בין התקשרויות מוסדיות, טיפוח עשייה אמנותית ומעורבות חינוכית ציבורית. במהלך חודש מרץ (10-12.3) תתקיים בדובאי המהדורה ה-15 של יריד האמנות הבינלאומי Art Dubai.

אלהאם בולוקי – חוגגת את המילה הכתובה

אלהאם בולוקי היא מנהלת פסטיבל האמירויות לספרות, המכונה בחיבה 'Emirates Litfest' – החגיגה הגדולה ביותר של המילה הכתובה והמדוברת במזרח התיכון. מתוך שליחות לעורר את כולם, לרבות מי שאינם קוראים, לקרוא להנאתם, אלהאם אחראית לתכנן אסטרטגיה ולאצור תכנית פסטיבל מגוונת, מכילה ומאירת עיניים הפונה לקהל מכל הגילאים והרקעים. האירוע שנקרא בשמו המלא Emirates Airline Festival of Literature, מתקיים מדי שנה ומושך אליו רעיונות, חשיבה קדימה ומקדמת לחברה אמפתית יותר. מהדורת 2021 נקטה בגישה 'היברידית' וקיבלה בברכה מחברים מכל רחבי העולם כולל אפגניסטן, מצרים, הודו, ניו זילנד, ניגריה, שוודיה, ערב הסעודית, בריטניה וארה"ב, זאת בנוסף לשלושה מקומות ברחבי דובאי, כולל מרכז האמנויות ג'מייל, עיר הפסטיבלים אינטרקונטיננטל דובאי ושדרת אלסרקל.

אלהאם בולוקי היא מנהלת פסטיבל האמירויות לספרות. צילום יח"צ

אורסולה מוש – הפכה את ההתאהבות בגמלים לעסק מצליח

אורסולה מוש, ילידת גרמניה, ביקרה לראשונה באיחוד האמירויות ב-1988, התאהבה במנהגים המקומיים, בנופי המדבר ובמורשת הטבעית. עשור מאוחר יותר היא עברה לחיות באיחוד האמירויות. כשחברה האמירי ומגדל גמלים בולט, סייף אל מוהאירי , העניקה לה במתנה גמל צעיר, אורסולה, הידועה בקטנה 'אושי', החלה ללמוד על גמלים ועל התפקיד המיוחד שהם ממלאים בקהילה הבדואית. כיום, "כאמל אושי" מספקת חוויות מדבר ערביות אותנטיות תוך הסתמכות על המסורת, אורחות החיים והמטבח של השבטים הבדואים של האזור. החברה של אושי מציעה למבקרים טיולי גמלים בדובאי וכן יוזמת באירועי תרבות ופסטיבלים המתארחים במקומות כמו אל מרמום הריטג' וילג'.

אורסולה מוש, מספקת חוויות מדבר ערביות אותנטיות. צילום יח"צ

 

Exit mobile version