Site icon IAS

מטוס הבואינג 747 מסיים את דרכו וייצא מפס הייצור של יצרנית המטוסים

מטוס נוסעים מסוג בואינג 747-8 של חברת קוראין אייר. צילום בואינג

מטוס הבואינג 747 המכונה ג'מבו וזכה גם לכינוי "מלכת השמיים" מסיים את דרכו. יצרנית המטוסים בואינג הודיעה על קבלת ההזמנה האחרונה לארבעה מטוסי 747-8 מחברת אטלס אייר, מפעילת מטענים עולמית. פס ייצור המטוסים האייקונים יסיים את פעילותו וייסגר.

סטן דיל (Stan Deal), מנכ"ל חטיבת המטוסים המסחרית של בואינג, אמר: "אטלס אייר החלה את פעילותה לפני 28 שנה עם מטוס אחד מסוג 747 וזה ראוי שתקבל את מטוסי הייצור האחרונים של ה-747, ותדאג ש'מלכת השמיים ' תמלא תפקיד משמעותי בשוק המטענים האוויריים בעשורים הבאים".

אתר האינטרנט the points guy, מציין כי מטוס הבואינג 747-8 הוצג לראשונה בשנת 2011, כגרסה שקטה וחסכונית יותר בהשוואה לקודמתה 747-400. גם גוף המטוס גדול יותר, מה שאפשר יותר מושבים ויכולת מטען. למרות ההצלחה הראשונית של מטוס ה- 747, הגרסה 747-8 מעולם לא הפכה ללהיט בקרב חברות התעופה. ברחבי העולם פועלים כ -140 מטוסים, כאשר הרוב בגרסת מטען. אייר צ'יינה, קוריאן אייר ולופטהנזה הן המובילות המסחריות היחידות המטיסות את הגרסה האחרונה של 747-8 בתצורת נוסעים (אם כי רובן מקורקעות כיום בשל המגיפה).

בסך הכל, 1,560 מטוסים יוצרו מאז שהושק מטוס הג'מבו לפני יותר מ- 50 שנה. כאשר ארבעת המטוסים האחרונים ייצאו מהמפעל בשנת 2022, קו הייצור ייסגר לתמיד. חובבי תעופה ברחבי העולם, יצטערו על החדשות, למרות שהגיע זמנו של המטוס האייקוני לפרוש. עם התפשטותם של מטוסי רחבי הגוף והחסכוניים בדלק כמו איירבוס A350 ובואינג 787, הפעלת מטוסי הג'מבו 747 כבר לא הגיונית.

כבר בשנים שקדמו למגפת הקורונה, חברות התעופה עברו להפעיל טיסות ישירות לטווחים ארוכים באמצעות מטוסים חסכוניים וחדישים יותר ורק בקומץ קווים עיקריים יש ביקוש למטוסי האיירבוס A350 ומעלה לכל טיסה. מגפת הקורונה רק האיצה את סוף דרכו של מטוס הבואינג 747 ואנליסטים מעריכים כי עשויות לחלוף שנים עד שהביקוש יחזור לרמות טרום-מגיפה.

בנוסף, עם מספר טיסות בינלאומית בשפל היסטורי, רבים ממטוסי הבואינג 747 שכבר יוצרו יישארו ככל הנראה מקורקעים די הרבה זמן. עבור בואינג, שנת 2020 הייתה שנה קשה והיא מסרה 157 מטוסים מסחריים בלבד, לעומת 566 של חברת איירבוס המתחרה. לפחות מנהל התעופה הפדרלי אישר מחדש, בחודש נובמבר 2020, את חזרתם של מטוסי הבואינג 737 MAX  ואפשר לחברה לחדש את משלוחי המטוס הפופולרי ביותר שלה.

חברת בריטיש איירווייס, שהייתה פעם המפעילה הגדולה בעולם של מטוסי 747-400, הודיעה ביולי 2020 שתפסיק להפעיל את כל 28 המטוסים שנותרו עד סוף השנה.

צי מטוסי הבואינג 747-400 של בריטיש איירוויס מקורקע. צילום בריטיש
Exit mobile version