ארגון הבינלאומי לנמלי תעופה, סניף אירופה – (ACI Europe- Airports Council International) פרסם את נתוני תנועת הנוסעים האחרונה, לחודש יוני 2020, המראים את ההשפעה ההרסנית של נגיף הקורונה על תעשיית התעופה כאשר תנועת הנוסעים רשמה ירידה של 64.2% בחציון הראשון של השנה וכמעט הגיע לקיפאון מוחלט ברבעון השני, עם ירידה של 96.4% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.
במהלך המחצית הראשונה של השנה, הירידה בתנועת הנוסעים בלטה פחות בשוק שאינו האיחוד האירופי (59.8%-) בהשוואה לאיחוד האירופי (65.6%-). זה בעיקר שיקף את ההגבלות הפחות מחמירות במספר מדינות שאינן באיחוד האירופי וטיסות מקומיות הושפעו פחות מאלו הבינלאומיות.
בעוד שהיקפי הנוסעים בקווים הבינלאומיים ירדו בקצב דומה בנמלי תעופה שאינם באיחוד האירופי והאיחוד האירופי (בהתאמה 65.1%- ו-65.4%-), הירידה בקווים המקומיים הייתה פחות חריפה בנמלי תעופה שאינם של האיחוד האירופי (50.7%-) לעומת האיחוד האירופי (62.9%-), זה ניכר במיוחד בנמלי התעופה של רוסיה, נורבגיה ובמידה פחותה בטורקיה.
כל זה הביא לשינויים משמעותיים בדירוג Majors1 (חמשת נמלי התעופה המובילים באירופה):
במהלך חודש יוני , בו נרשמה ירידה של 93.2% בתנועת הנוסעים ברחבי רשת נמלי התעופה האירופית, הפך נמל התעופה מוסקבה דומודדובו לעמוס ביותר עם 716,800 נוסעים (73.3%-). אחריו בדרוג פריז שארל דה גול עם 625,900 נוסעים (90.9%-), מוסקבה שרמטייבו עם 622,800 נוסעים (86.5%-), פרנקפורט עם 599,200 נוסעים (90.9%-) ואיסטנבול עם 591,000 נוסעים (90.1%-).
לונדון הית'רו (95.2%-), המדורג בדרך כלל במקום הראשון, הגיע למקום ה -11 עם למעלה מ- 350,700 נוסעים לעומת 7.24 מיליון ביוני אשתקד. אמסטרדם סכיפהול, שדה התעופה האירופי השלישי העמוס בשנה שעברה, ירד למקום השביעי עם 471,800 נוסעים ( 92.7%-).
שיבושי הדירוג לא היו מוגבלים רק ל -5 הראשונים אלא נפוצים גם בשאר נמלי התעופה – מה שמשקף גם את חוסר ההתאמה בין מדינות אירופה בהסרת מגבלות הנסיעות. לדוגמה:
אתונה (87.9%-) ואיזמיר (77.7%-) קיבלו בברכה יותר נוסעים מאשר מינכן (95.1%-).
סוצ'י (70.8%-) יותר ממדריד (96.5%-) וציריך (93.1%-).
ברגן (74.9%-) יותר מליסבון (94.7%-) וקופנהגן (94.9%-).
אדנה (-73.8%-) וטנריף (80.6%-) יותר מדבלין (97.2%-).
טרונדהיים (77.3%-) וקטניה (91.1%-) יותר מבריסל (96.4%-) והלסינקי (96%-).
הובלת מטענים
נמלי התעופה באירופה חוו גם ירידה של 16% בתעבורת המטענים במהלך המחצית הראשונה של השנה, כאשר הירידה הגיעה ל- 23.1% ברבעון השני. עשרת נמלי תעופה המובילים באירופה לתעבורת מטענים רשמו ירידה של 13.7%, כאשר רק נמל התעופה של לוקסמבורג רשם עלייה של 4%.
תנועת הנוסעים ביולי 2020
לאחר התיאום המהוסס של הסרת מגבלות הנסיעה ברמת האיחוד האירופי, החל מאמצע יוני, נרשמה התאוששות איטית מהצפוי. כתוצאה מכך, תנועת הנוסעים ברחבי רשת נמלי התעופה באירופה צנחה בכ -78% ביולי לעומת החודש המקביל אשתקד. זה תורגם לירידה של 208 מיליון נוסעים וירידה כוללת של 969 מיליון נוסעים מתחילת השנה
במהלך השבועיים האחרונים הואט קצב ההתאוששות. זה נובע מכמה מדינות שהטילו מחדש מגבלות נסיעה, בפרט ההחלטה הפתאומית של בריטניה לדרוש מהמטיילים מספרד לחזור למדינה.
אוליבייר ינקובץ (Olivier Jankovec), מנכ"ל ACI EUROPE אמר: "ההתאוששות היא איטית מדי ולא וודאית. למרות מאמצים נואשים לצמצם את עלויות נמלי התעופה באירופה הם 'שורפים' מזומנים בשיא הקיץ. ההכנסות חלשות בגלל השילוב של נפחים נמוכים עם הנחות ותמריצים לחברות תעופה להגדיל את התנועה האווירית. בהתחשב בעונתיות הביקוש, הדבר לא מבשר טוב בחודשים הקרובים. אם ההתאוששות לא תואץ משמעותית, שדות תעופה רבים פשוט ייגמרו את כסף. "
דרוג על פי קבוצות נמלי התעופה
קבוצה 1 (למעלה מ-25 מיליון נוסעים בשנה): מוסקבה דומודדובו (49.0%-), איסטנבול (54.8%-), מוסקבה שרמטייבו (58.3%-), אוסלו (58.7%-) ואיסטנבול סביחה (59.9%-).
קבוצה 2 (בין 10 ל-25 מיליון נוסעים בשנה): סנט פטרסבורג (52.7%-), מוסקבה ונוקובו (54.2%-), גראן קנריה (54.3%-), ז'נבה (57.7%-) וטנריף דרום (57.9%-).
קבוצה 3 (בין 5 ל-10 מיליון נוסעים בשנה): סוצ'י (45.7%-), ברגן (52.3%-), מינסק (52.8%-), סופיה (53.1%-) ואדנה (54.8%-).
קבוצה 4 (פחות מ-5 מיליון נוסעים בשנה): פלורה (18.7%-), ברונויסונד (24.4%-), כריסטיאנסונד (27.5%-), לקנס (34.7%-) וסנדנסוין (-35.6%).
דו"ח תנועת הנוסעים של ארגון ACI EUROPE כולל יותר מ -400 נמלי תעופה המהווים למעלה מ- 90% מתעבורת הנוסעים האירופאית.