Site icon IAS

מגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש נפתח במצודה העתיקה לקהל הרחב

מגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש נפתח במצודה העתיקה. צילום ריקי רחמן

בשורה תיירותית משמחת בירושלים, לאחר תכנון של למעלה מעשור ושלוש שנות בנייה, על ידי צוות רב-תחומי שכלל ארכיאולוגים, אדריכלים, אוצרים, חוקרים, מעצבים ויוצרים, מגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש, נפתח אתמול (ב') במצודה העתיקה, לקהל הרחב. את פרויקט חידוש המוזיאון ושימורו, שהיקף ההשקעה בו נאמד בלמעלה מ – 50 מיליון דולר, הובילה דיים ויויאן דאפילד באמצעות קרן קלור ישראל, ובתמיכתם של עיריית ירושלים, משרד ירושלים והמסורת יהודית, משרד המורשת, משרד התיירות, קרן פטריק ולינה דרהי, קרן היסוד, קרן ירושלים, ידידי המוזיאונים האמריקאים בישראל וקרן פיי אוסטין.

מצודת מגדל דוד, הממוקמת בין העיר העתיקה לעיר החדשה, מרובדת בכמעט 3,000 שנות היסטוריה, במיקום ייחודי המספר את סיפורה של ירושלים, עיר שאין לה אח ורע בעולם. מסלול זרימת המבקרים החדש, אשר מתחיל בביתן הכניסה בשער יפו, עובר דרך הגלריות ונקודת התצפית במגדל פצאל, ומסתיים ביציאה לעיר העתיקה, הופך את מגדל דוד מוזיאון ירושלים, לשער לחקר ירושלים. המסלול תוכנן כחלק בלתי נפרד מהקונספט החדש של המוזיאון, ומטרתו לאפשר למבקרים להבין טוב יותר את ההיסטוריה של ירושלים, ובה בעת לספק להם חומר למחשבה ולהתבוננות מחודשת במציאות המורכבת של העיר.

תצוגת הקבע החדשה של המוזיאון מציעה למבקרים לצאת יחד למסע אל טבור העולם, בעקבות העיר המקודשת לשלוש הדתות: ליהדות, לנצרות ולאסלאם. בתצוגה עשר גלריות, שבהן שולבו ממצאים ארכאולוגים, תעודות וחפצי אמנות, יחד עם עמדות אינטראקטיביות חדשניות, עבודות וידאו-ארט וסרטים שהופקו במיוחד לתערוכה. בתצוגת הקבע החדשה מתגלה העיר שבה ביקשו לשלוט האימפריות הגדולות, ממערב וממזרח לאורך קרוב ל-4000 שנה; מכירים את ירושלים הממשית לצד זו, המסמלת את הקשר הנצחי שבין אלוהים לאדם; ירושלים כמקום מפגש בין-דתי ובין-תרבותי, דרך חגי מעגל השנה בשלוש הדתות, במיצב קולנועי-אנימטיבי יוצא דופן, שיצר המאייר דוד פולונסקי.

מגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש נפתח במצודה העתיקה. צילום ריקי רחמן

בנוסף, דגם אילש המשוחזר של ירושלים במאה ה-19, שעוצב עבור התערוכה העולמית של וינה בשנת 1873, השופך אור על רגע בזמן שאליו ירושלים לא תשוב עוד, שבו פרצה העיר מבעד לחומות. עוד בגלריות – סיפורה של מצודת מגדל דוד כסמל ומיקרוקוסמוס לתולדות העיר, ותצוגה של אוסף החפצים שנמצאו במצודה, וכרזות וגלויות שנעשו בהשראתה. טיפוס למגדל פצאל, התצפית היפה ביותר בעיר, יציג 360° של נוף פנורמי המקפל בתוכו את העבר, ההווה ועתידה של העיר. שתי גלריות לתערוכות מתחלפות בנושאים עכשוויים, ישלימו את סיפורה של ירושלים וייפרשו לעיני המבקר והמבקרת, חוויה עשירה ומגוונת. שורה של יוצרים מובילים הצטרפו ליצירה המשותפת, ביניהם הקולנוען ארי פולמן, שיצר את מיצב הכניסה לתערוכה החדשה.

אילת ליבר, מנכ"לית מגדל דוד מוזיאון ירושלים והאוצרת הראשית: "אין מוזיאון אחר שיכול לספר את סיפורה של ירושלים בסביבה ייחודית כל כך, כמו בתוך מצודה זו, שהייתה עדה לאינספור תקופות ואירועים בעברה של העיר. הארכיטקטורה האייקונית, קירות האבן הירושלמיים המסיביים וחדרי השמירה המקושתים לתקרה, יוצרים תפאורה יוצאת דופן, במוזיאון שהופך עתה לשער כניסה לעיר האחת והיחידה הזו. לצד שימור חומות האתר העתיק ומגדליו, הקמנו תצוגת קבע חדשה ותוכניות יצירתיות המספרות את ההיסטוריה הארוכה, המורכבת והמגוונת של ירושלים, בדרכים מרתקות, חדשניות ואטרקטיביות למבקרים. בין שמדובר בתלמידות ותלמידים מבתי הספר בישראל, או באורחים מחו"ל, אני מאמינה שביקור במגדל דוד מוזיאון ירושלים יותיר בהם רושם רב-עוצמה ויספק להם הבנה טובה יותר של העיר הנצחית הזו. אני מקווה שהביקור במוזיאון יהווה עבורם בסיס לדיאלוג, סובלנות וכבוד – הערכים שיהפכו את העולם למקום טוב יותר".

טל קובו, אוצרת תצוגת הקבע: "ירושלים נפלשה, נכבשה, נחרבה ונבנתה מחדש, היא הייתה עצמאית ונכנעה לאימפריות וציוויליזציות. היא אימצה גם את הטובים ולפעמים את הגרועים ביותר בכל עידן, והפכה לאחת הערים המרתקות בעולם. זוהי אחריות עצומה לאצור תערוכה על העיר הייחודית הזו". פרויקט ההתחדשות, שהבטיח את שלמות המרחבים והאבנים העתיקות, בוצע בשיתוף רשות העתיקות ובהנחיית משרד קימל אשכולות אדריכלים. מייסד קימל אשכולות אדריכלים, איתן קימל, מתאר את האתגר האדריכלי: "ההזדמנות להביא את המאה ה-21 לאתר האייקוני העתיק הזה, היא אחריות עצומה וכבוד. הוטלה עלינו המשימה לשפץ את אחד מאוצרות האדריכלות העתיקים והחשובים של ירושלים. האתגר היה למצוא פתרונות לשימור האבנים העתיקות, המייצגות את עברה של ירושלים, מבלי לפגוע בערכן ההיסטורי, וזאת תוך תכנון מבנים אדריכליים חדשים ושימוש בחומרים מודרניים, ליצירת מפגש מעניין בין ישן לחדש".

מגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש נפתח במצודה העתיקה. צילום ריקי רחמן

המפלסים השונים של המצודה הפכו נגישים באמצעות שתי מעליות – אחת ליד הכניסה המערבית, המביאה את המבקרים למפלס התערוכה הראשי של המוזיאון; והשנייה בצד המזרחי המאפשרת גישה לגלריות בקומה העליונה של המצודה. אדריכלות הפנים של המוזיאון החדש, בהובלת סטודיו דה לנגה, מדגישה את הדיאלוג המתמשך, בין ההיסטוריה עתיקת היומין של ירושלים לבין העיר בת זמננו. החללים כוללים פתחים גדולים וויטרינות בחלונות הקשתיים של המצודה, שדרכן נשמר הקשר בין ביקור בתוך המוזיאון לבין העיר שבחוץ. כך למשל, יכולים המבקרים לחקור כלי מתקופת בית שני על רקע נוף משכנות שאננים. הקו העיצובי מינימליסטי ונקי ומאזן את מבנה המצודה העוצמתי ואת מורכבות התוכן והיקפיו, בזמן שהחללים הפתוחים ושטופי אור השמש מעניקים למקום רובד נוסף של דרמטיות.

"הקונספט העיצובי נולד ממאפייניה האדריכליים של המצודה וממקומה בתולדות ירושלים", מתארת מעצבת המוזיאון, האדריכלית טל דה לנגה. "המצודה הייתה מקור ההשראה שלנו, ועל בסיסה יצרנו חוויה של עיצוב מודרני, נקי ונגיש, שמדגיש את אופיו האדריכלי וההיסטורי הרב-שכבתי של המקום". התכנים מוצגים, בין היתר, באמצעות מיצגי מדיה דיגיטלית יצירתית, בניהולו של יואב כהן. המיצגים מבוססים על טכנולוגיות אינטראקטיביות שמאפשרות יצירת מעורבות וחיבור של המבקרים עם התכנים בכל הגלריות במוזיאון. הקיר האינטראקטיבי הגדול, המשתרע לכל אורכה של גלריית המבוא מאפשר למבקרים לגלות בעצמם את ההיסטוריה של ירושלים בנגיעה מהירה.

מאחורי פיתוח הקונספט של הקיר עומדים ג'ייק ברטון המוערך (Local Projects) האחראיים בין היתר לעיצוב מוזיאון ה-11 בספטמבר בארה"ב. על העיצוב והתכנות ניצחה חברת Shortcut Playground, ישראל. אלמנטים בולטים נוספים, הם הנפשה של מפה משנת 1584 המתארת את ירושלים בתקופת בית שני, סריקה תלת-ממדית דגם ירושלים מהמאה ה-19 ממבט-על והקרנה אינטראקטיבית על עותק של פסיפס מפת מידבא מהמאה ה-6 ועוד.

מגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש נפתח במצודה העתיקה. צילום עודד אנטמן

מגוון הסרטים שהופקו עבור המוזיאון כולל סרטונים שמגוללים את 4,000 שנות ההיסטוריה של ירושלים בשלוש דקות, בהובלת האמן המועמד לאוסקר ארי פולמן; סרטי אנימציה קצרים, המבוססים על עדויות ארכיאולוגיות והיסטוריות ומתייחסים לתקופות שונות בעברה של העיר; הדמיה של קשת טיטוס שנוצרה בעזרת מחקר ושיחזור שבוצעו על ידי Yeshiva University NY; צילום ב-360 מעלות בתוך כיפת הסלע ומסגד אל-אקצה המאפשר ביקור וירטואלי באתרים הקדושים; סרט מקורי של ירושלים משנת 1896, אשר כולל צילומים של האחים לומייר, ונערך כדי להחיות את ירושלים בתחילת המאה ה-20; מונטאז' של תמונות מפסטיבלים דתיים שונים שמוקרן על אחת התקרות המקומרות בחדר שמירה. חוויה בת שבע דקות, שנוצרה על ידי דוד פולונסקי, שבה מתכנסים יחד לוחות השנה של שלוש הדתות – היהדות, הנצרות והאסלאם – באופן הייחודי לירושלים בלבד.

אירועי פתיחה: המוזיאון ייפתח ב-1 ביוני באירוע פתיחה מיוחד, ולאחר מכן במהלך החודשים יוני ויולי ייערכו אירועים מיוחדים הפתוחים לקהל הרחב. כך למשל, אירוע "סודות מחדר העריכה" שייערך ב 8 ביוני, ובו צוות אוצרי ויוצרי המוזיאון יתפרשו על פני המצודה ויחלקו עם הקהל סיפורים והסברים על מאחורי הקלעים מארכיטקטורה ועיצוב ועד אוצרות והיסטוריה. במהלך סוף השבוע האחרון של יוני ייערך מרתון סיורים שיחלו כולם במגדל דוד ומשם ימשיכו לעיר העתיקה ולעיר החדשה. בחודש יולי תוצג בחלל הגלריה החדש לתערוכות מתחלפות תערוכת מולטימדיה אינטראקטיבית "משחקי רחוב" שבה יוזמנו מבקרים להפוך ל"אדריכלי העיר" ולעצב  את רחובות  ירושלים הידועים. לאורך כל הקיץ מתוכננות פעילויות למשפחות וילדים.

דיים ויויאן דאפילד, יו"ר קרן קלור ישראל: "אנו מקווים שיצרנו מוזיאון ייחודי למאה ה-21, שמאזן בין השימור הארכיטקטוני והמבני של המצודה העתיקה לבין תערוכות עכשוויות שעושות שימוש בטכנולוגיות מתקדמות. כיום, המוזיאון הוא מרכז למידה וידע המוביל לדיאלוג והבנה. מגדל דוד צריך להמשיך להיות מגדלור של שלום, סובלנות ודו קיום בין תושבי הפסיפס האנושי יוצא הדופן שחי בעיר הנפלאה הזו".

מגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש נפתח במצודה העתיקה. צילום עודד אנטמן

משה ליאון, ראש עיריית ירושלים: "עיריית ירושלים מתכבדת להיות שותפה מובילה בשימור וחידוש מגדל דוד מוזיאון ירושלים. ירושלים אינה דומה לשום עיר, ומגדל דוד מוזיאון ירושלים אינו דומה לשום מוזיאון עירוני. המצודה העתיקה הייתה סמלה של ירושלים לאורך הדורות ואחד מאתרי המורשת ההיסטוריים והארכיאולוגיים החשובים בעולם. מגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש ישמש כשער החדש לירושלים עבור מיליוני המבקרים, התיירים והצליינים המבקשים לחקור את ההיסטוריה העשירה והמורכבת של העיר טרם ביקורם באתרי הדת ובסמטאות העיר העתיקה".

ד"ר עמית ראם, ארכיאולוג מחוז ירושלים, רשות העתיקות: "השיפוץ הנרחב במגדל דוד הוא הזדמנות יוצאת דופן עבורנו, הארכיאולוגים, לבחון מחדש את אחד האתרים המרתקים בירושלים. כאן במגדל דוד היו קרבות אפיים ואירועים היסטוריים , וניתן למצוא את כל הרבדים הארכיאולוגיים של ההיסטוריה של ירושלים במצודה – החל בממלכת יהודה במאה ה-8 לפנה"ס עד המנדט הבריטי והעת החדשה. במהלך השיפוצים גילינו ביצורים עתיקים, מעברים נסתרים, חדרים שלא ידענו על קיומם ועוד. סיפור המצודה ממשיך להיחשף לנגד עינינו, וכעת יוצג לציבור במסגרת המוזיאון החדש."

על מגדל דוד מוזיאון ירושלים: בכניסה לשער יפו של ירושלים, ממוקם מגדל דוד מוזיאון ירושלים, המתחקה אחר משמעותה ההיסטורית והרוחנית של העיר, ובו נשזרות כרונולוגיה היסטורית אל תוך משמעותה הרוחנית של העיר עבור שלוש הדתות – יהדות, אסלאם ונצרות. בנקודת התפר שבין ירושלים המודרנית לבין העיר העתיקה שידעה 3,000 שנות היסטוריה,  מגדלי המצודה וצריחיה מציעים את אחד המראות המפעימים והעוצמתיים של העיר. החפירות הארכיאולוגיות בתוך מתחם מגדל דוד, החושפות את חומות ירושלים המקוריות מתקופת המקרא, מציגות את התפתחותה של העיר לאורך אלפי שנותיה, מאז ועד ימינו.

נוסף על התערוכות המרתקות והנופים רבי-העוצמה, מגדל דוד מוזיאון ירושלים החדש מציע גם מגוון תוכניות ואירועים חינוכיים. סיורים מודרכים, סדנאות והרצאות מספקים הזדמנויות ללמידה מעמיקה ולחקר, והופכים את המוזיאון למשאב חינוכי רב ערך עבור סטודנטים, חוקרים וחוקרים המתעניינים בהיסטוריה ובתרבות של ירושלים והאזור. לאחר השקיעה עם רדת החשיכה, הופכות חומות המצודה העתיקה לתפאורה עוצרת נשימה של מיצגים אורקוליים מרהיבים, המוקרנים על אבני ירושלים בחצר המצודה, ועוקבים אחר תולדות ירושלים וסיפורו של המלך דוד.

לפרטים נוספים ורכישת כרטיסים  www.tod.org.il

Exit mobile version