Site icon IAS

מה מצפה לחוזרים מחו"ל

כניסת תיירים וישראלים לישראל. צילום עוזי בכר

ועדת החוקה בראשות ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) קיצרה אתמול (ד') בארבעה ימים את בקשת הממשלה להכרזה על חובת הבידוד במלוניות לשבים מחו"ל והיא תקפה עד ה-2 במרץ. בתחילת השבוע אישרה הועדה להאריך את החובה ל-24 שעות בלבד במטרה למציאת פתרונות חלופיים לבידוד.

שר הבריאות, יולי אדלשטיין ניהל שיחות עם ח"כ יעקב אשר, שסירב לדרישת קבינט הקורונה להארכת בידוד עד ה-9 במרץ עד שיוצגו תוכניות חלופיות. בעקבות הסירוב, סגן שר הבריאות יואב קיש הציג טיוטת חקיקה ראשונה ופיילוט ראשוני לצמיד דיגיטלי על 100 אנשים כבר בתחילת השבוע: "מנגנון מעקב כמו מצלמות מהירות בכבישים; הפרת בידוד תהיה כמו מעבר באור אדום"

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "ברגע שתהיה הצעת חוק, אכנס את הוועדה יום וליל. תימנעו מדיונים פילוסופיים בזמן שאנשים נגררים בשדות תעופה למלונות. אם נביא את הצעת החוק מבושלת הציבור ימחא כפיים כי יינתנו חלופות שהוא יודע לעכל
סגן שר הבריאות יואב קיש: "גם אם זה מלון מפואר לשבת בחדר מלונית זה הרבה יותר קשה מאשר לשבת בבית בסביבה הטבעית. אנחנו רוצים לקדם מודל שקיים במדינות אחרות אך הוא כרוך בשינוי תפיסה של הנוסעים לחו"ל. לצערי ראינו שבידודי הבית לא נאכפים, זה לא עובד. אין מענה טוב היום לאכיפת בידוד בית ולכן הלכנו למלוניות. לפי מודל המלונית שאנחנו מכוונים אליו, כל מי שחייב בידוד עושה בדיקה בשדה התעופה והולך למלונית ומחכה לבדיקה בבידוד. אם יקבל תשובה שלילית יוכל ללכת לביתו למנגנון איכון דיגיטלי מבחירה. מי שמאומת נשאר במלונית. הבעיה שלנו היא הדגירה של המחלה שיכולה לקחת גם 17 יום".

עוד אמר: "הדבר המרכזי לתפיסתי בחקיקה יהיה מנגנון מעקב כמו מצלמות מהירות בכבישים. אפשר יהיה לערער אבל אדם שהולך לבית יודע שאם הפר בידוד זה כמו לעבור באור אדום או להפר מהירות מותרת. השינוי הוא בתפיסה האזרחית חברתית. יהיו נסיעות חופשה ועסקים לחו"ל, אבל מי שחייב בידוד ילך למלונית ואז לבידוד ביתי של איכון דיגיטלי אם התשובה שלילית. זה מהלך מחויב המציאות.

אנחנו מתקדמים בחקיקה בהוראת שר הבריאות לקדמה. יש כבר טיוטה ראשונית שאני מעריך שתגיע לאישור הממשלה בתחילת השבוע ובמקביל פיילוט של 100 אנשים לצמיד דיגיטלי עם טלפון נעול רק לאפליקציה הדיגיטלית שמקבלים במלונית. יש מסך ניהול שרואה אם יש הפרת בידוד. נבחן בפיילוט אם אנשים בוחרים במנגנון הזה ונבחן את התקלות. כמובן בהמשך יהיה מכרז שייקח חודשיים שלושה אך בטווח הקצר נלך להתקשרות מהירה של ספק יחיד. אני מקווה שבזכות זה נוכל לאפשר יותר יציאות וכמובן כניסות שהרבה מייחלים להם".

עוד אמר: "במדינות אחרות שזה נעשה כמו בהונג קונג וניו-זילנד אנשים משלמים בעצמם על מלוניות אז אני עוד לא יודע מה המודל לתשלום אך נתחיל. אני מקווה להגיע לרכש משמעותי של אלפים מיד לאחר הפיילוט ומוכן לבחון את האפשרות לבדיקות עם המתנה בשדה".

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר: "ההכרזה התקבלה ואני פונה לכולנו, להגיע לעניין הזה בפרקטיות תוך כדי זהירות. כל הזמן שימו לנגד עיניכם את הסרטון שראינו של אותו אדם שהגיע לארץ כדי לסעוד את אביו בשעות האחרונות שלו, ובשדה התעופה אמרו לו שהוא חייב לנסוע למלונית כדי להמתין לוועדת החריגים. הוא עומד מול פקידים שאין להם מה לעשות ואי אפשר להאשים אותם. היה קשה לראות אדם נאבק פיזית ונגרר משדה התעופה. תבינו שאנחנו בוחרים פה את הרע במיעוטו ואנחנו צריכים להפעיל שיקול דעת. אנחנו גם מאפשרים בחירה לאדם – אם הוא לא מעוניין במעקב הוא מוזמן לקבל על עצמו את המלונית מתוך רצונו והשקפת עולמו. את הכפייה הגדולה של המלוניות אתם אישרתם ועליה משרד המשפטים לא התריע, ולא נתן לי רוח גבית. אני מאמין בזה באמת ומצפה לשיתוף פעולה ורוצה להריץ את הדברים האלו מהר ולהביא את האלטרנטיבות – הצמיד ואלטרנטיבות טכנולוגיות נוספות מתחום הסלולר. ברגע שתהיה הצעת חוק על שולחן הוועדה, אכנס את הוועדה יום ולילה. *תימנעו מדיונים פילוסופיים בזמן שאנשים נגררים בשדות תעופה למלונות. אם נביא את הצעת החוק מבושלת הציבור ימחא לנו כפיים. לא מחיאת כפיים פוליטית או אישית. אלא מעצם זה שאנחנו אומרים שאנחנו רוצים לעצור את המוטציות ואנחנו מפחדים מהן ובו בזמן נותנים מספר חלופות סבירות שהציבור יודע לעכל".

תמכו בתקנות: היו"ר ח"כ יעקב אשר וח"כ עמית הלוי (הליכוד)
התנגד: ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ)​

Exit mobile version