Site icon IAS

נציגות עובדי אל על: "אין טעם להמשך השיח בין הצדדים"

מטוסי אל על בנתב"ג. צילום עוזי בכר

שרון בן יצחק, יו"ר רוחבי מועצת העובדים באל-על שלח מכתב בהול היום (ב') ה-18 באוקטובר 2021 ליהודית גריסרו, סמנכ"לית משאבי אנוש באל על:

"במכתבינו ובפניותינו החוזרות ונשנות הסברנו, כי נודע לנו עקב פרסומים באמצעי התקשורת על כך שהנהלת החברה החלה לצמצם את פעילותה של חברת הבת סאן דור על ידי אי ביצוע טיסות שכר (צ'רטר) בתחום השבת, כפי שנעשה באופן שוטף כל השנים מאז הקמתה של סאן דור ועד טרם פרוץ משבר הקורונה.

חזרנו והבהרנו, כי הנהלת החברה אינה מורשית לפעול באופן חד צדדי בנושא כגון דא, אלא עליה לשתף את נציגות העובדים וההסתדרות בכל החלטה, שעלולה להשליך על תנאי העסקתם של עובדי החברה, ולכן ביקשנו לקיים התדיינות בנושא זה כדי לנסות להגיע להבנות.  בפגישות ובשיחות שהתקיימו בכמה הזדמנויות טענו בפנינו גורמי הנהלה (לרבות את עצמך), כאילו אין להנהלת החברה כל כוונה לבצע שינוי בפעילותה של חברת סאן דור.

למרות זאת בדיקות שנערכו מטעמינו העלו, כי בפועל המצב בשטח הינו שהנהלת החברה מצמצמת את פעילותה של סאן דור, ובכלל זאת אינה מוכרת כלל כרטיסים לטיסות בתחום השבת, וזאת על אף הביקוש לכרטיסי טיסה כאלו. בנוסף הסתבר, כי הופסקה פעילותם של טיסות מטען בשבת. במקביל בחודשים האחרונים פנינו אליך שוב ושוב במספר נושאים שבהם החברה מבצעת באופן חד צדדי הפרות של הסכמי העבודה וכן שינוי של מנהגים ונוהגים. פניותינו נותרו ללא טיפול.

ביום 24.8.21 הוכרז סכסוך עבודה בחברה

למרות הכרזת סכסוך העבודה הנ"ל החברה המשיכה לנצל באופן ציני את המצב שנוצר עקב משבר הקורונה, ובכלל זאת ישנה פגיעה מתמשכת בזכויותיהם של עובדים רבים ואי החזרתם מחל"ת לאחר תקופה ממושכת, גם כאשר צורכי העבודה בחברה מאפשרים זאת. גם כיום ישנם בחברה עובדים פעילים בכמות מעטה יחסית, והם נדרשים לבצע עבודה בשעות נוספות, בעוד שעובדים רבים אחרים שוהים בחל"ת שלא לצורך.

עובדי אל על מפגינים מול משרד האוצר. צילום עובדי אל על

ביום 4.10.21 הוכרז סכסוך עבודה נוסף בחברה

בעקבות הכרזת הסכסוך החדש ביקשת לזמן פגישה ולהציג במסגרתה נתונים, הנוגעים לפעילותה של חברת סאן דור, ובהתאם לכך קוימה פגישה בכפר המכביה ביום 12.10.21. בפגישה הנ"ל נדהמנו לשמוע מפיהם של כל נציגי הנהלת החברה שנכחו בה, כי התקבלה כבר החלטה חד  צדדית מוגמרת של בעלי  החברה, שלא להפעיל טיסות של חברת סאן דור ושל מטוסי מטען בשבתות ובחגים.

באותה פגישה הודיתם במפורש לראשונה (בניגוד גמור לאמירות הכזב, שהשמעתם בפגישות קודמות בנושא זה), שההחלטה התקבלה כבר, ואין לבעלי החברה  כל כוונה לשנותה. יתרה מכך, הודיתם שלא ביצעתם בדיקה כלכלית נאותה של המשמעויות, הנובעות מקבלת החלטה זו, הן ביחס לעובדי החברה והן ביחס לרווחיותה של החברה.

בסיום הפגישה הצעתם, כי תקוים לאחר מכן פגישה בין היועצים הכלכליים של החברה ושל נציגות העובדים, ובה יוצגו נתונים כלכליים של פעילות חברת סאן דור בשנים האחרונות. ביום שלאחר מכן 15.10.21 קוימו פגישות היכרות בין בעלי החברה, מר קני רוזנברג, ויועציו, לבין ועדי העובדים המגזריים בחברה. בפגישות אלו הודה מר רוזנברג, שאין בכוונתו להפעיל טיסות מטען וטיסות סאן דור בשבתות ובחגים, ויתרה מכך, הוא אף הצהיר, שהחברה תטיס רק טיסות רווחיות, ועל כן טיסות, שלא תהיינה רווחיות דין , תבוטלנה סמוך לפני מועד הטיסה.

הצהרה זו הכתה בהלם את חברי נציגות העובדים, שהרי יש בכך כדי לשנות כליל את פניה של החברה.  ברור, כי נוסעים שטיסותיהם תבוטלנה, יהססו לרכוש בעתיד כרטיסי טיסה בחברה, ויעדיפו לנסות אלטרנטיבות אחרות בחברות מתחרות, כך שבטווח הארוך יצומצם קהל הלקוחות של החברה.

התנהלות זו שונה לחלוטין, מכפי שנוהלה חברת אל על מאז הקמתה, ויהא בה כדי לשנות את אופייה של החברה מהיותה חברה לאומית, שפונה לכל פלחי האוכלוסייה בארץ, להיותה חברה קטנה, שמיועדת לקהל לקוחות מצומצם.  למותר לציין, כי ההתנהגות של הנהלת החברה והבעלים כמתואר לעיל מעידה על חוסר תום לב מובהק ביחסי העבודה הקיבוציים, ונושא זה נכלל בסכסוך העבודה המוכרז.

בעקבות הצהרותיו החד משמעיות של מר רוזנברג הובן, שאין להנהלת החברה מנדט לנהל מו"מ עם נציגות העובדים, אלא היא מכוונת להוציא לפועל את החלטותיו המוגמרות החד צדדיות של מר רוזנברג, תהיינה השלכותיהן אשר תהיינה, וזאת אף מבלי שישנה אפשרות מעשית להעריך באופן נאות את מכלול ההשלכות הכלכליות העתידיות של מהלכים אלו.

ברור, כי בחירתכם לבצע מהלך חד צדדי של הקטנת פעילותה של סאן דור השפיעה כבר על עובדי החברה במגוון של דרכים. בכלל זאת אם לא הייתה מוקטנת פעילותה של סאן דור, ניתן היה כבר להחזיר מחל"ת עובדים רבים נוספים. עוד נדגיש, כי העובדים קיימו כבר את מלוא חלקם בהסכמי ההבראה המגזריים שנחתמו ביולי 2020, ואילו החברה טרם עמדה במחויבויותיה לפי ההסכמים, ולא קיימה את חלקה כלל.

החברה אף לא טרחה להעביר לנציגות העובדים דיווח רבעוני, כפי חובתה בהתאם לקבוע בסעיף 4 להסכם מיום 6.4.21 . פנינו אלייך בעניין זה ביום 2.8.21 בבקשה לקבל מסמכים ונתונים ספציפיים לפי דרישתו של פרופ' רייך, היועץ הכלכלי של הנציגות, אולם  עד כה אף אחד מהמסמכים הללו לא הועברו.

נוכח המפורט לעיל אין טעם לקיים כעת פגישות סרק בין יועצים כלכליים, שנראה כי נועדו 'למשוך' זמן, ולא לייצר שיח פורה במסגרת יחסי העבודה הקיבוציים ולנסות למצוא פתרונות הולמים במשותף בטרם קבלת החלטות צר לנו מאד על כך שבחרתם שוב להתנהל בחוסר שקיפות במסגרת יחסי העבודה הקיבוציים במקום לקיים שיח הולם בתום לב ובפתיחות."

מחאת עובדי אל על צילום ועד עובדי אל על
Exit mobile version