Site icon IAS

מעמק רפאים לעמק מוצא ב-10 דקות

נחנכה מנהרת האופניים הראשונה. צילום זאב הכהן, רט"ג

אחד הפרויקטים החשובים בעיר הבירה הגיע לסיומו. מנהרת כרם, שאורכה 2.1 קילומטר, מחברת את המקטע האחרון בשביל אופניים סובב ירושלים.

מנהרת כרם, מנהרת האופניים הראשונה בישראל, נחנכה (9.9.22) בטקס חגיגי בירושלים, בהשתתפות בכירים מהגופים השותפים לפרויקט ומאות רוכבי אופניים.

את פרויקט הנגשת המנהרה, באורך של 2.1 קילומטרים, הובילו משרד ירושלים ומורשת, עיריית ירושלים, רשות הטבע והגנים ובביצוע הרשות לפיתוח ירושלים. בפרויקט הושקעו כ-25 מיליון שקלים שתוקצבו על ידי משרד ירושלים ומורשת, משרד התיירות, עיריית ירושלים, תאגיד הגיחון ומפעלי טיהור וביוב ירושלים.

מנהרת כרם מציעה חוויית רכיבה וטיול ייחודיות, לטובת תושבי העיר ואזרחי כל המדינה. הרכיבה במנהרה מתאימה גם לחובבים והותקנו בה אמצעי הבטיחות והבקרה המתקדמים ביותר.

המנהרה היא חלק משביל סובב ירושלים, שביל רכיבה יחיד מסוגו באורך 42 קילומטרים, המקיף את עיר הבירה ומשלב את העיר ההיסטורית והעיר החדשה, ברכיבה אחת. מנהרת כרם מחברת את השביל בין נחל רפאים בגן הלאומי הרי יהודה לעמק מוצא.

הכניסה הדרומית למנהרה נמצאת בפארק רפאים, מתחת לעין לבן, והכניסה הצפונית ממוקמת בנחל עין כרם, בגן הלאומי עין כרם, כחצי קילומטר מצומת כרם.

מנהרת כרם נחפרה לראשונה בשנות ה-90, אז מטרתה הייתה העברת קו הביוב הראשי של תאגיד הגיחון לכיוון מפעל הטיהור בשורק, הנמצא ממערב לעיר ומשמשת כיום כמנהרת תשתיות, הכוללת גם את קו המים החמישי לירושלים של חברת מקורות.

נחנכה מינהרת האופניים הראשונה. צילום שור ענתבי, רט"ג

העבודות שנעשו כעת כוללות סלילת כביש, התקנת מפוחים והתקנת מערכות חשמל ובטיחות מתקדמות, כדי להפוך את המנהרה בטוחה למעבר הציבור בכל ימות השנה. מנהרת כרם, בנוסף להיותה חלק משביל האופניים סובב ירושלים ופארק המסילה, מאפשרת גם גישה לאתרי בילוי ייחודיים, ביניהם שכונת עין כרם הקסומה, גן החיות התנכי והאקווריום, מעינות הטבע ההיסטוריים עין לבן ובאתר עין חנייה של רשות הטבע והגנים.

שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין: "בעבר  ירושלים הייתה עיר תיירות אטרקטיבית בשל עברה המפואר. היום, מלבד אוצרותיה ההיסטוריים, היא משלבת גם תיירות מודרנית. חניכת פרויקט מנהרת הגיחון מהווה חלק נוסף בפיתוח העיר ירושלים ובהפיכתה לעיר תיירות אטרקטיבית לכל סוגי הקהלים בארץ ובעולם כולו. המנהרה תאפשר גם למרחב הסובב את ירושלים למשוך מבקרים, ובכך לחזק את היעדים התיירותיים המסורתיים של העיר.

"משרד ירושלים ומורשת בראשותי, משקיע מאות מיליוני שקלים בכל שנה בפיתוח כלל היבטי התיירות של ירושלים וביצירת אטרקציות ומיזמים חדשניים, המחברים בין עברה ההיסטורי המפואר של בירתנו הנצחית לעתידה המבטיח. אני מזמין את חובבי הרכיבה לבוא וליהנות ממסלול מודרני ומטופח לרכיבה המשקיף על נופה המיוחד של ירושלים העתיקה".

Exit mobile version