Site icon IAS

מאוריציוס: אי קסום העטוף בשלווה ורוגע ומוקף ב- 50 גוונים של טורקיז

ממרומי יער אבוני, מבין הערפילים נגלים האי והאוקינוס ההודי ב- 50 גוונים של טורקיז. צילום שוש להב

כמעט התפתיתי להתחיל את הכתבה אודות הסיור שלי במאוריציוס, בציטוט המשפט המפורסם של מארק טווין: "בראשית ברא אלוהים את מאוריציוס, ואז ברא את גן העדן" (שכל מילה בו, בסלע), אבל העדפתי לגלות מקוריות ולמצוא משהו בן זמננו, שיאפיין את התחושה של ילידי מאוריציוס כלפי האי שלהם. על-כן פניתי אל ברונו בוסקל, שהוא ראש אשכול שוק המכירות של קבוצת המלונות ואתרי הנופש ביצ'קומבר (Beachcomber Resorts & Hotels), שבחלקם התארחתי (ובהמשך תתוודעו אליהם גם אתם), וביקשתי את עזרתו בנדון. ברונו הציע לי פואמה של המשורר המאוריציאני, אדוארד ג'יי מאוניק (1931 – 2021) שממנה בחרתי לצטט משפט, שלהתרשמותי, מאפיין את המהות של מאוריציוס (בתרגום מצרפתית): "זו ארץ האם שלי, שבה למדתי שירה, שבה למדתי להיות אני. ריבוי הגזעים, הדתות והשפות, הופכים את מאוריציוס לעולם מיניאטורי".  

ואכן, לטעמי, נגע מאוניק בלב המהות האנושית של האי הקסום הזה, שמקצה לקצה ניתן להגיע בנסיעה של כשלוש שעות. ריבוי הגזעים והלאומים, הדתות והשפות – אלה יוצרים את מגוון האוכלוסיה הסובלנית, הידידותית והנינוחה של מאוריציוס, המונה כ- 1.3 מיליון נפש: תושבים שיודעים לחיות ביחד, בהידברות בין השפות קריאולית וצרפתית ואנגלית וסינית והודית וניבים נוספים, ומתפללים באמונתם בדתות של הינדו ושאנטו ואיסלם ונצרות ואפילו ביהדות. וכמי שגרה בארץ הקודש, שגם אצלנו יש הכל מכל, אך לא כ"כ סובלנות, זה מעורר אצלי התפעלות. כנראה שהשונה והביחד כן אפשריים…

בניין קולוניאלי אופייני והדגל הלאומי בעל ארבעת הפסים. צילום שוש להב

דגל לאומי – צבעים וסמלים המעידים על אופיו של האי

 ומכאן, טבעי שאסב תשומת ליבכם לצבעי הדגל הלאומי של מאוריציוס, המזוהה כדגל "ארבעת הפסים" ואומץ עם זכייתה של מאוריציוס בעצמאות משלטון הבריטים ב-12 במרץ 1968. הדגל מורכב מארבעה פסים אופקיים בצבעים אדום (למעלה), כחול, צהוב וירוק, ולכל אחד מהם משמעות, כשהמכלול מעיד על האי ואופיו: האדום – מסמל את המאבק לחירות ועצמאות; הכחול – מסמל את האוקיינוס ההודי בו מצויה המדינה; הצהוב – מסמל את האור החדש שזורח על המדינה שזכתה לעצמאותה; והירוק – מסמל את חשיבות החקלאות במאוריציוס, ואת הצמחייה באי הירוק כל חודשי השנה.

ואם אצמד לצבעי הדגל, הרי ההיסטוריה של מאוריציוס נעה בין כובשים ושלטון קולוניאלי, מהולנדים וצרפתים ועד הבריטים (האדום); גיאוגרפית מאוריציוס היא מדינת אי בדרום מערב האוקיינוס ההודי, מזרחית למדגסקר (הכחול); המדינה העצמאית ידעה עליות ומורדות ומאז סוף המאה ה-20 מאוריציוס היא דמוקרטיה יציבה וכלכלתה מבוססת על שירותים פיננסיים, הייטק ותיירות משגשגת (הצהוב); חלק מכלכלת מאוריציוס נשען עדיין על הגידולים החקלאיים, בעיקר קני הסוכר, אך גם דקלי קוקוס, תבלינים ופירות טרופיים נוספים (הירוק).

סחרור של צבעי כחול וירוק, מראות שכיחים בריזורטים של ביצ'קומבר באי מאוריציוס. צילום שוש להב

נופים מרהיבים ואתרים יפיפיים

חופשה במאוריציוס מפגישה אותנו עם נווה מדבר של שלווה ורוגע. מאוריציוס, שכאמור ממוקמת באוקיאנוס ההודי, מציעה מרבדי חופים חוליים לבנים, הרים געשיים מרשימים, צמחים נדירים ושפע נהרות ומפלים. נופש במאוריציוס הוא גם מעין כור היתוך של עבר והווה, של מנוחה עם שלל פעילויות, של חוויות שרובן מתחילות או מסתיימות, איך לא, בים הצלול הצבוע טורקיז. עצי קוקוס נישאי קומה שפעמים צומחים מהחול והנה נראה שעולים מן הים, בתוואי קווי החופים המפותלים עם מיפרצונים רומנטיים וגבול של שוניות המהווה שובר גלים טבעי. כל אלה כלולים בנופש הצפוי לכם. הוסיפו לזה את התושבים טובי המזג על שלל השפות והדתות, והרשו לעצמכם לצאת להרפתקה סוחפת ביופי פראי של אי פחות מוכר אך מסקרן עד מאד. וזה, בערך, מה שעשיתי…

כמו בסרטים, חופים לבנים וים כחול, וביניהם פינוקים. צילום שוש להב

 אז מה יש לעשות? להתענג על הטעמים המקומיים, כשבין שדות האננס וקנה הסוכר, נמצא מפעלים קטנים ומקומיים בהם ניתן לטעום ביקבים יין העשוי מליצ׳י, רום מקומי, וגם להציץ למפעלי הסוכר והתה. לחוות פינוק אולטימטיבי בספא, להשתזף בחוף הפרטי, להתרווח עם קוקטייל לצד הבריכה, לשחק גולף מול האוקיינוס בשקיעה, ופשוט ליהנות מהחיים הטובים. חופשה במאוריציוס משמעה פינוק ללא גבולות.

מאוריציוס משלבת באופן מושלם בין חופש מפנק ואקסלוסיבי בריזורטים הטובים בעולם, לבין אינספור פעילויות ייחודיות ומרגשות, שלא ניתן למצוא באיים אחרים. במאוריציוס נמצאות שמורות טבע יפהפיות, מפלים, אדמת שבעת הצבעים, מיני ספארי, פעילויות ספורט ימי רבות, חיי תרבות ושווקים צבעוניים. המבחר קיים בשפע, רק שהזמן יספיק לחוות אותו…

למאוריציוס מגיעים במטוסי אייר סיישל. צילום שוש להב

הדרך הקצרה למאוריציוס: עם אייר סיישל

נכון שמאוריציוס נמצאת 'בסוף העולם', אבל כיום העולם קטן עלינו, וגם הדרך לאי הקסום התקצרה. אמנם עדיין אין טיסה ישירה מישראל, אבל יש כמעט כזו: טיסה של אייר סיישל, במרחק של שש שעות תהיה עצירת ביניים של כשעתיים ורבע באי מאהה בירת איי סיישל, ואז עוד כשעתיים וחצי למאוריציוס. בדרך חזרה, הקונקשן קצר יותר. הטיסה תארך כ- 11 שעות, שזה לא נורא. בצי המטוסים של אייר סיישל מותקנת מערכת מדיה שכוללת סרטים וסדרות טלוויזיה, מוזיקה ומשחקים, וניתן להתחבר אליה מהנייד. יש זמן לקרוא ספר וגם ניתן לנמנם או ממש להשלים שעות שינה. השמיכות והכריות נעימות למגע.

כנף המטוס ונופי מאוריציוס תחתיו. צילום שוש להב

את הדרך למאוריציוס ניתן לעשות במחלקת תיירים או במחלקת עסקים, כאשר בשתיהן מוגשת ארוחה טעימה והשירות של צוות הדיילות/ים אדיב. מובן שמחלקת העסקים מפנקת יותר ומציעה מושבים מרווחים (2 מושבים בטור לעומת 3 מושבים במחלקת תיירים) וכן אישור כניסה ללאונג' בשדות התעופה הן בסיישל והן במאוריציוס, שבהן ניתן כיבוד של משקאות קלים וחמים וארוחה קלה. אייר סיישל מפעילה בימים אלו שתי טיסות שבועיות מתל אביב למאהה בסיישל, בימים שלישי ורביעי. אלא שרק פעם בשבוע, ביום רביעי יוצאת גם טיסת המשך מסיישל למאוריציוס והפוך, כך שאם נרצה את הטיסה המשולבת הזו, מישראל נצא בשלישי בערב, ו"נאלץ" לשהות במאוריציוס שבוע, שזה תירוץ מעולה מדוע להקדיש שבוע תמים לאי המקסים…

 לאתר אייר סיישל : https://www.airseychelles.com/

פינוק באתרי הנופש בקבוצת ביצ'קומבר. צילום שוש להב

מלונות ואתרי נופש בקבוצת ביצ'קומבר

 לאורך חופי האי מאוריציוס פזורים בתי מלון ואתרי נופש של רשתות ידועות ברמות כאלה ואחרות. אני חוויתי את הריזורטים של קבוצת Beachcomber, שלה 8 כאלה, הפזורים במיקומים האסטרטגיים באי: בדרום מערב, בצפון מערב, בצפון מזרח וכן בדרום מזרח, קרוב לשדה התעופה. הרזורטים של הקבוצה נעים בין ארבעה לחמישה כוכבים. כולם ממוקמים על קו החוף, בכולם שפע סוגי חדרים וסוויטות, מסעדות מגוונות, המון צמחייה ירוקה ועצי דקלים וקוקוס, וכמובן בריכות מעוצבות שכאילו מחוברות למימי האוקיינוס ההודי, שלחופיו הם משתרעים.

אחד האזורים המיוחדים בדרום מערב האי הוא ה- le Morne, בו שוכן מלוןParadis Beachcomber Golf Resort & Spa , ששוכן לצד ההרLe Morne שעל שמו נקרא האזור, וכשם המלון, כך הוא – גן עדן. עלות חדר בריזורט נע מ- 540 דולר לזוג לחצי פנסיון בחודשי יוני-יולי, והחל מ-600 דולר ללילה לזוג באוגוסט. בסוף דצמבר המחירים עולים ויכולים להגיע גם ל-1,800 דולר ויותר. ריזורט טרו-או-ביש (Trou Aux Biches) ממוקם בצד הצפון מערבי של האי ולינה בו בחודשי הקיץ הישראלי מתחילה מ-512 דולר לזוג לחצי פנסיון.

סוויטה באתרי נופש בקבוצת ביצ'קומבר. צילום שוש להב

Victoria Beachcomber Resort & Spa הממוקם בצפון מזרח האי, הוא רזורט המתאים מאד למשפחות וקצת מזכיר את הפעילויות במלונות אילת.   ביוני המחיר החל מ-358 דולר ארה"ב ללילה עבור שני אנשים לחצי פנסיון,   ביולי / ספטמבר החל מ-402 דולר ארה"ב ללילה עבור שני אנשים לחצי פנסיון, ובסוף דצמבר החל מ-800 דולר ארה"ב ללילה עבור שני אנשים על בסיס חצי פנסיון. מלון שנדרני (Shandrani) שוכן דרומית מזרחית באי, בסמוך לשדה התעופה, שזה נוח לאורחים העומדים לפני טיסה, והמחיר בו נמוך מעט יותר, מ-358 דולר ביוני, 402 דולר בחודשי יולי וספטמבר ו-442 באוגוסט. שימו לב שהמחירים עולים משמעותית בסוף דצמבר, שבמאוריציוס זו עונת הקיץ הנעימה.

במלונות הקבוצה ניתן למצוא פעילויות ימיות רבות, כמו שנורקלינג בלגונה הטבעית, סקי מים, שייט בסירה עם רצפה שקופה, לשחות עם צבים ודולפינים, לשחק טניס או גולף במגרשים רחבי הידיים, להתענג בספא, או סתם לרבוץ ליד הבריכות היפות או להשתכשך בהן.

פרוייקט קידום נשים בעסקי אמנות קטנים. צילום שוש להב

חשוב לציין שבקבוצת ביצ'קומבר מקפידים מאד על נושא שמירת הסביבה והקיימות, כשדוגמא אחת בולטת לכך הם בקבוקי המים שנראים כעשויים מפלסטיק, אך למעשה מדובר בבקבוקים בייצור מקומי, שעשויים מאפס אחוזי פלסטיק ומורכבים משאריות קנה סוכר, שהוא הגידול החקלאי הנפוץ ביותר במאוריציוס. ועוד דבר – העצמת נשים מקומיות: בכל מלונות הקבוצה נראה פרסום לפרויקט מיוחד של ביצ'קומבר שמקדם נשים מאוריציאניות בכך שהוא מעניק להן סטודיו לעבודה, הדרכה ומסייע להן לפתוח עסק אמנות ולהתפרנס ממנו, כשגם בחנויות המלון ניתן לרכוש ממעשה ידיהן, כמו גם במפעל בו הן פועלות ושם אף ביקרנו.

המחירים הנקובים לעיל כוללים, כאמור, ארוחת בוקר וערב, ותמיד ניתן לסגור מראש "הכל כלול", ואוכל לא חסר כאן, כיוון שבכל אחד מהריזורטים יש מספר מסעדות, חלקן נושאיות (איטלקית, יפנית, הודית, תאילנדית וכד'). גם רמת האוכל והן השירות מעולים, ואם תרצו גם אקסטרא רומנטיקה, יארגנו לכם ארוחת על החוף, הכי קרוב לרחש הגלים. במלונות יש מבצעים מיוחדים החלים על התעריפים לעיל: הזמנה מוקדמת של חודש לפני ההגעה מזכה ב 25% הנחה, והזמנה מאוחרת מ-29 ימים ועד תאריך ההגעה, 15% הנחה.

ובהזדמנות זו כדאי לציין, שהקבוצה עובדת עם חברת ההסעות Mautourco, שלה צי רכבים המתאים לקבוצות בגדלים שונים, נהגים ששולטים בשפה האנגלית והצרפתית וגם מדריכים. תוכלו להזמין לפי הצורך.

לאתר ביצ'קומבר: https://www.beachcomber-hotels.com/en/

Mautourco -סיורים ושרותי קרקע: https://mautourco.com/

פיקניק נשי בגן הבוטני Pamplemousses. צילום שוש להב

מטיילים מבקרים מציצים ונהנים

באוקיינוס וביבשה, במישור ובהר, בשמורת הטבע ובעיר, יש גם יש מה לעשות במאוריציוס:

שיט בקטמרן לאי גבריאל: כיוף של ממש הוא השייט בקטמרן אל האי גבריאל. ההפלגה יוצאת מהגראנד ביי (אזור בו גרים עשירי מאוריציוס) ואורכה כחצי יום, כולל שתייה, בשרים על האש (בחלק הסיפון התולה על המים מחוץ לסירה) וחטיפת שפריצים מנתז הגלים כשהקטמרן נותן ספיד.

לשחות עם צבי ים, דולפינים וליוויתנים: עם סירת מנוע מהחוף ומדריך מנוסה, שיודע בדיוק לאן להגיע (וגם עם קצת מזל), אפשר לשנרקל ולשחות לצד צבי המים הסקרנים, הדולפינים השובבים וגם לצד לוויתנים (שזו כבר רמת מקצועיות אחרת). תנסו, חוויה שתשאו עמכם בהתרגשות רבה.

אגם צמחי המים לילי, בגן הבוטני. צילום שוש להב

ביקור בגן הבוטני :Pamplemousses הגן הבוטני הוא אחד האתרים שחייבים לחוות. מאות סוגי עצים מרהיבים ומתוכם עשרות זנים של דקלים. כדאי לקבל הסבר, להתהלך בין פינות החמד ובריכות צמחי המים, לעבור על פני המיבנים הקולוניאלים וגם לתפוס שלווה בפיקניק מתחת לעץ מוצל.

ביקור בפורט לואיס: עיר הבירה קרויה על שמו של המלך הצרפתי לואי ה- 14. כבוד! כדאי לעלות לתצפית הגבוהה על העיר שמתרוממים בה רבי קומות, דבר נדיר באי. תציצו במבצר שבין החומות ובו תותחים מאיימים. יש בעיר קזינו שאליו נמלטתי כשממטרי גשם הפתיעו אותי נטולת מטריה, וראיתי שאנשים מגילאים שונים משחקים במכונות המזל באמצע היום. וכמובן, לא לוותר על ביקור בשוק המקורה וגם בחלקו הפתוח, בו ירקות ופירות ושפע שמונצים. וגם במוזיאון הנחמד שכרגע מוצגת בו תערוכה של מאטיס. מוזמנים להיכנס, בחינם.

המפל בשמורת הטבע שמרל. צילום שוש להב

טיולי יום באזור שמרל: אזור שמרל (Chamarel) הוא אחד המועדפים על התיירים באי. משתרעת בו שמורת טבע ענקית ובה תצפית יפה על מפל מרשים ובאזור גם נמצא פארק אדמת שבעת הצבעים. כאן ניתן לעלות (ברכב או ברגל) למרומי יער אבוני, שבו עצי ההבנה השחורים. במרומי ההר המיוער יש תצפית עוצרת נשימה, על המישור וההר והיערות והאוקיינוס והלגונות והעננים. בקיצור, מכאן לא יורדים.

בית הקברות היהודי בסנט מרטין, מאוריציוס. צילום שוש להב

מאוריציוס והנקודה היהודית

זכיתי לחוויה מרגשת בעיירה סנט מרטין, בה נמצא בית הקברות היהודי והמוזיאון לזכרם של "גולי מאוריציוס", המתעד את מה שקרה כאן לפליטים היהודיים. כאן ממש התחוללה אחת הדרמות הקשורה בתקופת העליה הא-ליגלית של פליטים יהודים לפלשתינה, תחת שלטון הבריטים. כ- 1580 פליטים יהודים שנמלטו מאימי מלחמת העולם ה- 2, נתפסו והוגלו ע'י הבריטים למאוריציוס (1940 – 1945). הגברים נכלאו בבית הסוהר המקומי (הפעיל עד היום) והנשים במחנה עבודה. בבית הקברות קבורים 124 מאותם פליטים יהודים והאתר מטופח וממומן ע"י יהדות דרום-אפריקה. במאוריציוס כיום כ-  150 יהודים, ולהם רב (חב"ד) ובית כנסת, מרכז תרבות וארגון ידידות מאוריציוס-ישראל.

לעת שקיעה ולעת סיום. צילום שוש להב

עשרה טיפים שכדאי לדעת

1.כיצד להגיע הכי מהר? בטיסות אייר סיישל. תבדקו זמנים ומחירים.

2.מטבע מקומי? הרופי, והשקל שלנו שווה כ- 13 רופיז. כדאי להמיר בשדה התעופה את הדולרים שתביאו.

3.היכן להתארח? כדאי במקום 'מסודר' וניתן להזמינו מהארץ. ההמלצה שלי במלונות ובאתרי הנופש של Beachcomber.

4.מזג אויר? החורף הגיע עתה למאוריציוס. חמים, נעים ועם פרצי גשם, אז תמיד שתהיה מטריה מקופלת בתיק ועליונית קלה.

5.התניידות? אם אינכם בטיול מאורגן, אז מומלץ לשכור רכב או אופנוע. הנהיגה בצד שמאל של הכביש! ותבדקו גם ב- Mautourco שירותי קרקע.

6.מה עושים? לא להתפתות להשאר ברזרוטים המפנקים. צאו וטיילו במרחבי האי ותתנסו באטרקציות המגוונות המוצעות במרחביו.

7.מתאים למי? לכולם: בודדים וזוגות, קבוצות ובמיוחד למשפחות.

8.קשר? תרכשו סים מקומי שיעלה לכם פחות מ- 15 ₪ ותהיו מחוברים לאינטרנט בלתי מוגבל לשבוע, בכל חלקי האי. במלונות, וברוב המסעדות והאתרים תמצאו אינטרנט חופשי.

9.מה השעה? פער השעות, בקיץ שלנו מאוריציוס מקדימה את ישראל בשעה ובחורף הישראלי בשעתיים.

10.שפות? רבים במאוריציוס שולטים בשתי השפות, אנגלית וצרפתית.

** הכותבת היתה אורחת של אייר סיישל וכן של קבוצת המלונות ואתרי הנופש ביצ'קומבר (אותם מייצגת בישראל חב' טרנובה)

Exit mobile version