Site icon IAS

מטוס הדקוטה עובר מנמל אילת לנמל רמון

מטוס הדקוטה עובר לבית חדש- נמל רמון. צילום דוברות רש"ת

מטוס הדקוטה עובר לבית חדש- נמל רמון. צילום דוברות רש"ת

מטוס הדקוטה DC-3, שסימנו 4X-AES, אחד מסמליה של העיר אילת, עובר מנמל התעופה באילת למשכנו החדש בנמל התעופה רמון על שם אילן ואסף רמון. המטוס שימש בזמנו עורק תחבורה אווירי חשוב לאילת, הן במסגרת שירותו בחיל האוויר והן בפעילותו בחברת ארקיע.

מספר זאב שריג לשעבר מנהל נמל התעופה אילת ומנהל נתב"ג: "מטוס הדקוטה מייצג יותר מכל את הקשר האווירי של התעופה האזרחית והצבאית בין העיר אילת לבין מרכז הארץ".

עם ההתקדמות לקראת פתיחתו של הנמל החדש יוצא לדרך מבצע העברת הדקוטה משדה התעופה אילת לרמון. היום לקראת השעה 08:30 הגיעו צוותים מיוחדים לנמל התעופה אילת, בעזרת מנוף מיוחד פורק המטוס והועמס על משאית. מחר בסביבות השעה 23:00 יינתן אור ירוק והמטוס ינוע צפונה על המסלול עד לפינה הצפון מערבית של נמל אילת. הגדר בפינה תפתח  והמשאית הנושאת את המטוס תצא ותתחיל לנוע לעבר נמל רמון. במשך התנועה בדרך יבוצעו עבודות התאמת התוואי למעבר המשאית, כי מדובר במטען חריג לרוחב ולגובה. את ההובלה ילוו צוותים של חברת חשמל, משטרת ישראל, וצוות מסגרים מטעם המוביל. כשיגיע המטוס לרמון יונף המטוס מהמשאית ויוצב ברחבה שיועדה לכך.

מטוס הדקוטה AES -X 4 שימש בשירות חשאי את מדינת ישראל ובחיל האוויר. הוא יוצר ב-1942 והוצא משירות פעיל בחיל ב-1999. המטוס הוצב ברחבה האווירית בנמל התעופה אילת כאות הוקרה על פעילותו בין השנים 1942 – 1999.

המטוס הוא "אח" לשתי דקוטות אשר עשו את מרבית שירותם צמוד.  דקוטה 42 מוצב במוזיאון חיל האוויר, הממוקם בבסיס חצרים מערבית לבאר שבע, הוא הועבר לשם בטיסה כמטוס האחרון לטייסת הדקוטות בחיל האוויר. דקוטה ה- 44 נמצא במוזיאון התעופה בפאלם ספרינגס קליפורניה.

מטוס דקוטה האגדי עובר מנמל התעופה של אילת לרמון. צילום דוברות רש"ת

מספר סא"ל מיל' יוסי שומרוני מעמותת וותיקי הדקוטה: "מטוס 01 יוצר במפעלי דאגלס בלונג ביץ' וסופח לזרוע האוויר של ארצות הברית. הוא השתתף במלחמת העולם השנייה והצטרף לחיל האוויר הישראלי ב-1950, בתקופת שירותו הארוך בחיל הוא השתתף בהצנחה במיתלה.  המטוס הועבר עם המטוסים 40 ו-42 בהשאלה לאוגנדה, בימי הקשרים הטובים עם אותה מדינה. המטוסים הוחזרו לארץ ב-1973 ושימשו כגרעין לחברת 'נתיבי נפט', אשר השתמשה בהם להובלת עובדים וציוד לשדות הנפט באבו רודס שבסיני.

"לאחר ההסכמים עם מצרים והחזרת סיני ושדות הנפט לא היה צורך עוד בחברת 'נתיבי נפט' והמטוסים עברו שיפוץ מלא בתעשייה האווירית וחזרו בראשית שנות ה-80 לחיל האוויר. הם שימשו בכל משימות הטייסת, טיסות תובלה, ומשימות מבצעיות ואימונים. עם סגירת הטייסת נצבע המטוס בצבעי ארקיע והועבר בטיסה לאילת".

חברת התעופה ארקיע רכשה שני מטוסי דקוטה  DC-3, בעלי 32 מושבים מעודפי חיל האוויר. בשנת 1958 כלל צי המטוסים של החברה ארבעה מטוסי דקוטה ובשנת 1961 רכשה החברה דקוטה נוספת.

העברת המטוס מבוצעת לאחר שלפני כשבוע בוצעה בנמל רמון טיסת ההסמכה שבמסגרתה נחת מטוס ארקיע והוסר הלוט מעל שלט נמל התעופה הבינלאומי רמון, במעמד רונה רמון ומשפחתה. תרגיל ההסמכה ברמון, פתח רצף הרצות בנמל לקראת פתיחתו והכשרתו לפעילות מבצעית.

Exit mobile version